Palvelubussi on peräkylien pelastus

Palvelubussit kiertävät Ylöjärven eri kolkissa poimimassa autottomia, muista linja-autolinjoista syrjässä asuvia tai keitä tahansa kyytiä kaipaavia ostoksille ja juoksevien asioiden hoitoon. Kaupoissa ja virastoissa kahlaamiseen on varattu kelpo tovi, ennen kuin linjuri suuntaa paluumatkalle. Länsi-Teiskossa kokeillaan uutta palvelureittiä, joka jää pysyväksi, mikäli asiakkaita kertyy riittämiin.
Paula Kantojärvi ja Pentti Toivanen astuivat palvelubussin kyydistä samassa paikassa Soppeenmäessä. Tarvittaessa kuljettaja olisi kuitenkin voinut jättää matkustajansa eri paikkoihin.
Paula Kantojärvi ja Pentti Toivanen astuivat palvelubussin kyydistä samassa paikassa Soppeenmäessä. Tarvittaessa kuljettaja olisi kuitenkin voinut jättää matkustajansa eri paikkoihin.

Pikkubussi ajaa kuoppaista ja mutkittelevaa tietä Länsi-Teiskossa. On maanantaiaamu, ja palvelubussi Ylönen huristelee huhtikuun alkupuolella kokeiluun otettua uutta reittiä.
Tien laidassa kyytiään odottelee ensimmäinen asiakas Pentti Toivanen.
Hänelle tuore reitti tuli todella tarpeeseen. Toivasen auto on nimittäin sen verran kehnossa kunnossa, ettei sillä voi ajaa. Niinpä herra on aiemmin hoitanut kauppa- ja pankkireissunsa jalan tai pyörällä. Ja matkaa lähimmälle bussipysäkille Kyrönlahteen on sievoiset 11 kilometriä.
– Tämä palvelubussi on ainoa keino päästä siedettävästi Ylöjärvelle.
Kuoppainen, liukas ja savinen tie ei tosiaan näytä järin helpolta kulkea patikoiden. Toivanen myöntääkin, ettei kävely tai pyöräily olisi sujunut, ellei hän olisi tottunut liikkuja. Kokemuksen ja hyvän kunnon ansiosta hän on osannut jakaa voimansa sopivasti kilometrien varrelle. Eritoten paluumatka kaikki ostokset selässä ja olalla on melkoista puuhaa.
– Viime kesänäkin, kun lämpöasteita oli jotain 29, niin kyllä siinä hikeä pukkasi.

Linjan kohtalo riippuu kävijämääristä

Tovin kuluttua linjurin kyytiin astuu toinen asiakas, Paula Kantojärvi.
Hän sai vinkin kodin läheltä liikennöivästä bussista tyttäreltään. Tällä kertaa kuljetus tuli Kantojärvelle satunnaiseen tarpeeseen. Hän on matkalla Tampereelle, joten palvelubussin kyydistä hän hyppää seuraavaan linja-autoon.
– En aja autolla enää. Nyt ei sitten tarvinnut miehenkään lähteä kyytimieheksi, Kantojärvi kiittelee.
Illalla hänen on tyydyttävä Kyrönlahdessa pysähtyvään, Kuruun matkaavaan bussiin ja pyydettävä mies noukkimaan pysäkiltä, sillä palvelubussi on mennyt menojaan jo päivällä.
Tulevina maanantaiaamuina Kantojärvi olisi kuitenkin halukas käyttämään palvelulinjuria Ylöjärvellä asiointiin.
Puskaradio on tepsinyt myös Toivasen kohdalla. Hän itse sai vinkin naapuruston asukeilta, jotka olivat nähneet ilmoituksen lehdessä. Sittemmin Toivanenkin on jakanut tietoa eteenpäin tuttaville.
Kahdella ensimmäisellä kierroksellaan Länsi-Teiskossa liikennöivän auton kyydissä matkasi vain kaksi asiakasta.
Kuljettaja Harri Liimatainen uskoo tämän johtuvan siitä, ettei kovin moni ole vielä havahtunut uutukaiseen reittiin. Liikennesuunnittelija Jussi Terosen mukaan tarvitaan kunnon kokeiluaika, ennen kuin ihmiset löytävät palvelun. Vasta sitten nähdään, kuinka paljon Länsi-Teiskon linjalle on kysyntää.
– Kesällä tulee tietysti mökkiläisiä, vaikka ovathan he toissijainen käyttäjäryhmä, Liimatainen toteaa.
Hänen mukaansa Länsi-Teiskoon on kuitenkin toivottu palveluliikennettä, joten kenties kyytiläisiä astuu autoon pian enemmänkin kuin pari.
– Jos reitille vakiintuu riittävä asiakaskunta, se jää pysyväksi, liikennesuunnittelija Teronen sanoo.

