Ylöjärven ainoalla asemalla on edessään kiireiset viikot

Kevät koittaa katsastajille

Jos on loppukevät kiireinen rengasliikkeille, niin sitä se on myös katsastusasemille. Lumien sulaessa nosturien äärellä käy perinteisesti kova kuhina.
– Yli puolet Suomen autoista on rekisteröity kalenterivuoden viiden ensimmäisen kuukauden aikana, minkä lisäksi talvella seisseitä ajoneuvoja laitetaan taas rekisteriin, A-Katsastuksen aluepäällikkö Mikko Niemi kertoo.
Samoilla linjoilla on Ylöjärven ainoan autokatsastusaseman esimies Henri Korpela. Vastaavaa ryysistä ei koeta minään muina vuodenaikoina.
– Pitkien lomien jälkeen ruuhkaa on myös jonkin verran, mutta kevät ja aurinko tuovat tänne eniten ihmisiä, hän hymyilee.
Autojen liikennekelpoisuudesta päättävät katsastajat toimivat työssään liikennevirasto Trafin tarkkojen ohjeiden mukaan. A-Katsastuksen aluepäällikkö Mikko Niemi (vas.) on ollut alalla vuodesta 1991, Ylöjärven Autokatsastuksen Henri Korpela noin vuosikymmenen vähemmän.

Autojen liikennekelpoisuudesta päättävät katsastajat toimivat työssään liikennevirasto Trafin tarkkojen ohjeiden mukaan. A-Katsastuksen aluepäällikkö Mikko Niemi (vas.) on ollut alalla vuodesta 1991, Ylöjärven Autokatsastuksen Henri Korpela noin vuosikymmenen vähemmän.

Toisin kuin kesäkumien parissa huhkivat rengasliikkeet, autokatsastusasemat eivät voi palkata ruuhka-ajakseen apulaisia käytännössä ollenkaan. Syynä on pula osaavasta ja koulutetusta työvoimasta.
– Renkaitahan voi mennä vaihtamaan suoraan ammattikoulusta. Tällä alalla vaaditaan vähintään teknikon korkeakoulututkinto, puolen vuoden kokemus alan töistä ja katsastajan alalletulokoulutus. Ei ammattilaisia saada noin vain, Niemi selvittää.
Laajemmat katsastajan oikeudet edellyttävät lisäksi myöhempää täydennyskoulutusta. Esimerkiksi raskaiden ajoneuvojen ja vaarallisia aineita kuljettavien ajoneuvojen katsastusluvat on hyvä olla kunnossa, sillä tähän aikaan vuodesta niitäkin tuodaan asemille varsin tiheään.
– Raskaan ajoneuvon tarkastamisessa saattaa vierähtää parikin tuntia. Tavallinen kevyt henkilöauto on katsastettu tapauksesta riippuen vähän yli vartissa, Korpela arvioi.
Ylöjärven Autokatsastukseen Elovainiolle kulkupelejä tuodaan keskuskaupungin lisäksi Länsi-Tampereelta, Kurusta, Viljakkalasta ja jopa Virroilta. Käytännössä katsastuspaikan valinnan määrittävät käytännön tekijät, kuten muu asiointi ja työmatkat.
– Ennen edullisuus oli joillekin asiakkaille tärkeää, nyt sen merkitys on vähentynyt. Kilpailun kiristyessä hinnat ovat tulleet lähemmäksi toisiaan kaikkialla, ja säästäminen on siinä mielessä vaikeampaa, Korpela toteaa.
Elovainion putiikissa katsastukset kustantavat suunnilleen alan keskiarvon verran. Vuoden suurin kävijäpiikki on meneillään juuri nyt, huhti–toukokuun vaihteessa.
– Hyvinä päivinä meille tulee 40–50 kevyttä katsastusta ja muutama raskas siihen päälle, Korpela ynnää.

