Vapautunut Heilalaulu

Kun äänitys oli pois päältä, keikka lähti lentoon. Onneksi palanen Ankerman trion Ylöjärven-keikkaa saatiin sittenkin mukaan livelevylle.

Lauri ”Arno” Ankerman kutsuu musiikkiaan Vantaanjoen suiston juurimusiikiksi. Viittaus suistomusiikkiin tulee deltablues-termistä. Sitä käytetään yleensä kuvaamaan Mississipin eteläpuolella 1920–40-luvulla soitettua akustista bluesia.
Tyylilaji saa luvan kanssa lipsua bluesista, valssiin, polkkaan tai jatsin puolelle. Etenkin livenä. Hyvästä keikkameiningistä Ankerman bändeineen kerää jatkuvasti kehuja.

− Keikkailu on aina ilahduttava ja virkistävä kokemus. Meillä on ollut paljon hirveän mukavia keikkoja, Ankerman kertoo.

Nyt keikkafiilis on taltioitu vinyylille. Mu(i)stelmia tieltä -livelevyn kappaleet on äänitetty noin vuoden aikana eri paikkakunnilla. Bändi nappaa äänityslaitteet lähes aina keikalle mukaansa.

− Jos röökiaskin kokoisella laitteella saa studiolaatuista ääntä, miksi emme äänittäisi kaikkea?

Viimeksi Ankerman esiintyi Ylöjärvellä viimevuotisessa Roots Winter -tapahtumassa. Se oli yksi harvoista keikoista, joilla äänitys ei ollut päällä. Kuinka ollakaan tunnelma vapautui ja soittajat intoutuivat taituroimaan sooloja – ja ilmaantuipa Heilalauluun yksi uusi säkeistökin.

− Ylöjärvellä yleisöllä oli hirvittävän hyvä tunnelma. Se vaikuttaa soittajaan väistämättä. Esimerkiksi juuri Heilalaulu nousi aivan uusiin sfääreihin.

Onneksi yksi kuulija oli nauhoittanut sen, joten Heilalaulu pääsi sittenkin mukaan levylle.

− Lähestyn musiikin tekemistä lokeroimatta ja annan kappaleelle tilaa muotoutua omanlaisekseen. Menen laulu edellä ja teksti edellä, Lauri Ankerman sanoo.