Bussi ratkaisee kyytiongelmat

Palvelubussi tulee erityisesti iäkkäiden tarpeeseen. Kyyti on kuitenkin avoin kaikille sitä tarvitseville. Autottoman ei tarvitse kyhjöttää motissa peräkylällä.
Ylöjärven keskusta-alueelta linja-autoon on Harri Liimataisen mukaan noussut myös joitakuita työelämästä syrjäytyneitä. Yhteen aikaan linjurilla matkaa taittoi lasta odottava nainen, joka ei raskautensa aikana voinut ajaa itse autoa.
Terosen mukaan kaupungin kaikkien palvelulinjojen asiakkaat ovat pääosin eläkeläisiä. Kolmosnumeroa kantava bussi ajaa kuitenkin myös linjaa, joka on räätälöity Viljakkalasta koulutuskeskus Valoon matkaavia opiskelijoita varten. Toki senkin kyydissä saa huristella kuka tahansa.
Palvelubussi on korvaamaton apu monelle syrjäseudulla asuvalle. Useille vanhuksille se on ainoa tapa päästä ostoksille ja arjen asioita hoitamaan. Linjurin ansiosta moni voi vielä asua kotonaan.
– Jotkut ovat sanoneet, että ilman tätä bussia he olisivat valmiita muuttamaan laitokseen, Liimatainen kertoo.
– Palvelubussit ja kotihoito toivottavasti lisääntyvät tulevaisuudessa. Se on halvempaakin kuin laitosasuminen, hän lisää.
– Tämä on ehdottoman tarpeellista palvelua. Olen entinen keittiöpäällikkö ja kokki, työskentelin viisi vuotta Keski-Euroopassa ja olin muun muassa maailman kahdeksanneksi parhaassa ravintolassa töissä. Silti nyt tuntuu ensimmäistä kertaa, että teen jotakin konkreettisen tarpeellista työtä, kuski sanoo.
Myös Jussi Teronen vahvistaa palvelun tarpeellisuuden. Kaikkia linjoja käytetään varsin ahkerasti.
– Toki olisi hieno asia, jos tämä linja jäisi pysyväksi. Luulen, että täällä on paljon iäkkäitä ihmisiä, eikä kaikilla ole autoa. Kunhan vain tieto leviäisi, Kantojärvi kuvailee Länsi-Teiskon tilannetta.

Lompakkoon ei tule suurta lovea

Bussin kyydissä hoidettu asiointireissu ei kurista pahasti kukkaroa. Matka maksaa kolme euroa suuntaansa.
– Hinta on mielestäni ihan kohtuullinen. Täytyyhän polttoainekulut ainakin jollain tavalla yrittää saada kasaan, Toivanen tuumii.
Hän huomauttaa, että omalla autolla ajeluun verrattuna palvelulinjurin käyttö on jopa huokeampaa.
Länsi-Teiskon reitillä bussi kulkee kerran viikossa, maanantaisin. Osalla muista linjoista autot liikennöivät useaankin kertaan viikossa.
Toivanen ja Kantojärvi arvioivat, että heille kerta viikossa riittää. Kantojärvi huomauttaa, että asiat voi kyllä järjestää niin, että tarpeelliset askareet saa hoidettua yhdellä erää.
– Se on huomattavasti tyhjää parempi.

Reitti joustaa tarpeen mukaan

Kello on tulossa puoli yksitoista, ja bussi lähestyy Ylöjärven keskusta-aluetta.
– Missäs pysähdytään? kuljettaja huikkaa matkustajille, jotka päättävät astua kyydistä Postin luona.
Palveluauto voi näet jättää asiakkaita useaan paikkaan kunkin toiveen mukaan.
– Asioille pääsee siis vaikka kauppakeskus Eloon, tyytyväinen kyytiläinen Toivanen huomauttaa.
Auto voi myös matkan alkutaipaleella poiketa hiukan määritellyltä reitiltään napatakseen matkustajia kyytiin. Kunkin asiakkaan on varattava kuljetus viimeistään reissua edeltävänä arkipäivänä – nousi sitten kyytiin reitin varrelta tai siltä poikkeavalta paikalta.
Keskustassa asiointiin on varattu parisen tuntia, ja paluumatka starttaa puoli yhdeltä.
Toivaselle aika on riittänyt mukavasti.
– Kyllä siinä kauppa- ja apteekkiasiansa hoitaa, Kantojärvikin arvelee.
Niin ikään kotimatka sujuu joustavasti asiakkaiden toiveiden mukaan.
– Ostosten kanssa asiakas voidaan viedä vaikka kotipihaan, Liimatainen vakuuttaa.

Comments are closed.