Valtuutettujen mielipiteet ratikasta: kokoomus ja SDP

(Kuva: Raitiotieallianssi / Susanna Lyly)
Tampereen raitiotien seudullisessa yleissuunnitelmassa varaudutaan raitiotiejärjestelmän laajentamiseen tulevaisuudessa. Yleissuunnitelma ei tähtää uusien raitiotieratojen välittömään toteuttamiseen. Yleissuunnitelman tilaajakuntien, Tampereen, Ylöjärven Pirkkalan ja Kangasalan on tavoite päättää raitiotien ratavarauksista ensi lokakuussa. Kysyimme Ylöjärven kaupunginvaltuutetuilta kannattavatko vai vastustavatko he ratikan rakentamista Tampereelta Ylöjärvelle. 51 valtuutetusta 47 kertoi mielipiteensä. Tässä osassa ääneen pääsevät kokoomuksen ja SDP:n valtuutetut.

KOKOOMUS

Mika Kotiranta
– Se että rakennetaanko Ylöjärvelle ratikka tulevaisuudessa? Sen päätöksen aika ei ole vielä vaan joskus ehkä kaukanakin tulevaisuudessa. Nyt puhutaan vasta ratavarauksista eli kaavoituksessa ja maankäytössä varaudutaan mahdolliseen tulevaan ratikkaan. Ratikan tuleminen edellyttää ensin melko voimakasta rakentamista välille Teivo–Soppeenmäki. Ylöjärven on ehdottomasti hyvä olla Tampereen kaupunkiseudun kehityksessä mukana, sillä siten huolehdimme myös kuntalaistemme suurimmasta omaisuudesta. Yleensä ihmisten suurin omaisuus on kiinni kiinteistöissä ja asunto-osakkeissa. Mikäli Ylöjärvi on edelleen kehittyvä osa Tampereen kaupunkiseutua, omaisuuden arvo säilyy ja kasvaa. Jos taas jäämme takapajulaksi niin kehitys vie vain etelän suuntaan ja täällä tapahtuu näivettymistä. Se vaikuttaa suoraan alentavasti kuntalaisten omaisuuteen. Tässä vaiheessa kannattaa tehdä varauksia, jotka myöhemmin mahdollisesti toteutuvat. Jos ne eivät toteudu, varausten tilalle voidaan tehdä jotain muuta. Mikäli ratikka joskus tulee, sitä ei rakenna Ylöjärven kaupunki vaan Raitiotie Oy, joka ottaa lainaa sitä vastaan. Ratikkaa maksetaan käyttömaksuilla ja kuntakorvauksilla. Mitä enemmän käyttäjiä tulee, sitä vähemmän tarvitaan tukia. Samalla tavalla tuetaan tällä hetkellä muun muassa linja-autoliikennettä.

Peer Haataja
– Kannatan selvityksen tekemistä, jonka pohjalta otan kantaa rakentamiseen. Pitää tietää nykyistä paremmin kustannukset sekä hyödyt ja haitat lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Tällä hetkellä odotusarvoni on, että ratikka kannattaa rakentaa Ylöjärveltä Tampereelle. Investointi ei juurikaan rasita kaupungin taloutta, koska kaupunki ainoastaan takaa lainaa, joka otetaan raitiotieyhtiön lukuun. Käyttäjät maksavat pitkällä aikavälillä investoinnin lippumaksuina. Kyse on seutukunnan kuntien kilpailusta asukkaista ja yrityksistä. Tässä on mahdollisuus erottua edukseen tai sitten jäädä näkyvyydessä taustalle. Ratikan edellytys on selkeästi tiiviimpi keskusta sekä Tampereen ja Ylöjärven välisen alueen tiiviimpi rakentaminen. Nykyisellään väestömäärä ei riitä kannattavaan raitiotieliikenteeseen.

