Musaopistossa soi sirkus

Pirkanmaan musiikkiopisto maustaa opetustaan projektein. Esimerkiksi tänä lukuvuonna on Ylöjärvellä tempaistu sirkusteemainen konsertti. Se myös tarjoaa tilaisuuden tutustua opistoon.
Sirkuskonsertti
Sirkuskonsertissa soittavat muiden muassa Saana Hyvärinen (vas.) ja Ellen Koivunen. Ronja Pannula pareineen myös tekee temppuja kappaleiden johdannoksi. Opettaja Ritva-Liisa Kangasluoma kollegoineen on kipparoinut kokonaisuutta.

Surumielinen klovni. Kappaleen otsikko tietää haikeita säveliä.

Hassuttelevat pellet taas poikii rempseän leikkimielistä kuultavaa, Sirkuselefantit hidasta ja raskasta, Taikuutta utuisen taianomaista…

Lukuvuoden mittaan Pirkanmaan musiikkiopiston pianotunneilla Ylöjärvellä on kajahdellut sirkustunnelma. Onpa ideoitu kappaleita höystäviä sirkustemppujakin.

On näet valmisteltu piano-oppilaiden sirkusaiheista konserttia. Idea syntyi, kun opettajat halusivat järjestää yhteisen projektin ja luotsi Ritva-Liisa Kangasluomalla sattui olemaan tukku itse säveltämiään sirkusaiheisia kappaleita takataskussa. Siinäpä siis ainesta.

Ekstra innostaa

Projektin virittäminen tavanomaisen opetuksen oheen on Kangasluoman mukaan elämys, joka motivoi harjoitteluun. Toki kappaleiden opettelu on samaa kuin milloin tahansa, mutta jotain erityistä yhteistä tarkoitusta varten harjoittelu innostaa.

– Ja on kivaa, kun tulee vaihtelua eikä ole aina samaa, oppilas Ronja Pannula myhäilee.

Yhteinen, erityinen projekti myös sitouttaa.

– Kun jokainen on tärkeä osa kokonaisuutta, ei voi jäädä pienestä syystä pois. Ja kun saa yhden kivan kokemuksen, haluaa mukaan taas seuraavan kerran, opettaja tuumii.

Yhteinen, eheä esitys myös opettaa porukan voimaa toisin kuin vain irrallisista kappaleista koostuva oppilaskonsertti.

– Ei ole kyse siitä, kuka on paras soittaja, ja kokonaisuus on tärkeämpi kuin jokin yksityiskohta.

Ja toki erikoisesitys tarjoaa yleisöllekin omaa mielenkiintoaan.

– Yleisö odottaa, mitä tulee seuraavaksi, oppilas Ellen Koivunen toteaa.

Niinpä ekstra kannattaa.

– Totta kai pääsisin helpommalla, jos vain veivaisin aina samoja kappaleita, mutta teen tätä oppilaita varten, ope huomauttaa.

Sirkuskonsertti
Kangasluoma on säveltänyt tukun sirkuskappaleita opetustarkoituksiin. Nyt ne valjastettiin konserttia varten.

Ikävaihe huomioon

Konsertin oppilaat ovat ikähaitarin nuorta päätä, alakoululaisia.

Kangasluoman pedagogiset eli opetustarkoituksiin tehdyt sirkuskappaleet näet osuvat juuri tuon ikäryhmän tarpeisiin.

Nuorten lasten opettaminen vaatii muutenkin omat jipponsa.

– Jonkun 18-vuotiaan kanssa puhutaan ihan eri kieltä.

Abstrakteja musiikki-ilmiöitä on lasten kanssa konkretisoitava.

– Käytän siihen esimerkiksi rytmikortteja ja kuvia. Sellaista pelillistämistä, että laitetaan vaikka kortit viuhkaksi ja valitaan siitä kortti. Mitä pienempi lapsi on, sitä leikinomaisempaa opetus on.

Myös mielikuvitusta herätellään, jotta musa alkaa luistaa.

– Silloin lapsi ei ehkä niinkään ajattele teknistä suorittamista kuin sitä, mitä mielikuvia tulee.

On myös tärkeää, että soittajat pääsevät jo varhain esiintymään. Esiintymistä kun ei opi harjoittelematta. Esiintymiskasvatus onkin osa opetusta.

– Meillä on esiintymisportaat, Kangasluoma kertoo vähin erin helpoista vaativampiin esiintymistilanteisiin johdattelevista askeleista.

– Voi olla, että isompana jännittäisi esiintymistä, jos sitä ei olisi saanut harjoitella, Pannulakin tuumii ja ynnää, että pientenkin on saatava näyttää osaamistaan:

– Ettei luulla, että pelkästään isot osaa jotain.

Opiston esittelyä

Pianistit esittävät konserttinsa joukolle ekaluokkalaisia, ja lisäksi järjestetään kaikelle yleisölle avoin konsertti. Kummankin tarkoituksena on esitellä, mitä opistossa tapahtuu.

Nyt siihen on erityisen hyvä hetki, kun oppilashaut ja -valinnat ovat käsillä. Esittelyä varten opisto on muutenkin jalkautunut esimerkiksi kouluihin ja päiväkoteihin.

– Jos joku lapsi tulee katsomaan, hän voi ajatella, että hei, minäkin haluan tuonne mukaan, opettaja toivoo.

Comments are closed.