Vierivä Juurikivi ei sammaloidu

Pitkä aika on kulunut siitä, kun Eino Juurikiven vuonna 1959 perustaman puusepänliikkeen jalustalle alkoi rakentua ylöjärveläinen kalustekauppa. Tänä päivänä Kalustetalo Juurikivi tunnetaan ympäri Suomen, vaikka myymälöitä onkin vain kaksi. Kenties tulevaisuudessa niitä on nykyistä enemmän.
Raimo Juurikivi (vas.) on opettanut pojalleen Joel Juurikivelle kaikki huonekalukaupan salat. Joskus tulevaisuudessa Joel Juurikivi ottaa Kalustetalo Juurikiven pyörittämisen harteilleen. Aika näyttää, montako myymälää Joel Juurikivellä on huolehdittavinaan.
Raimo Juurikivi (vas.) on opettanut pojalleen Joel Juurikivelle kaikki huonekalukaupan salat. Joskus tulevaisuudessa Joel Juurikivi ottaa Kalustetalo Juurikiven pyörittämisen harteilleen. Aika näyttää, montako myymälää Joel Juurikivellä on huolehdittavinaan.

Vuonna 1991 Vuoden Yrittäjä -palkinnon saanut Einon poika Raimo Juurikivi luotsaa yhä Kalustetalo Juurikiveä varmalla ja menestyvällä otteella.
Raimo Juurikivi on pitänyt kiinni korkeasta palvelutasosta ja asiakkaiden toiveiden täyttämisestä.
Joskus tulevaisuudessa viestikapulan ottaa haltuunsa niin ikään Kalustetalon palveluksessa oleva Raimon poika Joel Juurikivi.

Liikevaihto kasvussa

Tällä hetkellä Kalustetalo Juurikiven Ylöjärven myymälässä työskentelee kolme vakituista työntekijää ja yksi osa-aikainen ahkeroija. Raision myymälässä töitä paiskii kaksi vakituista työntekijää.
– Tämän kuun puolivälissä tulee kuluneeksi kaksi vuotta siitä, kun avasimme myymälän Raisiossa. Sen toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin, vaikka joku onkin joskus väittänyt, että Turun seutu on huonekalualan vaikein paikka. Sinne me kuitenkin pistimme nenämme kaikesta huolimatta, Raimo Juurikivi naurahtaa.
Juurikivi sanoo, ettei hänellä ole valittamista, vaikka Suomi rypee taloustaantuman keskellä. Viime vuonna Juurikiven yrityksen liikevaihto kasvoi kolmisenkymmentä prosenttia.
– Tänä vuonna Raision liikkeen myynti on kasvanut parikymmentä prosenttia, ja Ylöjärvelläkin porskutamme tasaisesti. Myynti ei ole siis lähtenyt laskuun, vaikka ajat ovat vaikeat, Juurikivi tiivistää.

Tavoitteena tyydyttää tarpeet

Kilpailu huonekalualalla kiristyy jatkuvasti, aivan kuin kaikilla muillakin aloilla.
Isot ketjut voimakkaine markkinointi- ja myyntikoneistoineen puristavat pienet toimijat ahtaalle.
Raimo Juurikivi ei kuitenkaan näe, että esimerkiksi ruotsalaislähtöinen Ikea olisi kovin suuri uhka.
– Ei Ikealla ole meidän toimintaamme oikeastaan minkäänlaista merkitystä, vaikka Raisiossa Ikea sijaitsee vielä lähempänä liikettämme kuin täällä Pirkanmaalla. Mielestäni Ikea ei ole edelleenkään niinkään huonekalukauppa, vaikka se sellaiseksi mielletään. Enemmänkin se on sisustus- ja taloustavaran supermarketti. Meille on tullut Ikeasta asiakkaita, jotka eivät halua mennä sinne takaisin palvelun puutteen ja tuotevalikoiman vuoksi, Juurikivi kertoo.
Ylöjärvelläkin toimivan Maskun Kalustetalon kanssa Juurikivi tulee hyvin toimeen. Raimo Juurikiven mukaan Masku on jopa hyvä tuki Kalustetalo Juurikivelle.
Kalustetalo Juurikivessä luotetaan yhä vankasti hyvän palvelun voimaan. Lisäksi huonekaluvalikoiman laaja-alaisuus nähdään selvänä valttina.
– Meiltä löytyy kalusteita, joihin ei törmää isojen ketjujen myymälöissä. Isot ketjut myyvät volyymituotteita, kun me puolestamme myymme juuri sitä, mitä asiakas haluaa. Meillä on suhteet kunnossa joka paikkaan. Tiedämme, mistä saamme sellaista tavaraa, jolla pystymme tyydyttämään asiakkaidemme tarpeet, pitkän linjan yrittäjä Juurikivi selvittää.
Viime vuonna Kalustetalo Juurikivi palkittiin Kauppalehden menestyjäyrityksenä. Raimo Juurikivi myöntää, että tällaiset tunnustukset tuntuvat hyviltä.
– Palkintojen saaminen ei ole kuitenkaan pääasia. Kaikkein tärkeimpiä meille ovat tyytyväiset asiakkaat.

