Maakuntahallitukselta vihreää valoa Lielahti-Lakiala kaksoisraiteelle – Puuterminaali Ahvenusjärvelle?

Lielahti-Lakiala -osuuden kaksoisraiteistuksella on merkittävä vaikutus sekä kaukojuna- että lähiliikenteen kehittämiseen Ylöjärvellä.
Ylöjärven läpi kulkee tällä hetkellä ainoastaan yksi junaraide, tulevaisuudessa ehkä kaksi.  (Kuva: Vilma Kaura)

Maakuntahallitus kokoontui aiemmin tänään ja antoi lausuntonsa Pirkanmaan ELY-keskukselle Lielahti-Lakiala-kaksoisraidehankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta. Ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (YVA-menettely) sovelletaan hankkeisiin ja niiden muutoksiin, joilla todennäköisesti on merkittäviä ympäristövaikutuksia.

Maakuntahallitus katsoo, että Tampere-Oulu -rataosuudella Tampere-Seinäjoki -osuus on eräs Pirkanmaan liikennejärjestelmän kannalta keskeisimpiä pitkän aikavälin kehittämiskohteita.

Lielahti-Lakiala -osuuden kaksoisraiteistus ja Vahojärven liikennepaikan parantaminen Parkanossa ovat maakuntahallituksen mukaan tämän ratahankkeen keskeisiä toimenpiteitä.

Lielahti-Lakiala -osuuden kaksoisraiteistuksella on merkittävä vaikutus sekä kaukojuna- että lähiliikenteen kehittämiseen Ylöjärvellä.

– Niin kauan kuin Ylöjärvelle on ainoastaan yksi raide, Ylöjärvelle ei käytännössä saataisi kuin muutama kaukojunaliikenteen pysähdys mahdollistettua ratakapasiteetin puitteissa. Jos Ylöjärvellä tähdätään säännöllisiä pysähdyksiä ja lähijunaliikennettä kohden, niin kaksoisraide on ainakin nykytiedon valossa aika välttämätön toimenpide, liikennesuunnittelija Juho Vehviläinen Pirkanmaan liitosta sanoo.

Puuterminaali Ahvenusjärvelle?

Suunnittelualueella sijaitseva Ylöjärven puunkuormauspaikka on esitetty siirrettäväksi Ahvenusjärvelle, joka sijaitsee noin 13 kilometriä Ylöjärven keskustasta pohjoiseen. Pirkanmaan liiton näkemyksen mukaan puunkuormauspaikan siirto on välttämätöntä, jotta Ylöjärvelle olisi mahdollista toteuttaa matkustajajunaliikenteen seisake.

– Pitkän tähtäimen tavoite olisi saada koko Tampere-Seinäjoki -väli kaksoisraiteistettua. Nythän siellä on enimmäkseen vain yksi raide ja siellä täällä kohtaamispaikkoja, Vehviläinen toteaa.

Tampere–Seinäjoki -rataosa on Suomen toiseksi vilkkain rataosa, jonka matkustajamäärien on ennustettu kasvavan vuoden 2019 tilanteesta 11 % vuoteen 2030 mennessä ja edelleen 26 % vuoteen 2050 mennessä. Rataosan kapasiteetti on nykytilanteessa jo täynnä, eikä mahdollista ennustettua kasvua.

Kaupunginhallitus käsittelee tänään

Myös Ylöjärven kaupunginhallitus käsittelee tämäniltaisessa kokouksessaan lausuntoa Lielahti-Lakiala kaksoisraiteen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta Pirkanmaan ELY-keskukselle.

Päätösehdotuksen mukaan Ylöjärven kaupunki suhtautuu erittäin myönteisesti Lielahti-Lakiala kaksoisraiteen yleissuunnittelun ja YVA-menettelyn käynnistymiseen.

– Kaksoisraide edistää paitsi Ylöjärven maankäytön kehittämistä, kasvutavoitteita ja elinvoimaa, myös Pirkanmaan ja edelleen koko Suomen tavara- ja henkilöliikenteen toimivuutta. Näin ollen kaksoisraiteen suunnitteluvalmiutta ja tarvittavaa rahoitusta tulisi priorisoida valtion rahoituspäätöksissä tulevina vuosina, kaupunginhallituksen päätösehdotuksessa todetaan.

Ylöjärven kaupunki esittää, että myös Teivo-Mäkkylän osayleiskaava-alueen ja Siltatien Perkonmäen sopivuutta seisakepaikoiksi arvioitaisiin.

Kaupunki huomauttaa, että suunnitellun kaksoisraiteen alueella Ylöjärvellä on lähes 20 kohdetta, esimerkiksi alikulkua, ylikulkua tai muuta yhteystarvetta, jotka edellyttävät arviointia ja tarkastelua. Vaikutuksia on lisäksi nykyisiin siltoihin, jotka eivät ole tarpeeksi leveitä ja korkeita kaksoisraiteelle.

Yleissuunnitelma asetetaan nähtäville loppuvuodesta 2024 ja sen hyväksyminen ajoittuu vuodenvaihteeseen 2024-2025. Ratasuunnitteluvalmius hankkeelle saavutetaan vuonna 2025.

Lue myös: Lielahden ja Lakialan välille aletaan suunnitella kaksoisraidetta