Leipomoala työllistää paljon suoraan ja välillisesti Suomessa

Leipomoyritysten vähenemiselle piste, tuontituotteiden määrän kasvulle kampoihin

Mietitkö kaupassa kerätessäsi leivonnaisia ostoskärryysi, mitä sinivalkoiselle leipomoalalle kuuluu?
Suomen Leipuriliitto ry:n puheenjohtaja, Elonen Oy:n toimitusjohtaja Jari Elonen toivoo, että kuluttaja arvostaisi aidosti kotimaista.
– Meillä on vaalittavanamme esimerkiksi poikkeuksellisen monipuolinen leipäkulttuuri, joka pohjaa neljälle viljalajille.
– Leipomot ovat merkittäviä työllistäjiä. Alalla työskentelee suoraan noin 10 000 henkilöä. Lisäksi välillinen vaikutus työllisyyteen on laaja.
– Leipomoala elää valtavassa myllerryksessä. Yritysten määrä vähenee vuosittain. Tuonti nostaa rajusti päätään. Jopa joka viides leipä on peräisin ulkomailta, Elonen kuvailee.
Toimitusjohtaja Jari Elonen sanoo, että taito valmistaa leipää neljästä viljalajista pitää kotimaisen leimoalan pystyssä. – Kansallamme on harvinaisen monipuolinen leipäkulttuuri, jossa yhdistyvät idän ja lännen maut. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Toimitusjohtaja Jari Elonen sanoo, että taito valmistaa leipää neljästä viljalajista pitää kotimaisen leimoalan pystyssä. – Kansallamme on harvinaisen monipuolinen leipäkulttuuri, jossa yhdistyvät idän ja lännen maut. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Kauppias Jaakko Pirtinaho Ylöjärven K-Citymarketista muistuttaa, että leipomotuotteilla on keskeinen asema jokapäiväisessä elintarvikekaupassa. Kotitaloudet käyttävät tuloistansa ruokaan runsaat 12 prosenttia. Siitä leivän osuus on reipas prosentti.
– Leipä on ykköstuote, jonka asiakas poimii koriinsa. Ruokakauppa ratkaisee olemassaolonsa hyvin pitkälle leipätarjonnallaan, Pirtinaho korostaa.
Ylöjärven K-Citymarket avasi neljä vuotta sitten ensimmäisenä Tampereen kaupunkiseudulla väylän päivittäistavarakaupan tiloissa  jämsäläiselle perheyritykselle Elonen Oy:lle. Tällä hetkellä Elosella on vastaavanlainen jauholeipomo Lielahdessa ja Turtulossa.
Kauppias Pirtinaho ja leipomoyrittäjä Elonen tietävät, että päätös oli kuluttajaystävällinen  ja lähiruoan asiaa voimakkaasti edistävä.
– Marketissa toimiva aito ja oikea leipomo pystyy päivittäin vastaamaan asiakkaiden toivomuksiin sekä odotuksiin. Hyllyt täyttyvät lämpimäisistä monta kertaa niin arkena kuin sunnuntaina. Tarjolla on suomalaisen työvoiman turvin kotimaisista raaka-aineista valmistettuja lähituotteita, he perustelevat.
– Leipomoala ja kauppa vastaavat yhteistyöllään niin asiakkaiden suosimiin kestäviin arvoihin kuin konkreettisiin, esimerkiksi terveyttä edistäviin asioihin, leipuri ja kauppias lisäävät.

