Pyörän ja mopon törmäys Kuruntien alikulkutunnelissa: laiton oikaisu ja liian suuret tilannenopeudet johtivat onnettomuuteen

Kuruntien alittava kevyen liikenteen alikulkutunnelli on suosittu oikaisupaikka mopoilijoiden keskuudessa. Tiistain alkuillan oikaisu johti tällä kertaa onnettomuuteen, jossa mopoilija ja vauhdilla kiitänyt pyöräilijä törmäsivät tunnelin suulla.

Alikulkutunnelille hälytettiin ambulanssi, ja myöhemmin onnettomuuspaikalle saapui myös poliisi. (Arkistokuva: Vilma Kaura)

Tiistai-illan vaaratilanne aiheutui, kun laittomasti kevyen liikenteen väylää käyttänyt mopoilija ja vauhdilla viilettänyt pyöräilijä törmäsivät alikulkutunnelin mutkassa. Pyöräilijää epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta liian suuren tilannenopeuden takia. 2000-luvulla syntynyttä mopoilijaa epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja liikennerikkomuksesta vain kävelijöille ja pyöräilijöille tarkoitetusta alikulkutunnelista ajamisen vuoksi.

Nuorimies oikaisi mopollaan Koulutuskeskus Valon suunnilta Loilantielle tiistai-iltana juuri ennen seitsemää. Alikulkutunnelin kohdilla mopon nopeus oli 10 km/h. Samaan aikaan pohjoisesta Kirkonseudun suunnilta kiitänyt pyöräilijä kääntyi alikulkutunneliin jarruttamatta, ja osapuolet törmäsivät Loilantien puoleisella suuaukolla. Sekä mopoilija että pyöräilijä kaatuivat kumoon.

Paikalle kutsuttu ambulanssi tarkasti molempien kunnon. Ilman kypärää liikenteessä ollut pyöräilijä vietiin pienen päähaavan vuoksi jatkotutkimuksiin. Lopulta paikalle tuli myös poliisi tutkimaan tilannetta, jonka osapuolet saattoivat loppuun sopuisasti.

Kaksi vuotta sitten rakennettu kevyen liikenteen väylä ei rauhoittanut Loilantietä – nopeudet ovat kovia ja lapsia liikkuu paljon

Vuonna 2016 Ylöjärven kaupunki suunnitteli Loilantielle ja sen pohjoispäädyn Räikäntielle uuden asemakaavan, joka toteutettiin syksyllä 2017. Tuolloin tiet olivat hetken aikaa suljettuina kevyen liikenteen väylän rakennustöiden vuoksi.

Korkeat tilannenopeudet ovat yleisiä kaartelevalla Loilantien pätkällä. Asuinalueen rakennukset on sijoitettu välittömästi tien yhteyteen, ja mutkien taakaa on ajoittain mahdotonta nähdä pitkälle. Alueen asukkaat ovat toivoneet tielle toista hidastetta, mutta Ylöjärven kaupunki ei ole tähän vielä ryhtynyt.

Liikenteessä on usein mopoja, ja monet kuljettajat käyttävät Kuruntien alittavaa alikulkutunnelia laittomasti lyhentämään reittiään. Koulutuskeskus Valo sijaitsee Kuruntien toisella puolella, ja Loilantien puolella taas on asuinaluetta ja Aron ranta, jotka houkuttelevat paljon lapsiperheitä.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
Tutustu 8 viikkoa vain 3,90 €.