Kimmo Sajakorven innovatiivinen tuotekehitys pitää ylöjärveläisyrityksen iskukunnossa

Harjatehdas siivoaa ahkerasti jalansijaa maailmalta

Sinivalkoisella harjatehtaalla pyyhkii hyvin.
Kimmo Sajakorpi on paiskinut töitä perheyrityksen parhaaksi neljä vuosikymmentä. Keksijäluonne tietää, että alan edelläkävijä pärjää, kun tarjoaa kilpailijoitaan uniikimpia tuotteita.
Kolmannen polven harjatehtailija Aku-Paulus Sajakorpi uskoo, että ylöjärveläisfirma valtaa uutta jalansijaa maailmalta, kuten Kiinasta.
Lentokentät käyttävät Sajakorpi Oy:n valmistamia harjoja. Kimmo Sajakorpi on jalostanut tuotteen, joka kestää kovia sääolosuhteita ja rajua käyttöä.

Lentokentät käyttävät Sajakorpi Oy:n valmistamia harjoja. Kimmo Sajakorpi on jalostanut tuotteen, joka kestää kovia sääolosuhteita ja rajua käyttöä.

Suurikokoinen mustavalkoinen valokuva pysäyttää ylöjärveläisen Sajakorpi Oy:n rapussa.
Potretissa mustat miehet keräävät köysipalmun lehtiä.
– Piassava-katuharja antoi siivet meidän perheyrityksellemme, Kimmo ja Aku-Paulus Sajakorpi muistuttavat liki seitsemän vuosikymmenen takaisesta keksinnöstä.
– Tänään olemme suomalainen harjatehdas, joka kansainvälistyy voimakkaasti. Olemme toimialan edelläkävijä ja uudistaja. Tekninen ja taloudellinen osaaminen lyövät kättä toisilleen, isä ja poika kuvailevat.
Liki seitsemässä vuosikymmenessä kotimaan perinteisten katuluutien markkinajohtajasta on varttunut ulkomailta aktiivisesti jalansijaa hankkiva kasvuyritys, joka valmistaa katujen, lentokenttien sekä rautateiden puhtaanapidossa käytettävien lakaisukoneiden vaihtoharjoja ja teollisuuden prosessi- sekä erikoisharjoja.
Konsernin emoyhtiö on Suomen Tekniset Harjat Oy. Tytäryhtiöitä ovat Sajakorpi Oy Suomessa, AS Sajakorpi Virossa sekä Saja GmbH Saksassa.

Nokka kohti uutta

Toisen polven harjatehtailija Kimmo Sajakorpi viettää 40-vuotisjuhlaansa perhefirmassa.
Poika Aku-Paulus Sajakorpi taputtaa isäänsä olkapäälle ja hehkuttaa, että kehityksen ja kasvun vuodet ovat idearikkaan ja kekseliään Kimmon ansiota.
– Hänen tuotekehityksensä on edelleen peruskivi, jonka varaan tulevaisuutta rakennetaan, vesa lisää.
Kimmo Sajakorpi myhäilee luottavaisena ja uskoo, että pojasta polvi paranee ja Aku-Paulus hakee pian neron väläyksilleen patentteja.
Isä Sajakorpi iloitsee siitä, että molemmat lapset ovat kotiutuneet harjatehtaaseen.
– Tyttäreni Anna-Pauliina Sajakorpi valmistui opettajaksi ja teki alansa töitä, mutta hän halusi vaihtaa sivua elämäkerrassaan ja tuli perheyritykseen. Hän on hyvin kiinnostunut taloudesta ja opiskelee nyt alaa kantaakseen jatkossa vastuuta konsernin talousasioista.
Aku-Paulus Sajakorpi sanoo, että yritys elää voimakasta nousukautta.
– Katseemme ja päämäärämme ovat ulkomailla, hän tarkentaa.
Nuori mies odottaa uutta markkinavaltausta Kiinasta.

Kimmo (vas.) ja Aku-Paulus Sajakorpi tietävät, että puhtaanapito ei maailmasta lopu. Piassava-katuluudasta alkanut yrittäjyys kantaa jo kolmannessa sukupolvessa.

Kimmo (vas.) ja Aku-Paulus Sajakorpi tietävät, että puhtaanapito ei maailmasta lopu. Piassava-katuluudasta alkanut yrittäjyys kantaa jo kolmannessa sukupolvessa.