Kasvava tuonti haastaa alan

Suomalaiset leipurit saavat aggressiivisesti hinnoiteltuja tuotteita ulkomailta.
Leipuriliiton keulamies Jari Elonen muistuttaa menestymisen reseptistä, jonka mukaan toimiala ei saa jäädä lepäämään laakereilleen.
– Leipomoiden on satsattava tuotekehitykseen ja synnytettävä suomalaisten makuhermoja hiveleviä leivonnaisia.
Leipomotuotteiden rahtaaminen Suomeen etenkin Baltian ja Keski-Euroopan maista on voimistunut viime vuosina, eikä ilmiö näytä laantumisen merkkejä.
Jari Elonen sanoo, että halvan työvoiman ja mammuttisarjoja valmistavien jättileipomoiden on helppoa tulla sekoittamaan vain muutamalla bulkkituotteella paikallinen markkina.
– Kuluttajan on syytä oppia vertailemaan oikeita asioita. Automarketin tarjoushyllystä löytyvä bulkkivaihtoehto on täysin eri asia kuin leipurin monesti käsityönä tai lyhyessä sarjassa loihtima tuote.
– Tuontia edesauttaa tällä hetkellä taloudellisesti heikko yleistilanne, Elonen lisää.
Kauppias Jaakko Pirtinaho taustoittaa, että ulkomailta on ollut tyrkyllä jo monen vuosikymmenen ajan halpaa massatuotantoa. Hänen mukaansa kuluttajien valinnat ovat osoittaneet, että todella harvan tuotteen elinkaari kestää juuri alkuhurmosta pidemmälle.
Jari Elonen tietää, että suomalaisten keskuudessa vallitsee jäljittelemätön makutottumus.
– Tähän vaikuttaa muun muassa se, että maassamme on pitkät perinteet leipoa leipää neljästä kotimaisesta viljalajista. Leipäkulttuurissamme yhdistyvät lännen ja idän maut, hän tarkentaa.
Konkarileipurin mukaan suomalainen arvostaa leipomotuotteidensa tuoreutta.
– Tähän on perinteisesti vastattu suurella paikallisleipomoiden määrällä. Tavallisesti pienet toimijat tuntevat reviriinsä erityisodotukset sortimentin ja makukirjon suhteen, Elonen kertoo.
Leipomoala on vastannut viime aikoina tuoreuden ja lähiruoan vaateisiin avaamalla erilaisia leipomoita isoihin marketeihin ja kauppakeskuksiin.
Elonen huomauttaa, että suuri osa kauppojen sisällä toimivista leipomoista on oikeita toimijoita, jotka valmistavat tuotteensa itse jauhoista lähtien.
– On osattava tehdä ero vain pakasteita paistavien ja tuotteet alusta alkaen paikan päällä leipovien toimijoiden kesken.
Jari Elonen korostaa, että kansainvälisessä vertailussa Suomi on leipomoalan maaperänä pieni markkina.
Leipomoala pyörittää eri tuoteryhmineen noin miljardi euroa vuodessa.

Leipä- ja makeasortimentti laaja

Ylöjärven K-Citymarketin kauppias Jaakko Pirtinaho kertoo, että leivonnaiset muodostavat ruokakaupan pärjäämisen ytimen. – On muistettava, että ihminen valitsee aina koriinsa leipää, hän sanoo. Jari Elonen muistuttaa teemaleivonnaisten merkityksestä. – Tänä vuonna Runebergin tortut ja laskiaispullat saadaan leipoa ja nauttia rauhassa, hän toteaa. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Ylöjärven K-Citymarketin kauppias Jaakko Pirtinaho kertoo, että leivonnaiset muodostavat ruokakaupan pärjäämisen ytimen. – On muistettava, että ihminen valitsee aina koriinsa leipää, hän sanoo. Jari Elonen muistuttaa teemaleivonnaisten merkityksestä. – Tänä vuonna Runebergin tortut ja laskiaispullat saadaan leipoa ja nauttia rauhassa, hän toteaa. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Usein kuulee moitittavan, että kotimainen makeiden leivonnaisten sortimentti on yksipuolinen ja tylsä.
Jari Elonen korjaa harhakuvaa.
– Esimerkiksi oma leipomoni valmistaa yli kahtasataa eri tuotetta, hän tarkentaa.
– Maassamme on runsaat 600 leipomoa, joista suuri osa on keskittynyt omaan erikoisosaamiseensa.
– Maamme on leivonnaiskulttuuriltaankin poikkeuksellisen värikäs. Maakunnittain ja alueittain on hyvin omintakeisia tuotteita.
Elonen Oy:n toiminnan yksi peruspilari on nimenomaan konditoriavalmistus. Leipomo  tekee vuosittain satojatuhansia täytekakkuja.
Koko valtakunnan myydyimpien konditoriatuotteiden listalla on ollut jo vuosikausia usea jämsäläisleipomon tuote.