Ossi Sippola
– Olen ratikan puolella. Raiteen linjaaminen on päätöksenteossa seuraava vaihe. Uskoakseni ympäristölautakunta ja hallitus saavat taustatietoa siinä määrin, että viisain linjaus tulee ryhmäkokoustemme alustavaan päätöksentekoon esityksenä. Ja lopullisesti päätämme sen positiivisin mielin enemmistöllä valtuustossa lokakuussa. Vielä on monia selvitystöitä ennen kuin raiteen rakentamiseen ryhdytään, mutta päätös kerrallaan edetään. Itse ajattelen niin, että raitsikat kulkisivat 2030 luvulla Tampere–Ylöjärvi-välillä. Mutta sitä, mikä on vuosiluvun viimeinen numero, on mahdoton arvata saati tietää. Ylöjärven kaupungin taseeseen ei ratikkaa oteta, joten väittämät, joita on ollut ja valitettavasti tulee olemaan, ovat vahingollisia asialliselle ratikkakeskustelulle.

Katja Luojus
– Tässä vaiheessa kannatan ratikkasuunnittelua ja ratikkaa mahdollistavaa kaupunkisuunnittelua. Siihen varautumisen huomiointi on ensiarvoisen tärkeää kustannustehokkaan toiminnan näkökulmasta. Ratikan rakennuttaminen edellyttää valtion taloudellista tukea, asukasluvun myönteistä kehitystä kaupunkien yhdyspinnassa ja ratikkayhtiön toiminnassa mukana olemista. Olemme sitoutuneet hiilineutraalin kaupunkiseudun edistämiseen ja ratikka on yksi vaihtoehto tukea tavoitetta.

Tapani Tienari
– Ylöjärven tulee kaavoituksessa eli maankäytössä varautua mahdolliseen seuturatikkaan. Ratikkapäätöksellä on tulevaisuudessa vaikutuksia Tampereen kaupunkiseudun kasvulle ja kasvun suunnalle. Jos Ylöjärvi jää kaupunkiseudun kasvun ulkopuolelle, meidän kehityksemme tyrehtyy ja asukasmäärä ei kasva. Tällä on vaikutukset muun muassa palveluihin ja yritystoiminnan kehitykseen. Tällä hetkellä olen ratikkamyönteinen.

Katariina Sorvanto
– Kannatan asian selvittämistä, mutta varsinaisen rakentamista koskevan kannanoton aika on vasta myöhemmin.

Riikka Salakari
– Nyt selvitetään, miten hiilineutraaleja liikenneyhteyksiä Tampere–Ylöjärvi -välille voidaan kehittää. Selvitystyön tulokset antavat sitten pohjan päätöksentekoon. On liian aikaista ottaa kantaa ratikan puolesta tai vastaan. Lyhykäisyydessään tulevaisuuden ratkaisun tulee olla kustannustehokas, luontoa säästävä ratkaisu, jolla ihmiset pääsevät siirtymään nopeasti ja vaivattomasti tällä välillä.

Tiina Landgren-Mäkkylä
– Päätösten aika on vasta lokakuussa, mutta haluan että Ylöjärvi on Tampereen kaupunkiseudun kehityksessä mukana. Sijaintimme kun on valitettavasti ”väärällä” puolella Tamperetta. Tästä syystä joudumme keskittymään entistä enemmän keskustamme kehitykseen ja siihen, että kasvaisimme kiinteästi Tampereeseen kiinni. Raitiotie on erittäin toimiva ja perusteltavissa oleva liikkumismuoto silloin, kun asukasmäärä on riittävän suuri.

Erja Pelkonen
– Vastustan ratikan rakentamista Ylöjärvelle, koska se on aivan liian kallis ja hidas. Ylöjärven rahat pitää käyttää järkevästi ja turvata muidenkin palveluiden saatavuus sekä estää mahdottomat velat tuleville sukupolville. Julkista liikennettä tulee kehittää selvittämällä esimerkiksi sähköbussien ja paikallisjunan mahdollisuuksia. Yleissuunnitelma ei tähtää tarkasteltujen raitiotieratojen välittömään toteuttamiseen, joten yleissuunnitelman voi minun mielestäni tehdä. Jos raitiotien joskus tulevaisuudessa saisikin ihan halvalla, niin sille on paikka valmiina.