Ihmisten tietävät yhä enemmän

Kalustetalo Juurikivi on palvellut asiakkaita Ylöjärven Soppeenmäessä jo vuosikausien ajan.
Kalustetalo Juurikivi on palvellut asiakkaita Ylöjärven Soppeenmäessä jo vuosikausien ajan.

Kalustetalo Juurikivelle huonekaluja toimittaa toistasataa valmistajaa. Tosin valmistajien määrä pienenee jatkuvasti kannattamattoman toiminnan vuoksi.
– Pelistä on pudonnut pois monta kumppania, joiden kanssa olemme tehneet kauppaa yli 40 vuotta. Eräs tällainen on pohjoispohjalainen yritys, joka on ollut yhteistyökumppanimme 1960-luvulta saakka. Nämä tarinat ovat valitettavia, ja erityisen huono asia on se, että uusia suomalaisia valmistajia ei synny lopettaneiden tilalle, Raimo Juurikivi toteaa.
Kalustekaupassa ihmiset tekevät valintoja laadun ja hinnan perusteella. Raimo Juurikiven mukaan hänen yrityksensä pyrkii aina siihen, että hinta vastaa tuotteen laatua.
– Olemme kokonaisvaltaisesti edullinen liike verrattuna mihin tahansa muuhun suomalaiseen huonekalukauppaan. Tavoite on tarjota hyviä tuotteita kohtalaiseen hintaan.
Ihmiset ovat tänä päivänä hyvin hintatietoisia. Samaan aikaan he ovat yhä kiinnostuneempia huonekalujen materiaaleista. Ihmiset tietävät, mitä ovat etsimässä.
– Ja jos eivät tiedä, me yritämme opastaa heitä tekemään oikean ratkaisun, Juurikivi kiteyttää.
Kuluttajat ovat myös varsin tietoisia meneillään olevista trendeistä. Televisio suoltaa sisustusohjelmia, joiden myötä ihmisten tietoisuus sisustamisesta on kasvanut. Tämä on huomattu myös Kalustetalo Juurikivessä, jonka sisustussuunnittelupalvelulla on ollut yhä enemmän kysyntää.

Huonekaluja jokaiseen suuntaan

Trendit iskevät huonekalukauppaan joskus melko yllättäen. Raimo Juurikivi muistaa hyvin erään alkuvuoden.
– Kerran myimme tammi-helmikuussa toistakymmentä punaista kulmasohvaa ja ihmettelimme, mistä niiden kysyntä oikein kumpusi. Sitten kuulin, että Salatut Elämät tv-sarjan johonkin huoneeseen oli tullut punainen kulmasohva, Juurikivi muistelee nauraen.
Kalustetalo Juurikivi elää ajan hermolla niin kuin tietysti pitääkin. Huonekalujen nettikauppa on tullut myös Juurikiven tarjoamiin palveluihin jäädäkseen. Raimo Juurikiven mukaan nettikauppa vastaa lähes yhden huonekalumyyjän myyntiä. Nettikaupan vakiosuosikki on parvisänky.
– Meiltä lähtee tavaraa joka puolelle Suomea. Äskettäin huonekalujamme meni Ahvenanmaalle. Suomessa ei taidakaan enää olla sellaista kolkkaa, mihin emme olisi myyneet huonekalua, neljästätuhannesta viiteentuhanteen kilometriä kuukaudessa työajoja kurvaileva Juurikivi kertoo.
Raimo Juurikivi nähdään tien päällä myös jatkossa, vaikka Kalustetalo Juurikivi on ollut toiminnassa jo pian 55 vuotta.
– Saa nähdä, miten pitkälle pääsemme. Tulevaisuus on mallillaan, kun poikani jatkaa aikanaan työtäni eikä työpäivän mitta ole lyhentynyt, Juurikivi myhäilee.
Hän myös myöntää, että Kalustetalo Juurikivellä on yhä laajentumissuunnitelmia. Kenties siis jonakin kauniina päivänä jossain Suomen kaupungissa avataan uusi ylöjärveläislähtöinen Kalustetalo Juurikivi.