Ylöjärveläinen lähituotteisiin erikoistunut herkkukauppa Villa Vino kokeili viime vuonna aivan uudenlaista sisältömarkkinointia, jossa se maistatti tuotteitaan paikallisista ihmisistä koostuvassa makuraadissa.
Neliosaisessa tasting-sarjassa arvioitiin Villa Vinon päätuoteryhmien tuotteita: maistettavana oli niin herkkumyslit, suklaat, glögit kuin alkoholittomat kuohujuomatkin, joista makuraati pääsi kertomaan aidon mielipiteensä ja valitsemaan suosikkinsa.
– Olemme aikaisemmin järjestäneet Villa Vinon myymälällämme maisteluilta ryhmille, ja nyt keksimme kokeilla, voisiko maistelu jalostua myös mainoksen muotoon. Tasting-sarjan idea lähti yhdestä lentävästä lauseesta, kun Ylöjärven Uutisten asiakkuuspäällikkö Satu Rajamäki oli käymässä. Hänen kanssaan työskentely on aina mutkattoman helppoa, ei voi muuta kuin kehua, Villa Vinon yrittäjä Kaisa Heino kertoo.
Naisten idea kypsyi nopeasti, ja marras-joulukuussa Ylöjärven Uutisten verkkosivuilla ja paperilehdessä julkaistiin yhteensä neljä Villa Vinon tuote-tastingia, joiden tarkoituksena oli vilkastuttaa etenkin yrityksen joulumyyntiä myymälöissä ja verkkokaupassa.
Heinon mukaan mainoksista tehokkain oli ehdottomasti glögi-tasting, joka julkaistiin marraskuussa glögikauden alkaessa.
– Se osui juuri sopivasti sesonkiin. Mainos toi meille useita kymmeniä asiakkaita. Moni sanoi haluavansa ”sitä testivoittajaa” eli mansikkaglögiä, joka voitti makuraadin arvostelussa. Mansikkaglögiä ostettiinkin joulusesongissa paljon itselle testiin sekä lahjaksi.
Samoin kauppansa ovat tehneet alkoholittomat kuohujuomat, jotka eivät ole niin selkeästi sesonkiin sidottuja.
– Lakka-kuohu on ollut niin suosittua, että se on jäänyt pysyväksi valikoimaamme.
Heino sanoo olevansa erittäin tyytyväinen siihen, miten monipuolisesti hän on päässyt hyödyntämään mainossarjaa yrityksensä tarpeisiin. Kaikki tasting-sarjan osat ovat vapaasti luettavissa ylojarvenuutiset.fi:ssä, minkä vuoksi niitä on ollut helppo jakaa muun muassa Villa Vinon eri somekanavissa.
– Lisäksi sisältömarkkinoinnit ovat nousseet Google-haussa etusivulle, mikä on tärkeää. Jos asiakas jossakin päin Suomea hakee hakusanalla ”alkoholiton kuohujuoma”, hän voi päätyä Villa Vinon sisältömarkkinointiin ja tätä kautta verkkokauppaamme.
Heino on mielissään, että hän on päässyt hyödyntämään sisältömarkkinointeja myös Villa Vinon myymälöissä Kauppakeskus Elossa ja Mutalassa.
– Olen tulostanut paperilehdessä olleet tasting-mainokset myymälöihimme luettaviksi aina kyseisten tuotteiden kohdalle.
Tutustu Villa Vinon sisältömarkkinointijuttujen sarjaan:
- Villa Vinon makuraati maistoi ja arvioi: Mysli-tasting
- Villa Vinon makuraati maistoi ja arvioi: Glögi-tasting
- Villa Vinon makuraati maistoi ja arvioi: Suklaa-tasting
- Villa Vinon makuraati maistoi ja arvioi: Alkoholittomat Kuohujuomat -tasting
Mitä on sisältömarkkinointi?
- Sisältömarkkinoinnin tuotteemme ovat perinteisestä mainonnasta poikkeavia sponsoroituja artikkeleita.
- Artikkeli tehdään mainostajan toiveiden mukaisesti, ja juttu erottuu toimituksellisista jutuista ’Mainos’-merkintöjen avulla.
- Artikkeli julkaistaan aina sekä paperilehdessä että ylojarvenuutiset.fi:ssä.
- Sisältömarkkinointi on erityisen tehokasta, koska se vetoaa lukijoihin tarinoidensa, hyödyllisyytensä tai viihteellisyytensä ansiosta.