Tekeviä käsiä tarvitaan

Onko maailmassa keksitty kone, joka neljästä tai viidestä palmikosta taiteilee silmää hivelevän vehnäsletin?
Jari Elonen hymyilee kuin pullapoika ja vakuuttaa, että perinteisten pitkojen tekeminen on sataprosenttista käsityötä ainakin Elosella.
Leipomoala työllistää suomalaisia kiitettävästi.
– Olemme elintarviketeollisuuden suurin toimiala, kun mittarina on työpaikat. Leipomotuotteita valmistaa peräti noin 10 000 ihmistä, Elonen toteaa.
– Leipomot ovat tärkeitä työllistäjiä välillisesti. Vaikutukset säteilevät muun muassa elintarvikeketjun jokaiseen haaraan kuljetusalasta puhumattakaan, hän lisää.
Jari Elosen mukaan hänen yrityksensä on saanut hyvin työntekijöitä, jotka viihtyvät pesteissään.
– Viime vuodet ovat osoittaneet leipomotoimialalle, että keittiösektori on sitä vetovoimaisempi. Meidän on tulevaisuudessa tehtävä työtä, jotta nuoret hakeutuvat alalle ja kokevat tehtävänsä mielekkääksi. Alaa on esiteltävä niin messuilla kuin muissa tapahtumissa, joissa leipäpuutaan etsivät liikkuvat.
– Jokaisella toimialalla erikoisosaajat ovat kortilla. Heitä kuitenkin löytyy. Mielekkäitä pestejä on esimerkiksi tuotesuunnittelussa.
Elonen työllistää yhteensä 200 henkilöä.

Moni-ilmeinen leipomomaailma

Kakkulinja on Elonen Oy:n kultahammas. Jämsässä valmistetaan satojatuhansia täytekakkuja. Tämä tarkoittaa sitä, että suuri osa Suomessa nautittavista täytekakuista tehfään yhdessä ja samassa paikassa. (Kuva: Tero Takalo-Eskola)

Kakkulinja on Elonen Oy:n kultahammas. Jämsässä valmistetaan satojatuhansia täytekakkuja. Tämä tarkoittaa sitä, että suuri osa Suomessa nautittavista täytekakuista tehfään yhdessä ja samassa paikassa. (Kuva: Tero Takalo-Eskola)

Sinivalkoinen leipomokenttä on ilmeikäs.
Maassamme toimii kaksi todella järkälemäistä toimijaa – Vaasan ja Fazer.
Keskisuurten kastiin kuuluu kymmenkunta leipomoyritystä. Elonen kuuluu tähän porukkaan.
Valtaosa eli noin 80 prosenttia yrityksistä on pieniä firmoja, jotka tuovat elannon yrittäjän lisäksi alle kymmenelle työntekijälle.
Jari Elonen sanoo, että kenttä elää rajussa myllerryksessä.
– Viime aikoina leipomoiden määrä on laskenut kymmenillä vuosittain.
– Alalla konkurssitkin ovat tuttuja.
Moni laittaa hanskat tiskiin, kun ei löydy jatkajaa. Sellaisen saaminen on vaikeaa, koska oman työn osuus koetaan mielettömäksi.
Elosen mukaan rajuin toimialan kilpailu käydään suurten ja keskisuurten reviirillä.
– Kauppa käsittelee suuria ja keskisuuria samoilla säännöillä. Tilanne on useasti hankala, kun esimerkiksi kulurakenteet eivät taivu polkuhintoihin.
– Onneksi pienet löytävät elinsijansa erikoistumisesta. Moni ratsastaa esimerkiksi paikallisten tuotteiden turvin.

Perheyritys henkeen ja vereen

Jari Elonen on toisen polven leipuriyrittäjä.
Vanhemmat Marja-Liisa ja Raimo Elonen aloittivat kahdestaan leipomisen vuonna 1966 Mäntässä. He siirtyivät huoltoaseman pitäjiksi Jämsään ja synnyttivät samalla Pikku-Kondis-leipomon. Se oli lähtölaukaus leipomolle, joka toimii nykyään 10 000 neliön hallissa.
Viime vuonna yritys takoi noin 23 miljoonan euron liikevaihdon.
Jari Elonen kertoo, että yrityksen toiminta perustuu viiteen kulmakiveen.
– Ykkösjuttumme on ehdottomasti tuoreleivonta, hän kiteyttää.
Pääleipomossa Jämsässä toiminta on lähes ympärivuorokautista kuuden päivän ajan viikossa.
Elonen Oy on onnistunut leipämakujen luvatussa maassa ylittämään tuotteillaan vahvat maakuntarajat.
– Erilaiset leipämme matkaavat runsaan 200 kilometrin säteelle etelään, länteen, pohjoiseen ja itään, toimitusjohtaja myhäilee.

