Vaatesuunnittelija tarvitsee luovuutta mutta myös tarkkuutta – Asuntilassa asuva Minna Sillanpää on suunnitellut Nansolle jo 16 vuoden ajan

Sillanpää on vastuussa naisten päiväpukeutumisen suunnittelusta. Nanso täyttää tänä vuonna 100 vuotta.
Minna Sillanpään työ koostuu pitkälti koneella piirtämisestä, yhteydenpidosta tiimin kanssa ja suunnittelun alkuvaiheessa kuosien, materiaalien ja värien mietinnästä. (kuva: Jani Sillanpää)

Minna Sillanpäällä kävi 21 vuotta sitten tuuri, kun hän pääsi harjoittelijaksi Nansolle.

Vaatesuunnittelua Lahden muotoiluinstituutissa opiskellut Sillanpää työskenteli opintojen ohessa myös Luhdalla, kunnes valmistuttuaan hän pääsi Nansolle uudestaan.

Työpaikka Nansolla on onnenpotku, sillä Suomessa ei ole enää kovinkaan suurta vaateteollisuutta.

Sillanpää on työskennellyt Nansolle yhtä soittoa nyt 16 vuoden ajan: ensin assistenttina ja nykyisin suunnittelijana. Sillanpään vastuualueena on naisten päiväpukeutuminen, mikä tarkoittaa esimerkiksi takkien, paitojen, housujen ja mekkojen suunnittelemista.

–  Repertuaarini on iso, mutta onneksi ympärillä toimii ammattitaitoinen tiimi.

Työn alla kesä 2022

Tällä hetkellä Sillanpää ja muu tiimi on jo pitkällä kesän 2022 malliston suunnittelussa. Mallistot luodaan paljon ennen kuin ne tulevat myymälöihin.

Suunnitteluprosessi alkaa siitä, kun koko seitsemän hengen tiimi alkaa yhdessä etsiä ja työstää ideoita.

Koska korona-aikaan ei ole mahdollista matkustella ja käydä messuilla haistelemassa tuulia, tiimi käyttää ideoiden hakuun muun muassa verkossa toimivaa trendipalvelua ja kerää kaikenlaista aineistoa: ideakuvia, materiaaleja, värejä ja käy läpi eri toimittajien lähettämiä kangastilkkuja.

Sillanpäälle inspiraationa toimivat myös luonto, katukuva ja ihmiset, erilaiset näyttelyt ja kirpputorit.

Tämä vaihe edustaa työn luovinta puolta.

Suunnittelun alkuvaiheessa tärkeintä ovat värit ja kuosit, ne luovat malliston ilmeen. Kuosit tilataan suomalaisilta suunnittelijoilta.

Sitten piirtämään

Kun materiaalit, kuosit ja värit on päätetty, Sillanpää aloittaa piirtäminen, joka on iso osa hänen työtään.

– Piirtämisvaiheessa uppoudun miettimään tuotteen muotoja, yksityiskohtia ja sitä, miltä lopullinen tuote näyttää valituissa materiaalissa, värissä tai kuosissa. Pitkästä työurasta on hyötyä, sillä minulla on ammennettavanani pankki vanhoja hyväksi havaittua malleja, joihin voin yhdistellä uusia trendejä. Täysin uuttakin tarvitaan.

Kun suunnitelmat ovat valmiina paperilla, niitä käydään läpi suuremmalla porukalla, jotta löydetään kauneimmat ja myyvimmät mallit sekä toimivin kokonaisuus.

Lopulta piirroksista tilataan protokappaleet – niissä päästään hypistelemään materiaalin tuntua, arvioimaan värien sävyjä ja sovittamaan.

– On tärkeää, että vaate on istuva ja mukava. Tässä vaiheessa varaamme aikaa sovittamiselle, jotta saamme tuotteista toimivia. Vaatteisiin saatetaan tehdä vielä pieniä tai isompiakin muutoksia.

Minna Sillanpää työ on malliston alun suunnitteluvaiheessa luovaa, mutta muuttuu prosessin loppuvaiheessa aika pikkutarkaksi: – Silloin pitää miettiä kaikki tuotteiden yksityiskohdat ja leikkaukset toimivaksi kokonaisuudeksi. Luovuuden lisäksi pitää olla järjestelmällinen, jotta suunniteltu tuote kulkee sujuvasti läpi myös tuotannon. Sillanpään päällä on hänen itsensä suunnittelema, tämän kevään Vuokko-kangasmekko. Mallinukella puolestaan Nanson klassikoksi muodostunut Tasku t-paita. Sillanpää muistuttaa, että vaatteiden tärkeimpiä piirteitä ovat hyvä istuvuus ja mukavuus.(kuva: Jani Sillanpää)

Kyllästymistä estää muutos

Vaikka Sillanpää on ollut pitkään samassa työpaikassa, hän ei ole kyllästynyt.

Se johtuu osittain siitä, että Nanso on muuttunut ja uudistunut. Työnantaja ei keskity enää pelkkään trikooseen, vaan on laajentanut tuotevalikoimaansa. Viimeisenä tuoteryhmänä mukaan tulivat takit.

Uudet tuoteryhmät tuovat Sillanpään työhön tervetullutta haastetta: takit ovat huomattavasti työläämpiä suunnitella kuin esimerkiksi t-paidat, koska huomioitavia yksityiskohtia on rutkasti enemmän.

Sillanpää on viihtynyt Nansolla myös työkavereidensa tähden – monista on tullut Sillanpäälle oikeita ystäviä – ja siksi, että Sillanpää pitää siitä, ettei työnantaja harrasta kertakäyttökulttuuria.

– Nanso on tuollainen konstailematon ja mukava, brändi osuu omiinkin arvoihini.

– En pitäisi siitä, jos hakisimme nopealla syklillä viimeisintä muotia tai tekisimme kovaa bisnestä hyvin aggressiivisella tavalla. Nanson vaalimat pehmeät arvot ja laatu kestävät aikaa.

Normaalisti Hesassa pari kertaa viikossa

Normaalisti Sillanpää matkustaa Helsinkiin töihin kahdesti viikossa junalla, ja työskentelee muuten kotoa käsin. Korona-aikana hän on ollut etätöissä.

– Kaksi kertaa viikossa on sopiva tahti käydä Helsingissä, se on mukavaa vaihtelua etätyölle. Näkee ihmisiä ja pääsee valmiiseen pöytään lounasravintolaan.

Sillanpää käyttää paljon Nanson vaatteita kotona Asuntilassa ja muutenkin.

– Tuleehan niitä käytettyä jo ihan siinäkin mielessä, että vaatteita pitää koekäyttää, jotta tietää, miten materiaalit toimivat: miten ne käyttäytyvät pesussa ja päällä.

Synttäreiden kunniaksi vanhaa, mutta päivitettynä

Minna Sillanpään työnantaja täyttää tänä vuonna sata vuotta. Nanson juuret ovat Nokialla, vuonna 1921 perustetussa palkkavärjäämö Nokian kutomo ja Wärjäys Oy:ssa.

Mitä luulet, miksi Nanso on selvinnyt satavuotiaaksi?

– Uskon, että olemme pysyneet uskollisena sille, mitä osaamme ja tehneet sen huolella. Kuluttajat tuntevat Nanson ja tietävät mitä saavat.

– Olemme nostaneet syntymäpäivän kunniaksi vanhoja, esimerkiksi 60-luvun tuotteita uudelleen esiin, joskin päivitettyinä tähän aikaan.