Vähän uutta, vähän vanhaa

Nokkahuilukvartetti Bravade teki ensimmäisen levynsä. Levynjulkaisukonsertissa raja-aidat ylittyvät: mukana on nykytanssijoita ja valotaidetta.
Joidenkin konserttiensa aikana Bravade on käyttänyt jopa 28:aa nokkahuilua. (Kuva: Ville Paul Paasimaa)
Joidenkin konserttiensa aikana Bravade on käyttänyt jopa 28:aa nokkahuilua. (Kuva: Ville Paul Paasimaa)

Olen päässyt kuulemaan nokkahuilukvartetti Bravadea kahdesti. Konsertit ovat olleet elämyksiä. Barokki- ja renessanssinokkahuiluilla yhtye saa aikaan taianomaista musiikkia.
Osa huiluista on valtavan kokoisia – jopa pidempiä kuin soittajansa. Osa taas aivan pikkuruisia. Kukin Bravaden jäsen soittaa kahta renessanssinokkahuilua sekä kaikkia barokkinokkahuiluja sopraanosta bassoon.
Erityisen herkkiä ovat renessanssinokkahuilut. Ne muokkautuvat soittajansa mukaan, joten niitä ei voi vaihdella edes bändikavereiden kesken.
− Soittimen ominainen soundi syntyy siitä, miten juuri sen soittaja puhaltaa. Renessanssihuilumme on tehty samasta puusta, joten ne soivat erityisen kauniisti yhteen, kertoo Bravaden muusikko Hanna Kangasniemi.
Huilut ovat vaahteraa.

Poikkitaiteellinen kokemus

Tänään Bravade konsertoi Tampere-talossa. Nokkahuilukvartetin kanssa konserttikokonaisuutta ovat treenanneet kaksi tanssijaa ja valosuunnittelija. Tanssijat Jukka Tarvainen ja Elina Häyrynen tulkitsevat Reflections of the Past and Present -teosta nykytanssin keinoin. Hanna Käyhkö nivoo kokonaisuuden yhteen valoilla.
− Luvassa on poikkitaiteellinen kokemus, Kangasniemi lupaa.
− Haluamme tuoda yleisölle jotakin uutta ja erilaista. Samalla kehitämme itseämme ja saamme uusia ajatuksia. Kun rohkenee rikkoa raja-aitoja, saa uusia ulottuvuuksia omaan tekemiseensä. Soittamisesta tulee mielekkäämpää, Kangasniemi sanoo.
Samalla Bravade julkaisee ensimmäisen levynsä. Sekin on nimeltään Reflections of the Past and Present ja se on äänitetty Karjaan kirkossa. Levyllä vuorottelevat uudet ja todella vanhat kappaleet.

Kappaleita tilaustyönä

Suomessa ei ole nokkahuilukvartetille sävelletty ainakaan liikaa musiikkia. Siksi Bravade on varta vasten tilannut itselleen musiikkia. Eero Hämeenniemi, Olli Virtaperko ja Sebastian Fagerlund ovat säveltämässä yhtyeelle.
Enemmän sopivia kappaleita löytyy vanhemmasta musiikista. Levyillään Bravade suosii säveltäjiä, jotka olivat oman aikansa radikaaleja.
Yksi sellainen on 1600-luvun lopulla elänyt Henry Purcell, jonka Fantasia-teos on Bravaden uudella levyllä.
− Fantasiassa on voimakasta kromatiikkaa. Ei suoranaisia riitasointuja mutta eipä kovin paljon peruskolmisointuihin pohjautuvia sävelkulkujakaan,  Kangasniemi määrittelee.
Myös Johann Sebastian Bach oli uranuurtaja, joka toi musiikkiin aivan uusia sävyjä. Bravaden levylle taltioitui yksi Bachin fuuga.
Renessanssi- ja barokkimusiikin rinnalla Bravaden levyllä ja konsertissa kuullaan suomalaisten nykysäveltäjien teoksia, esimerkiksi Lotta Wennäkoskea ja Tomi Räisästä.

Kolinaa ja kahinaa

Konsertin ehkä erikoisin teos on Marianthi Papalexandri-Alexandrin sävellys Still Life, joka kuvaa keskitysleirien äänimaisemaa.
− Äänimaailma kuvastaa naisten kokemia kauhuja. Teoksessa emme varsinaisesti soita kovin paljon, vaan äänet tuotetaan muulla tavoin: hengityksellä, huiluja purkamalla ja kokoamalla, folion tai paperipussien kahinalla, Kangasniemi kertoo.

Bravade & Co – Reflections of the Past and Present tänään keskiviikkona kello 19 Tampere-talon pienessä salissa.