Juho Ojares
– Ratikan kannattaminen tai vastustaminen ei ole vielä oikea kysymys. Nyt tehdään aluevarauksia, jotka mahdollistavat sen toteuttamisen tulevaisuudessa mikäli toteuttaminen näyttää selvitysten perusteella järkevältä. Jos ei, niin sitten joukkoliikenne hoidettaneen kumipyörillä. aAluevaraukset joukkoliikennekäytäville kuitenkin tarvitaan joka tapauksessa. Joukkoliikennettä on kehitettävä, kulki se sitten pyörillä tai kiskoilla. Itse suhtaudun ratikkaan ja bussiin kiihkottomasti, ja teen päätökseni faktojen ja lukujen perusteella sitten, kun niitä on riittävästi.

SDP

Yrjö Nevala
– Kannatan suunnitelman tekoa ja maa-alueiden varausta. Rakentaminen on vielä liian kaukainen asia, jotta tekisin päätökseni rakentamisesta.

Heidi Koivisto
– En tässä vaiheessa ota vielä kantaa siihen, olenko puolesta vai vastaan. Raitiotien kustannukset ovat iso kysymysmerkki. Samoin se, toteutuuko ennustettu asukasmäärä raitiotien varrelle ja missä aikataulussa. Onko raitiotien rakentaminen ylipäätään Ylöjärven edun mukaista?

Erkki Törmä
– Suhtaudun myönteisesti ratikan rakentamiseen. Ylöjärven kasvulle yksi edellytys on raitiotien rakentaminen. Se lisää rakentamista ja sen mukana tulee lisää asukkaita, jolloin kaikki kasvu ei menisi Tampereen eteläpuolelle. Vauraus lisääntyisi ja Ylöjärvi saisi tästä vauraudesta hyötyä, Kuru ja Viljakkala mukaan lukien.

Seppo Peltola
– Kannatan ratikan rakentamista Ylöjärvelle. Maailma muuttuu 20–30 vuoden aikana yllättävän nopeasti. Joukkoliikennettä on parannettava ilmastosyistä ja siksi, ettei jatkuvasti kasvava automäärä mahdu teille ja kaduille. Lisäksi kasvava automäärä nostaa asumiskustannuksia. Talojen pitää huolehtia maanpäällisestä parkkipaikoista ja parkkihallien rakentamisesta. Kadunvarsiparkkeeraaminen vaikeuttaa puhtaanapitoa sekä liikennettä kaduilla.

Jaana Tiura
– Kannatan raitiotien suunnittelun aloittamista ja ratavarauksien tekemistä Ylöjärvelle. Lopullisen kantani raitiotien rakentamisesta Ylöjärvelle asti teen myöhemmin, kun kustannusvaikutukset Ylöjärven kohdalta ovat selvillä.

Auvo Itäpää
– Tällä hetkellä näillä tiedoilla kannatan. Se on tulevaisuutta ja kestävän kehityksen mukaista.

Jaana Lamminen
– Kannatan raitiotien jatkosuunnittelua ja kustannustenjaon tarkentuessa olen valmis vastaamaan kysymykseen rakentamisesta.

Minna Mäkinen
– En ole vielä muodostanut lopullista kantaani asiaan. Haluan pitää erilaiset vaihtoehdot mahdollisina, mukaan lukien raitiotie. En siis ainakaan vastusta, mutta kannatuskin tulee varauksella. Nykyiseen rataan tukeutuva lähijuna tai erilaiset uusiutuvaan energiaan perustuvat kulkuvälineet esimerkiksi akkuhybridilinja-autot voisivat olla myös tulevaisuuden vaihtoehtoja.

Leena Mankkinen
– Kannatan ratikkalinjan vetämistä ylöjärvelle. Se on ilmaston kannalta tärkeää ja lisää julkisen liikenteen käyttöä. Samalla on kuitenkin pidettävä huoli bussiliikenteen kehittämisestä kaikille muille alueille.

Katso miten valtuusto äänestäisi ratikasta nyt

Lue myös:

Valtuutettujen mielipiteet ratikasta: vihreät ja keskusta

Valtuutettujen mielipiteet ratikasta: perussuomalaiset, kristillisdemokraatit ja vasemmistoliitto