Taiteen pitäisi hivuttautua omasta poterostaan entistä enemmän kaikkien ulottuville, toivoo pianisti Väinö Jalkanen.
Salin klassiset -konserttisarjan kevätkausi päättyy sunnuntaina. Konsertti alkaa Perttu Haapasen säveltämällä pianoteoksella Target: Ixtlan, jonka tulkitsee Väinö Jalkanen.
Haapanen on kuvaillut teoksensa sisältävän paljon meditatiivisia pianon resonassia kuuntelevia ja hitaasti muuttuvia tekstuureita. Kuvailu ei oikein aukea amatöörille, mutta Väinö Jalkanen auttaa.
− Teos pohjautuu amerikkalaiskirjailija Carlos Castanedan ajatuksiin. Hippisukupolven suosikkikirjailijan romaanissa Ixtlan on taivaankappale. Perttu Haapasen sävellys kuvaa rinnakkaisia maailmoja, tiloja ja tilojen havaitsemista. Se karttaa länsimaista lineaarista ajattelua.
Kymmenminuuttista sooloteosta soittaessaan Jalkanen antaa ajan pysähtyä ja päästää itsensä leijumaan.
Rovaniemeläislähtöinen pianisti asui juuri viisi vuotta Berliinissä ja Budapestissa. Kun muusikko loppuvuodesta palasi kotimaahan, kalenteri ja ajatukset täyttyivät lukuisista projekteista.
Muusikkoystäviensä kanssa Jalkanen on tehnyt iskuja yllättäviin kohteisiin. Musiikki on soinut Valtimon kunnantalolla ja Kajaanin rautatieasemalla. Vastikään Jalkanen osallistui Rovaniemellä esitykseen, joka yhdisti modernia tanssia ja Rahmaninovin musiikkia. Musiikkikollektiivi Äänisen kanssa on tiedossa kiertue, joka yhdistelee runoutta ja musiikkia.
− Viesti on helpompi vastaanottaa, kun se tulee usealta suunnalta. Kun samaa asiaa peilataan monen taidemuodon kautta, yleisö pystyy omaksumaan sanoman lisäksi sen taidemuodon, joka ei aiemmin ollut niin tuttu, Jalkanen miettii.
Vastapainona nykytaidemusiikille sunnuntaina kuullaan Johannes Brahmsin Pianokvintetto op. 34. Ylöjärvi-salissa esiintyvät Jalkasen lisäksi Tampere Filharmonian tuore konserttimestasri Pekko Pulakka (1.viulu), Hanna Parviainen (2.viulu), Hajnalka Standi-Pulakka (alttoviulu) ja Lauri Kankkunen (sello).