Pilkingtonin Ylöjärven yksikölle synkkä loppu

– Pilkingtonin Ylöjärven yksikön sulkeminen on nyt konkretisoitunut, eikä tuotantoa tiloissa enää ole.
Näin lausui Pilkington Automotive Finland Oy:n toimitusjohtaja Rami Tähtinen viime viikolla. Pilkingtonin taru Ylöjärvellä tuli päätökseen surullisella tavalla, kun yt-neuvotteluiden päätyttyä kerrottiin työntekijöiden irtisanomisista ja lomautuksista.
Pilkingtonin taru Ylöjärvellä on loppu. Vanha tehdasrakennus seisoo surullisen näköisenä harmaassa syyssäässä.
Pilkingtonin taru Ylöjärvellä on loppu. Vanha tehdasrakennus seisoo surullisen näköisenä harmaassa syyssäässä.

Syyskuussa aloitettujen Tampereen tehdasta ja Ylöjärven yksikköä koskevien yt-neuvotteluiden seurauksena 30 työntekijän työsuhde irtisanottiin. Lisäksi järjestelee toimintaansa lomautuksin, jotka koskevat isoa joukkoa työntekijöitä.
– Toistaiseksi lomautetuksi joutuu peräti 60 henkilöä. Toistaiseksi lomautetun kohtalo ei paljon eroa irtisanotun kohtalosta. Valitettavasti toistaiseksi lomautetulla ei jää kovin isoa jalkaa oven väliin, Pilkingtonin Automotiven Tampereen tehtaan ja Ylöjärven yksikön pääluottamusmies Sari Uusivirta sanoo.
Tampereen Pilkingtonin jäljelle jäävä henkilöstö saa sekin varautua määräaikaisiin lomautuksiin, joita on luvassa koko tehtaan henkilökunnalle talven aikana. Näiden lisäksi noin 15 toimihenkilön työsuhteisiin tulee merkittäviä muutoksia.
Ennen yt-neuvotteluja Tampereella ja Ylöjärvellä työskenteli 340 henkilöä. Kun neuvottelut alkoivat, yhtiön arvio mahdollisista pysyvistä henkilöstövaikutuksista oli noin 70 henkilöä. Neuvottelujen edetessä arvio muuttui 100 henkilöön.

Kysyntä on heikkoa

Toimitusjohtaja Rami Tähtisen mukaan irtisanomiset ovat seurausta pysyvistä muutoksista Pilkingtonin toiminnassa Pirkanmaalla.
– Ylöjärven tehtaan lopetus ja Tampereen tehtaan standardimiehityksen koon muuttuminen johtivat tähän tilanteeseen, Tähtinen toteaa.
Runsaaseen lomautuksien määrään johti puolestaan erittäin heikko markkinatilanne. Jo pelkästään markkinaennusteiden tekeminen on juuri nyt vaikeaa.
– Kuorma-autojen lasien kysyntä on Suomessa loppunut kokonaan. Lisäksi isot bussiasiakkaat ovat pitkissä seisokeissa Saksan taloudellisen tilanteen vuoksi. Bussiasiakkaiden odotamme palaavan normaaliin kysyntään keväällä, Tähtinen selvittää.
Edellä mainittujen kysyntämuutosten lisäksi traktorien ja puimurien lasien kysyntä on vähentynyt voimakkaasti.
– Tällä meidän offroadsektorillamme on alhainen ennuste keväälle. Tämä on kuitenkin se sektori, jonka toivomme toipuvan ennustettua paremmalle tasolle. Sen vuoksi pidämme porukkaa reservissä, jotta pystymme tarvittaessa reagoimaan nopeasti, Tähtinen kertoo.
Tähtinen ei kuitenkaan sulje pois sitä mahdollisuutta, että Pilkington joutuisi myös jatkossa tekemään vaikeita sopeuttamistoimia.
– Seuraavien kuukausien aikana näemme, saammeko uutta kauppaa aikaiseksi ja piristyvätkö markkinat.

Harmaa viikon alku

Sari Uusivirran mukaan tunnelmat pilkingtonilaisten leirissä ovat varsin murheelliset.
– Maanantai ja tiistai olivat Tampereen tehtaan ja Ylöjärven yksikön historian synkimmät päivät, kun ihmisille jaettiin irtisanomis- ja lomautuslappuja. Monelle tuli nyt aika kurja joululahja, Uusivirta murehtii.
Yt-neuvotteluissa sovittiin, että työnantaja noudattaa työehtosopimuksen mukaista irtisanomisjärjestystä. Esimerkiksi eläkeputkeen pääsevät ne, jotka siihen haluavat.
Pääluottamusmiehen mukaan irtisanottaville neuvotteluissa saatu tukipaketti ei kuitenkaan ole kovin kummoinen.
– Työhistorian mukaan joillekuille irtisanottaville saatiin neuvoteltua hieman tavallista pidempi irtisanomisaika. Se vaihtelee kahdesta viikosta kahteen kuukauteen, Uusivirta kertoo.
Lisäksi työnantaja kartoittaa koulutustarpeita ja etsii koulutuspaketteja. Muutosturvaa rakentamassa on tietysti myös työterveyshuolto.
Sari Uusivirran mukaan irtisanotuilla on melko heikot työllistymismahdollisuudet. Lasialalla töitä ei ole, ja Pirkanmaan työllisyystilanne on ylipäätään huono.
– Tässä mielessä irtisanomiset tulivat todella huonoon aikaan. Käytännössä ihmisten pitää melkeinpä miettiä uutta alaa. Ehkä joillekuille avautuu mahdollisuus työskennellä Pilkingtonin Laitilan tehtaalla, mutta aika harva haluaa lähteä niin kauas.

Tehdastilaa myynnissä

Vaasantien varressa seisova Pilkingtonin Ylöjärven yksikkö näyttää tällä hetkellä lähes autiolta. Toki parkkipaikalla on muutama auto, mutta muuten alueella on hiirenhiljaista eikä tehtaan ikkunoista kajasta valoa.
Tehdas on jo pitkään ollut yksi Ylöjärven maamerkeistä. Pian Pilkingtonin kyltit ruuvataan irti seinästä, eikä kukaan tiedä mitä tehtaalle tapahtuu jatkossa.
– Kiinteistö on iso, ja tällaisena aikana sille on vaikea löytää ostajaa. Tehdas on edelleen myynnissä, mutta kaupan syntymistä odotellaan, Pilkington Automotive Finland Oy:n toimitusjohtaja Rami Tähtinen sanoo.
Jo vuonna 1826 perustettu Pilkington kuuluu japanilaiseen NSG-konserniin, joka työllistää maailmanlaajuisesti noin
28 000 työntekijää. Pilkingtonin Suomen yhtiöiden liikevaihto viime tilikaudella oli noin 100 miljoonaa euroa.