Nopanperäntielle tuotu murskeläjä sekoitti Carita Reimerin Audin järjestelmän niin, että auto ajautui tielle poikittain – ”Taksikuskikin sanoi, että tämä on ajokelvoton tie”

Karhen koululta alkavalle Nopanperäntielle on levitetty noin kuukauden ajan mursketta, jota ei ole kuitenkaan tiivistetty lanaamalla. Paksun ja irtonaisen murskepatjan vuoksi tiellä voi ajaa enintään neljää-viittäkymppiä kahdeksankympin alueella, jottei suistu autoineen ojaan.
Kahdeksan kilometriä pitkä Nopanperäntie alkaa Kyrönlahdentieltä Karhen koulun kohdilta. Tien nopeusrajoitus on koulun jälkeen 80 km/h.

Karhelainen Carita Reimer hyppäsi viikko sitten Audinsa rattiin ja kääntyi kotipihastaan tavalliseen tapaansa Nopanperäntielle. Nopeasti auto kuitenkin kertoi, etteivät olosuhteet etenemiselle olleet otolliset: ESP-ajonvakautusjärjestelmä ilmoitti, että autolla ajettaisiin mudassa.

– Auto veti poikittain tielle, eikä pystynyt toimimaan niissä olosuhteissa, Reimer kertaa.

Ajohetkellä tie oli kuitenkin kuiva ja mudaton. Todellinen syy auton käyttäytymiseen oli murske, jota on Reimerin mukaan tuotu Nopanperäntielle jo useita viikkoja ja jopa useita kuormallisia tunnissa.

– Rekkaralli on ollut mahdoton. Tavaraa on tuotu tielle kasettikaupalla ainakin pari kolme kerrosta, eikä sitä ole lanattu tasaiseksi. Tie myös pölyää aivan mahdottomasti.

Carita ja Peter Reimer asuvat Nopanperäntien varressa ja ajavat tietä päivittäin. Heidän mukaansa irtonainen murske voi näyttää mitäänsanomattomalta, mutta auton ratissa asia on eri. Pehmeä murskepatja tekee auton ohjaamisesta haastavaa ja erityisesti vastaantulevan auton väistäminen on mahdotonta, koska murske on pakkautunut valliksi tien pientareelle.

Mursketta paksuina valleina

Tätä haastattelua tehdessä istumme Carita Reimerin ja tämän puolison Peter Reimerin kanssa autossa ja ajamme Karhen koululta Nopanperäntien perälle.

Matkalla tien kunto tulee selväksi: murske on pakkautunut Nopanperäntiellä paikoin paksuiksi valleiksi niin tien keskelle kuin sen reunoille. Korkeuserot tiellä huomattavat. Peter Reimerillä onkin täysi työ pitää auto hallinnassa, sillä vauhdin kasvaessa auto meinaa lähteä viettämään kohti ojaa pehmeän pohjan vuoksi.

– Tulimme joku aika sitten taksilla kotiin ja kuskikin sanoi, että tie on ajokelvoton. Koko ajan meinaa auto hörpätä ojan pieltä, vaikka vauhtia on 20 kilometriä tunnissa. Ja jos joku tulee vastaan, niin väistämään ei pysty kuin ojaan. Meidän mielestämme tämä on nyt tosi vaarallisessa kunnossa, kun raskasta liikennettäkin tässä menee koko ajan, Peter Reimer sanoo.

Reimerit ihmettelevät, miksi Nopanperäntie on yhtäkkiä päätetty kunnostaa kokonaisuudessaan, kun tiellä on ollut vain paikoittaisia monttuja.

– Eikö tässä olisi selvitty pelkällä tien paikkauksella? Herää kysymys, että suunnitellaanko Nopanperäntien kautta joitakin kuljetuksia, kun tietä nyt vahvistetaan noin ja rekkaralli on jo nyt kasvanut, he aprikoivat.

Nopanperäntietä urakoi Pimara, jonka mukaan tielle on tulossa lanaus. Aikataulusta ei ole kuitenkaan tietoa.

Urakoitsija: tie oli pakko kunnostaa, lanaus tulossa

Kahdeksan kilometrin pituinen Nopanperäntie on valtion maantie, eli sen kunnossapito kuuluu Väylävirastolle. Tietä urakoi ylöjärveläinen Pimara.

Pimara Väyläpalvelut Oy:n toimitusjohtaja Marko Vasenius kertoo sähköpostitse, että Nopanperäntien kunnostus on osa normaalia teiden kunnossapitoa, jossa soratielle lisätään uutta kulutuskerrosta niin kutsutulla sorastamisella eli lisäämällä mursketta.

Vaseniuksen mukaan Nopanperäntietä tasoitettiin aikaisemmin reikien poistamiseksi, minkä jälkeen Pimara aloitti tien sorastuksen.

– Tielle on ajetaan 0–16 millimetrin kokoista mursketta. Nopanperäntiellä ei ollut enää jäljellä riittävästi kulutuskerrosta ja sen vuoksi tie on tämän vuoden sorastusohjelmassa. Ilman riittävää kulutuskerrosta soratien pintaa on vaikea pitää hyvässä kunnossa, hän perustelee.

Vaseniuksen mukaan kunnostettavaa tietä on yhteensä 15 kilometriä, ja sorastusta tehdään myös Väinänperäntiellä, minkä vuoksi murskekuormia kulkee edelleen Nopanperäntien kautta.

– Tie sorastetaan koko matkalta tämän kesän aikana, osa nyt keväällä ja loppuosa syksyllä.

Vaseniuksen mukaan murske tullaan myös lanaamaan tasaiseksi, mutta aikataulusta hän ei osaa sanoa.

– Tielle tehdään kevätpölynsidonta, jossa tie suolataan ja tasataan vielä lanalla. Nyt on ollut hetken aikaa kuivaa ja sen vuoksi tie hetken vielä pölyää. Pölyämisongelma poistuu kevätmuokkauksella. En osaa sanoa tarkkaa päivää kevätmuokkaukselle.