– Me emme tee samoin kuin moni suomalainen tai eurooppalainen firma, joka siirtää tuotantonsa itään pienten kulujen innoittamana. Me myymme kiinalaisille korkeatasoisia tuotteita, joita he tarvitsevat esimerkiksi lentokenttiensä turvallisuuden johdosta, hän valottaa.
– Myös Intia on kovin kiinnostava markkinakohde, jolta odotamme tulevaisuudessa paljon.
Maapallossa komeilee jo 40 nuppineulaa, jotka osoittavat harjavalmistajan vientimaat.
Kimmo ja Aku-Paulus Sajakorpi sanovat, että yhtiö perusti tytäryhtiöt Viroon ja Saksaan kreivin aikaan.
– Suomenlahden eteläpuolelle rantauduimme pian Viron uuden itsenäistymisen jälkeen. Meillä on siellä hyvin toimiva tehdas, jossa ahkeroi 22 työntekijää.
– Saksassa olemme keskellä laajaa eurooppalaista markkinaa. Osnabrückissa meillä on 15 työntekijää.
Kimmo Sajakorpi muistaa, miten lakkoherkkinä takavuosina harjanvalmistaja näki painajaisia, kun jokavuotiset satamalakot alkoivat. Ne keskeyttivät niin raaka-ainekuljetukset kuin valmiiden harjojen lähettämisen tilaajilleen.
Sajakorvet korostavat, etteivät he ole liputtaneet työtä ulos Suomesta.
– Ylöjärven tehdas työllistää kymmenkunta henkilöä. Täällä tehdään koko tuotekavalkadiamme.

Kauppa käy kuin rasvattu

Ylöjärveläisyrityksen pyörittäjät eivät yhdy itkuvirteen, jonka mukaan kauppa ei käy eikä tavara kierrä.
Kimmo Sajakorpi toteaa, että yritys kiersi Suomen taloushistorian rankimman laman myös 1990-luvun alkupuolella.
– Maailmalla huolehditaan puhtaudesta, oli aika mikä tahansa, hän kiteyttää.
– Esimerkiksi lentokentät ovat aina käytössä, ja niillä tehdään alati puhtaanapidon kanssa työtä, yrittäjä jatkaa.
Sajakorpi muistuttaa, että harjat ovat kulutustavaraa, joten niitä vaihdetaan koko ajan uusiin.
Kimmo ja Aku-Paulus Sajakorpi vakuuttavat yhteen ääneen, että kaikkina aikoina firman perusarvo on ollut luotettavuus.
– Toimitamme tilauksen hyvin pienelläkin varoitusajalla, ja huolehdimme, että tavara on perillä silloin kun lupaamme.

Ylöjärveläistuotteita näköalapaikoilla

Sajakorven valmistamiin harjoihin törmää takuuvarmasti kaduilla ja lentokentillä.
– Vaikka alan tuotteiden tekijöitä on useissa maissa, me vedämme pisimmän korren kilpailussa korkeatasoisilla harjoillamme. Tiedämme ja taidamme harjat, jotka säilyttävät tehonsa niin helteessä kuin paukkupakkasissa. Kruununjalokivemme on itsevalmistamamme harjakuitu, isä ja poika huomauttavat.
Sajakorven harjat on valjastettu käyttöön eri teollisuuden haaroissa. Niitä löytyy niin leipomomosta kuin tuulilasitehtaasta.
Tuotekehityksen mekka on Ylöjärven tuotantolaitos, jonka ovet pysyvät tiukasti säpissä vierailijoilta.
– Teollisuusvarkaudet ovat hyvin yleisiä. Haluamme pysyä koko ajan selkeän etumatkan päässä kilpailijoistamme. Edelläkävijyys on meidän kilpailuvalttimme, Sajakorvet korostavat.
Ylöjärveläisyritys on satsannut hyvin paljon konekantaansa.
– Koneet eivät ole mitä tahansa sarjatuotannon hedelmiä, vaan nekin edustavat kokemuksella hiottuja uniikkeja laitteita.
He kertovat, että yritys on joutunut oikeusteitse puolustamaan oikeuksiaan.
– Tuotekehittely vaatii tiedollista ja taloudellista pääomaa. Patentit ovat arvokkaita. Ei ole samantekevää, miten oivaltamiseen ja tuotekehittelyyn pohjautuvaa pääomaansa käyttää.

17 Sajakorpi 3

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?