Esimerkiksi Ylöjärven kaupungin kotisivuilla nähtävissä olevaa visuaalista ilmettä uudistettiin viimeksi vuonna 2020. Nyt uudistettava ilme ja logo ovat osana laajempaa kaupungin brändityötä.
Aikaisemmin Ylöjärven kaupunki on päivittänyt logoaan vuosina 2012 ja 2020.
Viimeisimmässä vuoden 2020 uudistuksessa logon kaveriksi saatiin Ylöjärven kaupunkisiluetti, jossa näkyvät Ylöjärven tunnetut rakennukset. Kaupunkisiluetti näkyy muun muassa Ylöjärven kaupungin markkinointimateriaaleissa ja kotisivuilla.
Nyt kaupunki on käynnistämässä jälleen visuaalisen ilmeensä uudistamista, jonka yhteydessä myös kaupungin Ylöjärvi-logo todennäköisesti uudistuu.
Ylöjärven kaupungin viestintäpäällikkö Tiina Helminen sanoo, että tällä hetkellä prosessissa ollaan siinä vaiheessa, että kaupunki on tehnyt visuaalisen ilmeen uudistamisesta hankintapäätöksen.
Työ tilataan markkinointitoimisto Staart Oy:ltä, joka laatii kaupungille myös brändistrategiaa. Visuaalisen ilmeen uudistamisen hankintahinta on 13 480 euroa lisättynä arvonlisävero.
– Ajatuksena tässä on se, että Ylöjärven uusi brändi näkyy myös visuaalisesti. Varsinaista visuaalisen ilmeen suunnittelua ei ole vielä aloitettu.
Logo voi muuttua
Mitä kaupungin uusi visuaalinen ilmeen uudistus sitten pitää sisällään ja millainen voisi olla kaupungin uusi logo?
Helmisen mukaan visuaalinen uudistus näkyy ajan myötä kaikessa kaupungin markkinoinnissa ja aineistossa, kuten verkkosivuilla, roll up -julisteissa, sosiaalisen median materiaaleissa ja vaikkapa Teams-taustakuvissa.
Uudistus määrittelee siis kaiken, myös sellaiset yksityiskohdat kuten materiaalien fontit, graafiset elementit ja värit.
– Eri yhteyksissä näkyvä Ylöjärven kaupunkisiluetti on juuri tällainen graafinen elementti. Nyt pohditaan, pidetäänkö tämä kaupunkisiluetti ennallaan vai tuleeko jotakin muuta, Helminen sanoo.
Koska uudistustyö on vasta aluillaan, ei logonkaan suhteen olla tehty vielä mitään linjauksia.
Helminen sanoo, että nykyinen Ylöjärvi-logo pohjaa vuoteen 2004, kun Ylöjärvestä tuli kaupunki. Tulevassa uudistuksessa logo voidaan päivittää tai vaihtaa kokonaan.
– Logon ydin on pysynyt samana, vaikka pientä fiksausta on tehty. Nyt voisi olla luonteva vaihe uudistaa sekin. Miten paljon sitä uudistetaan, ei vielä tiedetä.