Ulkopuolinen selvitys vesihuoltolain noudattamisesta

Kaiken sotehömpän keskellä tulisi muistaa myös tavallinen arki tässä ja nyt.
Kaava-alueen ulkopuolisillakin taajama-alueilla on vesihuoltolain mukainen velvoite vesihuollon järjestämiseen. Puhtaan veden osalta silloinen Ylöjärvi alkoi hoitaa lain mukaisesti kylätaajamien ja jopa ”suuren ihmisjoukon vedentarpeen” mukaista tehtävää. Putkitusta tehtiin kunnan toimesta osalle taajama-alueita.
Lain noudattaminen lopetettiin siten, että varojen puutteessa vedottiin lojaalisuuteen ja osuuskuntavetoisten putkitusten tekemiseen siten, että kaupunki ottaa valmiin verkon vastaan, kun se on velaton. Näitä verkostoja syntyi lukuisia, mutta vain Kaitilantien vesiosuuskunnan putki on otettu kaupungin hoitoon. Asia on pahasti kesken.
Koska alueiden putkitusvelvollisuus ei ole muuttunut miksikään, on velvollisuus edelleen ja on myös velvollisuus ottaa putkistot vastaan ikään kuin ne olisivat olleet kunnan ja kaupungin putkia koko ajan. Osuuskunnat ovat ylläpitäneet oikeasti kaupungille kuuluvaa verkostoa hyvin. Vuotovesiin kun ei ole varaa. Asiaan tarvitaan ulkopuolinen selvittelijä. Selvitykset on tehtävä vesihuoltolain suunnasta, ja asiaan on yhdistettävä yhdenvertaisuuslaki, joka on kirjattu kuntalakiin. Kunnan järjestämät pakolliset asiat tulee nimittäin hoitaa kuntalaisille yhdenvertaisesti.
Asiaa ei voi pitää poliittisena. Enemmistöpäätöksin ja virkamiesten vakuutteluin ei saa lakia rikkoa, vaikka niin on tapahtunut. Lain rikkomista ei pidä myöskään jatkaa vaikka asiantila on sellainen ollut pitkään. Iso asia on ollut se, että kuntalaiset ovat luottaneet virkamiehiin. Vallitseva käsitys on tullut sellaiseksi, että kaava-alueen ulkopuolella tulee toimia kuten on toimittu. Tämä on harhapolku.
Lähes sama kaava toistui viemäröinnin osalta. 2000-luvun alun hajavesiasetus antoi ymmärtää, että on aloitettava rankka viemärivesien sosialisointi. Ylöjärvellä annettiin ymmärtää, että hajavesihömppä koskee kaava-alueen ulkopuolisia talouksia. Ja kylän väki lähti nöyrästi toteuttamaan viemäröintiä. Itse olen harhaan johdettujen joukossa.
Muutaman kuukauden kuluttua tulee neljä vuotta siitä, kun luovuin rakentamisvaiheessa olevan osuuskunnan puuhista. Vasta tämän jälkeen on minulle selkeytynyt se seikka, että hajavesiasetus on aivan väärä laki viemäröitäville taajama-alueille. Oikeat ja ainoat lait ovat vesihuoltolaki taajamien viemäröinnistä ja kuntalain yhdenvertaisuuspykälä kunnan pakollisten tehtävien osalta.
Kunnan tehtävä on ollut hoitaa vesihuolto kylätaajamiin ja puhtaan veden osalta myös ”suurehkon ihmisjoukon tarpeet” huomioon ottaen arseenialueille vieläpä yhdenvertaisesti. Tämä velvollisuus on ollut jo kymmeniä vuosia. 330 taloutta sai viemärin kaikesta vastapalloon tulleesta huolimatta varsin edullisesti eli vesihuoltolain kohtuullisuuspykälän täyttäen.
Laittomuus asiassa jatkuu kuitenkin siten, että liittyneet maksavat tuleville liittyjille rakennettua kapasiteettia lisämaksuilla. Hyötyjänä valtavasta lisärakentamiskapasiteetista eivät ole nyt liittyneet, ellei taseyksikköä pidetä yllä niin kauan, että uusilta liittyjiltä tulee vanhoille takaisin rahaa kunnes nettohinta on 7 500 euroa. Ja näinhän ei tule käymään. Paras ratkaisu olisi ottaa liittyneet aivan tavallisiksi vesihuoltolaitoksen asiakkaiksi.
Epäilijöille kerrottakoon, että asia konkretisoituu kaiken aikaa Vastamäen alueella. Vesilaitos ei ”jatka osuuskunnan työtä”, vaan se tekee kunnalle pakollisena kuuluvaa työtä eikä voi jättää sitä tekemättä rikkomatta vesihuoltolakia.
Asiaa ei voi alistaa enää minnekään poliittiseen kieroiluun. Tarvitaan ulkopuolinen selvitys lain noudattamisen suunnasta ja asialliset korjausliikkeet. Toivoisin asiasta tehtävän valtuustoaloite, joka johtaa ulkopuoliseen selvittelyyn. Ellei vanha valtuusto tähän taivu tulisi uusien valtuutettujen tajuta, ettei vesihuoltolain ja kuntalain pitkään kestänyt rikkominen tee asiasta yhtään laillisempaa.

PAUL METSÄLÄ
keskusta

Comments are closed.