Anita Backlund sai liki 3 000 euron vesilaskun, jota hänellä ei ole varaa maksaa pienestä eläkkeestään: ”Pitää varmaan laittaa huussi takapihalle”

Kurulainen Anita Backlund sai 2 883 euron vesi- ja jätevesimaksun, koska hän on tietämättään lukenut väärin vesimittariaan. Backlund ei pysty maksamaan laskua ja pelkää nyt, että vesi katkaistaan.
Anita Backlund, vesilasku, Ylöjärven Vesi
Eläkkeellä olevalla taidemaalari Anita Backlundilla on useita rescuekoiria ja -kissoja. Tässä Makedoniasta kotoisin oleva Scooby.

Anita Backlund menetti joulukuussa kotonaan hoitamansa äidin ja sai heti perään lähes 3000 euron vesilaskun.

Tästä summasta noin 800 euron lasku tuli Kurun Vesiosuuskunnalta ja noin 2100 euron lasku Ylöjärven Vedeltä.

Backlund ja hänen äitinsä olivat ilmeisesti lukeneet vesimittariaan väärin siitä lähtien, kun he olivat muuttaneet Kuruun 19 vuotta sitten. Virhe oli inhimillinen, sillä Backlundin mukaan heitä oli ohjeistettu lukemaan mittaria siten, kuten he sen tekivät: laittamaan neljännen ja viidennen numeron väliin pilkun.

– Olin mukana silloin, kun äitiä ohjeistettiin näin.

Väärässä uskossa

Viime marraskuussa tilanne muuttui, kun mittaria tuli lukemaan ensi kertaa ulkopuolinen henkilö, minkä jälkeen mittari vaihdettiin uuteen ja erilaiseen. Backlundin mukaan mittarinlukija oli Ylöjärven Vedestä.

– Lukijakin oli epävarma sen suhteen, kuuluiko vanhan mittarin lukuun laittaa pilkku vai ei ja hän joutui soittamaan asiasta. Sen jälkeen hän sanoi, ettei pilkkua kuulunut laittaa ja vannotti, ettei mitään lisälaskua kuitenkaan meille koidu.

Eläkettä alle 800 euroa

Taidemaalari Backlund saa eläkettä reilut 700 euroa. Aiemmin hän sai myös omaishoidontukea äitinsä hoitamisesta. Backlund sairastaa eikä ole voinut juuri maalata saadakseen lisätuloja.

Tulot ovat niin vähäiset, että hänen on mahdoton maksaa saamaansa yllätyslaskua aikataulussa.

– Lämmityskuluihinkin menee 500 euroa kuussa!

Puhtaan veden toimittava Kurun Vesiosuuskunta on tullut häntä vastaan ja luvannut, että hän voi lyhentää maksua pienissä erissä. Ylöjärven Veden asiakaspalvelusta on Backlundin mukaan sen sijaan sanottu, että lasku pitää maksaa tai vesi joudutaan katkaisemaan. Ylöjärven Vesi huolehtii Backlundin jätevedestä.

Ylöjärven Veden toimitusjohtajaa Backlund ei ole onnistunut saamaan kiinni.

”Laskussa oltava virhe”

Anita Backlund, vesilasku, Ylöjärven Vesi, vesimittari
Anita Backlundin uudessa vesimittarisa on seitsemän numeroa, kun edellisessä oli vain viisi.

Backlund miettii, miksei mittarinlukutapaan puututtu aiemmin, jos se kerran oli virheellinen.

Hän ihmettelee myös laskun loppusummaa, koska jälkikäteen saa periä vain kolmen vuoden maksut. Hän on konsultoinut kahta isännöitsijää, jotka ovat olleet molemmat sitä mieltä, että laskussa on oltava virhe. Niin suuri se on.

Laskussa mainitaan 2000 kuution kulutus, vaikka tällä hetkellä Backlundin vuosikulutus on noin 50 kuutiota.

– Kaikki sanovat, että älä hullu maksa! Lasku ei voi olla oikein. Kallista on kyllä vesi, jos näin paljon pitää maksaa jätevedestä. Pitää varmaan laittaa ulkohuussi takapihalle.

 

Toimitusjohtaja lupaa lisämaksuaikaa

Ylöjärven Veden toimitusjohtajan mukaan Ylöjärvellä alettiin tehdä mittarinlukuprojektia vuosi pari sitten.

– Vesilaskut perustuivat sitä ennen omiin ilmoituksiin, kertoo Jouni Vähäkyttä.

Vähäkytän mukaan pientä osaa talouksissa olevista mittareista oli luettu tahallaan tai tahattomasti väärin ja jotkin mittarit olivat myös mitanneet vedenkulutuksen virheellisesti.

Vähäkyttä vahvistaa sen, että myyjällä eli tässä tapauksessa Ylöjärven Vedellä on oikeus periä liian vähäisinä maksettuja vesimaksuja takaisin vain kolmen vuoden ajalta, vaikka virhettä olisi tapahtunut pidemmällä aikavälillä.

Anita Baclundin laskun loppusumma on 2096,80 euroa, mikä ei selity normaalijätevedenkulutuksesta kolmen vuoden aikana. Karkeasti laskettuna jätevesilasku henkilöä kohden kolmessa vuodessa on noin 500 euroa.

Laskutavoissa on eroa

Ylöjärven Vesi perii päälle 2000 euron summaa takaisin siksi, että mittaria on ilmeisesti luettu väärin yli kymmenen vuoden ajan ja jätevedestä on maksettu sinä aikana vain kymmenesosa sen oikeasta arvosta.

– Nähdäkseni asiakas kokee, että häneltä voidaan periä ainoastaan se, mitä hän on kuluttanut kolmen vuoden aikana. Laitoksen näkökulmasta kysymys on siitä, että veloitetaan lisää siltä osin, mistä asiakas ei ole maksanut.

Jos Ylöjärven Vesi olisi perinyt kaiken maksamattoman jäteveden takaisin, loppusumma olisi ollut moninkertainen 2000 euroon nähden. Tässä tapauksessa asiakas joutuu maksamaan noin kolmasosan kaikesta maksamattomasta jätevedestä.

Vähäkyttä myöntää, että tapaukset ovat mutkikkaita ja laskutus on usein vaikeaselkoista.

Eritellympi lasku mahdollinen

Toimitusjohtajan mukaan laskun mukana on toimitettu excel-taulukko, jossa on eritelty laskun perusteet. Asiakas voi pyytää kuitenkin nykyistä eritellymmän laskun, josta käy ilmi myös muun muassa se, mitä asiakas on jo ennestään maksanut vedestään menneinä vuosina.

Tätä tietoa ei lukenut automaattisesti kurulaisen Anita Backlundin laskussa.

Toimitusjohtaja lupaa tulla myös maksuaikataulussa vastaan Backlundia.