Lähijuna ja ratikka eivät kilpaile keskenään – Katse kauas tulevaisuuteen

Tampereen kaupunkiseudun joukolikenteen kehittämisessä raideliikenne on noussut keskiöön. Nyt Ylöjärvellä on muodostunut ratikkapuolue ja lähijunapuolue. Juna ja ratikka eivät raideliikennejärjestelmässä missään määrin kilpaile keskenään.

Tampereen kaupunkiseudun raideliikenteen pitkän tähtäimen kehittämissuunnitelmassa 2030+ Ylöjärvelle esitetään kolmea seisaketta: Teivo-Mäkkylä, keskusta ja Siltatie. Myös Tampere pitää suunnitelmissa muun muassa Amurin ja Ranta-Tampellan seisakkeita, ja Lempäälä useampaa seisaketta ennen keskustaa.

Maakuntakaavassa on varattu ohitusraide Sääksjärveltä lentoaseman kautta Siltatielle Ylöjärven Haavistoon. Ja Liikennevirasto tekee yleissuunnitelmaa kaksoisraiteesta Lielahti-Lakiala. Ehkä parinkymmenen vuoden päästä lähijuna liikennennöi Tampereen kehärataa.

Liikeneinvestointeihin pitää varautua pitkällä, ainakin 20-30 vuoden aikajänteellä. Yleiskaavan tehtävänä on säilyttää aukot ja tila pitkän aikavälin hankkeille, on kyse sitten ratikasta tai lähijunasta. Juuri tästä pitäisi olla kyse Teivon-Mäkkylän yleiskaavassa.

Lähijunaa ja ratikkaa ei pidä asettaa vastakkain. Ne eivät kilpaile keskenään. Ratikka korvaa lähinnä bussiliikenteen. Teivo-Mäkkylästä löytyy myös tasainen osuus asemalle, joka palvelee erinomaisesti sekä asutusta että Teivon isoa tapahtumakeskusta.

Lempäälässä on arvioitu sivuraiteellisten asemien kustannusten sivuraiteilla nousevan korkeintaan viiteen miljoonaan euroon. Tesomalla kustannusten nousuun on muut erityiset syyt. Ylöjärven poliittisten ryhmien julkinen keskustelu vaikuttaa kovin lyhytjänteiseltä. Nyt valittujen päättäjien ei pidä sitoa 2040-luvun päättäjien käsiä.

Hannu Raittinen
DI, emeritus aluesuunnittelupäällikkö