Yli 400 kilometriä yksilöllisyyttä

Jos kaikki Carsport-tarroilla varustetut tilataksit ajaisivat peräkkäin pitkin maamme valtateitä, ulottuisi autoletka miltei Ylöjärveltä Ouluun saakka. Näin uskoo asiaa kiinnostuneena ynnäillyt Juha Jonasson.
– Tarkkaan ottaen jonolla olisi mittaa noin 430 kilometriä. Oletuksena on, että autojen nopeus olisi 80 kilometriä tunnissa ja turvavälit suositellun pituiset, Jonasson Oy:n hallituksen puheenjohtaja hymyilee.
Laskelman tekemiseen Jonassonin innoitti maanantaina Elovainiolla vietetty juhlatilaisuus. Siinä liikkeelle laskettiin jo kaikkien aikojen 5 000. Carsport-tilataksi.
Ylöjärveläinen Carsport on maamme taksialalla tunnettu brändi. Visuveteläiselle Jarmo Järviselle tämä Mercedes-Benz Sprinter oli jo yhdeksäs puutarhakaupunkilaisittain sisustettu hyötyajoneuvo. – Autoja tulee vaihdettua kolmen tai neljän vuoden välein, kokenut yrittäjä kertoo.
Ylöjärveläinen Carsport on maamme taksialalla tunnettu brändi. Visuveteläiselle Jarmo Järviselle tämä Mercedes-Benz Sprinter oli jo yhdeksäs puutarhakaupunkilaisittain sisustettu hyötyajoneuvo. – Autoja tulee vaihdettua kolmen tai neljän vuoden välein, kokenut yrittäjä kertoo.

Juhla-autoksi sattui uunituore Mercedes-Benz Sprinter ja sen ostajaksi visuveteläinen Jarmo Järvinen. Pitkän linjan taksiyrittäjälle tieto ylöjärveläistehtaan tasaluvusta tuli yllätyksenä.
– Taisin olla viimeinen, joka tästä kuuli. En ostanut autoa ja Carsport-varustelua todellakaan tämä mielessäni, menopelistään täyden hinnan maksanut Järvinen naurahtaa.
Kotimaisemissaan Ruovedellä pääasiassa koululais- ja invalidikyytejä ajava Järvinen valitsi varustelupaketikseen hulppean Business GLE VIP:n. Kokonaisuus verotti yrittäjän tilipussia yli 35 000 euroa, mutta oli miehen itsensä mukaan sen arvoinen.
– Tällä pystyn hoitamaan kaikki tarvittavat kyydit. Auton takana oleva hissi auttaa liikuntarajoitteisia nousemaan kyytiin ja penkit on optimoitu koululaiskuljetuksiin. Lisäksi vietän itse auton ratissa päivittäin puoli vuorokautta, joten viihtyvyys on tärkeää, Järvinen järkeilee.
Jonasson Oy:n hallituksen puheenjohtajan Juha Jonassonin mukaan Järvisen Sprinter oli ylöjärveläisille ammattilaisille varsin tavanomainen ahkeroinnin kohde. Tämän päivän yrittäjät arvostavat tilatakseissaan ennen kaikkea monikäyttöisyyttä.
– Ei yhden käyttötarkoituksen taksilla oikein kannata Suomessa ajaa. Maamme väestö asuu niin hajallaan, että kaikkea on pystyttävä tekemään, Jonasson pohtii.

”Tilataksiasenteet muuttuneet rajusti”

5 000 yksilöllisesti varustellun auton rajapyykki on Suomen oloissa merkittävä virstanpylväs. Jonasson Oy:n tietojen mukaan yksikään toinen alan toimija ei ole maassamme vielä pystynyt samaan.
– Ei tätä olisi vielä 1990-luvun puolivälissä uskaltanut toivoakaan. Lähdimme liikkeelle aikoinaan erittäin pienestä, Juha Jonasson tunnelmoi.
Eräs merkittävä tekijä alunperin Tampereelta ponnistaneen yrityksen menestyksessä on ollut suomalaisten muuttunut suhtautuminen tilatakseihin. Alan trendejä tarkalla nenällä haistelevan Jonassonin mukaan pakettiautopohjaisten pirssien arvostus on noussut tasaisesti 20 viime vuotta.
– Vielä joskus 1980-luvulla tilatakseja ei ihan valtavasti arvostettu asiakkaiden keskuudessa, mutta nykyään niitä pidetään usein eräänlaisena luksuksena. Siksi alan markkinat ovat kasvaneet todella paljon, Jonasson kertoo.
Asennemuutoksen hedelmistä on nauttinut muun muassa Jonasson Oy. Tänä päivänä yhtiö sisustaa ja varustelee Ylöjärven tehtaallaan kahdeksan taksia viikossa. Juha Jonassonin arvion mukaan seuraavaa tuhatlukua päästään juhlimaan noin kolmen vuoden kuluttua.

Taantuma näkyy, mutta ei tunnu

Jonasson Oy:n toimitusjohtaja Juha Jonasson pitää yhtiönsä menestyksen salaisuutena alan suhdanteiden tarkkaa seuraamista. – Juuri nyt on tärkeää omata hyvin laaja tuotemallisto.
Jonasson Oy:n hallituksen puheenjohtaja Juha Jonasson pitää yhtiönsä menestyksen salaisuutena alan suhdanteiden tarkkaa seuraamista. – Juuri nyt on tärkeää omata hyvin laaja tuotemallisto.

Vallitseva talouden alakulo on puraissut taksialaa viime vuosien aikana rajusti. Jonasson Oy:n kasvua se ei ole kuitenkaan onnistunut hillitsemään.
– Totta kai taantuma on kuitenkin näkynyt. Mallistoa on pitänyt laajentaa ja hintoja laskea, Juha Jonasson kertoo.
Pian 50-vuotiaassa perheyrityksessä ei ole kuitenkaan tyydytty seuraamaan laskevia suhdanteita pelkästään sivusta. Kesällä Jonasson Oy ilmoitti ottavansa valikoimiinsa myös Ford Transit -tila-autojen taksikustomoinnit. Tähän mennessä tulokset ovat olleet rohkaisevia.
– Tavoitteena oli puolen miljoonan euron positiivinen vaikutus liikevaihtoomme, mutta jo nyt voimme sanoa, että tuo tavoite ylittyy. Fordeja on kysytty enemmän kuin uskalsimme odottaa, hallituksen puheenjohtaja myhäilee.
Rohkea kasvu on Juha Jonassonin mukaan Carsport-brändin tavoitteena jatkossakin. Herkällä alalla tulevaisuuden ennustaminen on kuitenkin vaikeaa.
– Suunnitelmia voi tehdä maksimissaan vuoden päähän.