Joka neljäs hylätään

Silloin kun asiakkaan auto reputtaa katsastuksen, löytyy syy useimmiten jarruista. Tilanne ei ole Korpelan ja Niemen mukaan uusi, vaan niin on ollut jo vuosikymmeniä.
Pirkanmaalla A-Katsastus hylkäsi vuonna 2012 ensimmäisellä katsastuskerralla keskimäärin joka neljännen ajoneuvon. Jälkitarkastuksen vaativia vikoja löytyi hieman alle puolesta tarkastettuja autoja. Luvut eivät ole muuttuneet viime vuosina dramaattisesti suuntaan tai toiseen.
– Kaikki asemat toimivat samojen Trafin ohjeiden mukaan, eikä niiden välillä ole suuria eroja hylkäysprosenteissa. Katsastukseen tuotava kalusto ratkaisee, hylätäänkö autoja jossain enemmän kuin muualla, Ylöjärven Autokatsastusta johtava Korpela muistuttaa.
Kehnossa kunnossa olevalle autolle ei toisin sanoen maksa vaivaa etsiä lepsuinta katsastusasemaa. Useimmille asiakkaille se on nykyään jo päivänselvä asia.
– Ihmiset osaavat pitää autoistaan huolta aika vaihtelevasti; tapaukset vaihtelevat ihan laidasta laitaan. Äskettäin täällä käytettiin autoa, johon lisätään kuulemma moottoriöljyä silloin, kun öljynpaineen merkkivalo syttyy. Se kertoo jotakin huollosta, Korpela naurahtaa.
– Minä taas olen vuosien varrella nähnyt tapauksia, joissa tuhkakuppia ei osata tai viitsitä tyhjentää. Haju ja sotku ovat olleet niissä autoissa ihan käsittämättömän hirveitä, vuodesta 1991 alalla toiminut Niemi lisää.
Aina hylkäämispäätöstä ei oteta vastaan kevyesti. Reklamaatioita tehdään jostain syystä erityisen paljon silloin, kun katsastaja kehottaa asiakasta vaihtamaan autonsa tuulilasin.
– Se on joillekuille kuin punainen vaate. Pitää kuitenkin muistaa, ettei lasin vaihto edes aiheuta hylkäystä, vaan pelkän korjauskehotuksen, Niemi muistuttaa.

Uusi lakiesitys huolestuttaa

Jousitus on yksi katsastuksessa syynättävistä kohteista.

Jousitus on yksi katsastuksessa syynättävistä kohteista.

Tulevaisuudessa maamme katsastusalalla saattavat puhaltaa uudet, yllättävät tuulet. Hallitus on nimittäin ajamassa eteenpäin lakimuutosta, joka sallisi katsastusten tekemisen myös autokorjaamoille. Samalla poistuisi vaatimus mahdollisen jälkitarkastuksen teettämisestä alkuperäisessä katsastuspaikassa.
Alan nykyiset toimijat eivät ole suunnitelmasta mielissään. Niemen mukaan muutos voisi vaarantaa alan riippumattomuuden ja siten heikentää kuluttajansuojaa.
– Miten voisi olla varma, että katsastuksen yhteydessä ei tällöin teetettäisi ylikorjaamista? Niemi kysyy, viitaten varaosa- ja autotarvikemyyntiin.
Nykyisellään katsastusasemilla ei saa myydä edes tuulinlasinpesunestettä. Tilanne voi olla toinen jo ensi vuoden alussa.
– Toisaalta muutos avaisi mahdollisuuksia myös meille, koska saisimme alkaa myydä varaosia. Siinä bisneksessä liikkuvat paljon suuremmat rahat kuin katsastamisessa. Pidämme kuitenkin alana kiinni siitä, että riippumattomuuspykälä säilyisi, Niemi pohtii.
Vuonna 2006 perustettu Ylöjärven Autokatsastus on koko lyhyen historiansa ajan ollut alansa ainoa yritys puutarhakaupungissa. Kilpailua ei ole näköpiirissä ainakaan lähiaikoina, mikä johtuu juuri mahdollisesta lakimuutoksesta.
– Kyllä päätöstä selvästi odotellaan kaikkialla. Uusia asemia ei oikein uskalleta perustaa, ennen kuin nähdään, miten tässä käy, Niemi myöntää.

Viime vuoden hylätyimmät autot vuosimalleittain (suluissa keskimääräinen kilometrilukema ja yleisin syy):

• 2009: Mercedes-Benz Sprinter, hylätty 17,5% (165 000, lukuisia eri syitä)
• 2007: Dodge Caliber, 48,16% (98 000, etuakselisto)
• 2006: Dodge Caliber, 45,27% (111 000, etuakselisto)
• 2005: Renault Laguna, 41,01% (128 000, etuakselisto)
• 2004: Renault Laguna, 43,63% (150 000, etuakselisto)
• 2003: Renault Laguna, 43,70% (167 000, päästöt)
• 2002: Renault Laguna, 48,45% (184 000, ohjauslaitteet)
• 2001: Renault Laguna, 48,71% (188 000, ohjauslaitteet)
• 2000: Fiat Marea, 49,08% (187 000, etuakselisto)
• 1999: Fiat Marea, 52,45% (205 000, etuakselisto)
• 1998: Ford Mondeo, 53,73% (246 000, käyttöjarru)
• 1997: Ford Mondeo, 54,98% (247 000, käyttöjarru)
• 1996: Citroën Break, 55,56% (258 000, käyttöjarru)
Lähde: A-Katsastuksen vikatilasto 2012. (Vuosimallin 2008 autoja ei oltu tilastoitu)

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?