Yhdellä silmällä näkee vain ratikkaradan toisen kiskon – Ratikka on kovin kallis liikenneratkaisumalli

Suuresti arvostamani kaupunginvaltuutettu Mika Kotiranta kirjoitti ratikkahankkeesta. Olen varma, että hänen tietonsa kaupunkimme suunnitelmista ja hankkeista on aivan eri tasolla kuin omani, mutta minun miettimistäni tukee varsin pitkä elon taival. Eikös vanha sanontakin kerro, että ”nuoruus ja hulluus, vanhuus ja viisaus”.

Tämän perustelun jälkeen rohkenen ajatelle ratikkahankkeesta seuraavasti ja kaiken lisäksi uskon jopa olevani oikeassa.

Pidän ratikan tuomista Ylöjärvelle mielettömänä. Hanke on erittäin kallis ja sen vaikutuspiirissä on vain kourallinen kaupunkilaisista. Nekin, joille ratikasta ei ole mitään etua, joutuvat osallistumaan ratikan rakentamiskuluihin ja sen käyttökustannuksiin.

Kuten Kotiranta totesi, arvonnousua siitä olisi ratikkaradan välittömässä läheisyydessä oleville asunnoille ja maa-alueille. Mutta kun kerran olen luopunut tallaisestä kohteesta, hyödyn olen saanut ja se ei ole enää toistuva. Kiinteistökauppias voi tietyn hyödyn saada jokaisen kaupan yhteydessä. Mikalla taisi olla oma lehmä ojassa?

Rohkenen jopa väittää, että ratikka vaikeuttaa kulkemista Ylöjärveltä Tampereelle ja vaikkapa Pirkkalaan. Jos metsäkyläläinen aikoo matkustaa ratikalla Pirkkalaan, niin ensiksi hän siirtyy joko omalla autolla tai bussilla Ylöjärven keskustaan ratikkapysäkille. Sitten hän matkustaa ratikalla esimerkiksi Ratinaan ja kun hänen kohteensa oli Pirkkala, sen jälkeen taas bussilla tai taksilla päämäärään. Kyllähän matkailu avartaa, mutta mutta… kovin hankalalta se vaikuttaa.

Minun kristallipalloni kertoo, että ratikkaan ei vielä seuraavastakaan sukupolvesta nouse niin paljon matkustajia, että käyttökustannukset tulisivat saavutetuksi. Vaikka asutusta tulisi Teivon seutu ja Mäkkylän pellot täyteen, asukasmäärä olisi edelleen liian pieni ratikan kustannuksien täyttämiseksi.

Olen sitä mieltä, että ratikka on kovin kallis liikenneratkaisumalli näin vähäiselle väkimäärälle. Jos raiteilla haluaa matkustaa, lähijunaa kannattaisi tutkailla avoimin silmin.
Jos ratikkahanke on kannattava, niin miksi ei samalla tehdä rengasrataa Lielahden, Lentävänniemen, Siivikkalan, Asuntilan, Kaurasmäen, Haaviston, Ylöjärven keskustan, Vuorentaustan ja Lamminpään kautta takaisin Lielahteen. Sen piirissä olisi jo melkoinen osa ylöjärveläisistäkin.

Tarkastellaan asioita molemmilla silmillä. Jospa silloin voisimme ymmärtää oikeammin ja enemmän.

Jorma Sinisalo
eläkeläinen, kuntavaaliehdokas (kok.)

Comments are closed.