Kaupunginvaltuustossa lähijunaliikenteen vaatima Lielahti-Lakiala-kaksoisraide ja raakapuuterminaalin siirto saavat kannatusta osana kasvavan kaupunkimme liikenneratkaisuja. Kokonaisuus ei kuitenkaan edellytä seisaketta Teivoon.
Proxion teki Ylöjärven kaupungille Teivon seisakkeen teknisen tarkastelun ja vaikutusten arvioinnin, josta ilmeni, että Ilmarinjärventien pohjoispuolelle sijoittuvaa seisaketta ei kannata enempää selvittää. Seisake ei täyttäisi väyläviraston ohjeellisia raideliikenteellisiä vaatimuksia siitä, että seuraava asema olisi vähintään 10 km etäisyydellä. Seisake vaatisi kaksoisraiteen lisäksi sivuraiteet, koska laituriraiteen pituuskaltevuusvaatimus ylittyy nykyisellä pääraiteella kaksinkertaisesti, eikä matkustajalaituria saa rakentaa sellaisen raiteen viereen, jossa suurin nopeus on yli 200 km/h. Maastotarkastelun perusteella sivuraiteiden kokonaispituus Teivossa olisi 1,75 km ja nykyistä kallioleikkausta pitäisi leventää jopa 20m. Rakentaminen olisi erittäin kallista.
Hintalappu seisakkeelle olisi noin 24,5 milj€ – yli viisinkertaisesti vastaaviin kaupunkiseudun seisakkeiden, kuten Tesoman noin 4 milj€ kustannuksiin verrattuna. Perussuomalaiset mainitsevat (YU 16.1.) lähijuna-asemien valtion tuet, mutta ei sitä, että valtio tukee myös raitiotiehankkeitamme MAL-sopimuksen mukaisena yhteisenä tahtotilana. Lisäksi väyläviraston ohjeiden vastaisesti sijoitettu Teivon seisake olisi tukien suhteen varmasti pahnanpohjimmainen. On hämmästyttävää, että perussuomalaiset peräänkuuluttavat ”veronmaksajien kannalta kustannustehokkaita ratkaisuja”, kun yhden seisakkeen hinnalla saisi rakennettua 2-3 koulua ja raitiotiepysäkki olisi tulossa seisakkeesta noin 200 metrin päähän.
Lähijunaliikenne Teivosta Tampereelle ja toisinpäin voisi selvitysten mukaan kulkea kerran tunnissa. Se ei raitiotien 7,5 minuutin vuorovälillä tai liikennöintiaikojen osalta mitenkään saavuta raitiotien palvelutasoa. Perussuomalaisten mainitsema raitiotien matka-aika on kolme kertaa pidempi ainoastaan, jos Tampere ei kaksoisraiteen valmistuttua myös päättäisi rakentaa seisaketta Tampere-Teivo-välille. Mikäli matkalle tulee yksikin pysähdys, ero kaventuu enää noin 7-12 minuuttiin. Ei kannata unohtaa, että ratikan kyydistä voi jäädä myös matkan varrella. Lähijuna palvelee heitä, jotka haluavat Tampereen rautatieasemalle.
Teivon seisake ei tuo lisäarvoa suhteessa Ylöjärven lähijuna-asemaan tai raitiotiehen. Pyritään sen sijaan hyvään kokonaisratkaisuun, jossa lähijunaliikenne yhdellä keskustan seisakkeella täydentää joustavaa raitiotieliikennettä.
Kokoomuksen valtuustoryhmä