Konditoria vahvasti hyppysissä

– Suomalaista makeatuotantoa moititaan aiheettomasti persoonattomaksi ja yksipuoliseksi, Jari Elonen toteaa. Hänen mukaansa vaihtoehtoja on runsaasti ja niissä maistuvat kotimaiset raaka-aineet kuten marjat sekä hedelmät. (Kuva: Matti Pulkkinen)

– Suomalaista makeatuotantoa moititaan aiheettomasti persoonattomaksi ja yksipuoliseksi, Jari Elonen toteaa. Hänen mukaansa vaihtoehtoja on runsaasti ja niissä maistuvat kotimaiset raaka-aineet kuten marjat sekä hedelmät. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Jämsäläisleipomo on napannut haltuunsa valtakunnallisen toimijan manttelin konditoriavalmistuksessa.
Jari Elonen esittelee rinta rottingilla modernia tilaa, jossa kakut ja leivokset syntyvät.
Erikoistila turvaa leivonnaisten säilyvyyden.
Elonen Oy nauttii kunniasta, joka tulee siitä, että leipomo valmistaa suuren osan kansakunnan nauttimista täytekakuista.
– Tarkkaa lukua en tohdi kertoa, koska alan kaikki toimijat eivät paljasta tuotantomääriään. Me teemme satojatuhansia täytekakkuja vuodessa, toimitusjohtaja mainitsee.
Jämsäläiset kakkumestarit pitävät käsissään toistakin valtikkaa.
– Suosituimpien eli myydyimpien täytekakkujen joukossa on usea meidän tuotteemme, Elonen kehaisee.

15 miljoonaa pizzaa vuodessa

Suomalaisille maistuu pizza.
Elonen Oy on sopimusvalmistaja, jonka repertuaariin kuuluvat muun muassa Atrian pizzat.
– Määrä on huikea. Teemme noin 15 miljoonaa pizzaa vuodessa.
– Pizzatuotanto on niin laaja, että valmiit tuotteet lähtevät eteenpäin kaksi kertaa päivässä, Jari Elonen kertoo.
Elonen Oy:llä on lisäksi joitakin pieniä sopimusasiakkaita.

Myymäläleipomot yleistyvät

Leipomot työllistävät. Esimerkiksi pitkon letittäminen vaatii näppäriä käsiä. Elonen Oy:ssä lettejä palmikoivat Annikki Partanen (vas.), Esa Manninen ja Satu Alajoki. (Kuva: Tero Takalo-Eskola)

Leipomot työllistävät. Esimerkiksi pitkon letittäminen vaatii näppäriä käsiä. Elonen Oy:ssä lettejä palmikoivat Annikki Partanen (vas.), Esa Manninen ja Satu Alajoki. (Kuva: Tero Takalo-Eskola)

Myymälän sisällä toimivat jauholeipomot ovat olleet Elonen Oy:lle totta jo kolmen vuosikymmenen ajan.
– Avasimme ensimmäisten joukossa maassamme myymäläleipomon Jyväskylässä 1980-luvulla, Jari Elonen toteaa.
Hänen mielestään kehityksen pyörät kirskuvat nyt vauhdikkaasti siihen suuntaan, että myymäläleipomot yleistyvät.
Elosella on yhteensä yhdeksän paikkaa, joista kolme Jyväskylässä, kolme Tampereen seudulla, kaksi Lahdessa ja yksi Seinäjoella.
Jari Elonen kertoo, että myymäläleipomon avaaminen ei ole pieni juttu.
– Jauholeipomon investoinnit ovat varsin hintavat.
– Toimipaikka tarvitsee myös työntekijänsä. Toiminta-ajatus on, että lämpimäisiä on saatavilla marketin aukioloajan.
Toimitusjohtaja korostaa sitä, että myymäläleipomot ovat aidosti lähileipomoita.
– Silloin kun valmistamme raaka-aineista leivonnaiset paikan päällä, ne ovat rehellistä lähiruokaa. Myymäläleipomoissa henkilökuntamme pystyy reagoimaan kuluttajien palautteeseen. Tuotteille saadaan aidosti paikallinen maku.
Elonen Oy:n viides kivijalka on kahvila-ravintolatoiminta. Toimipaikkoja on ydinalueella Jämsässä sekä Jyväskylässä.

Näköalapaikalla toista kautta

Elonen Oy pyöräyttää vuodessa huikeat 15 miljoonaa pizzaa. (Kuva: Tero Takalo-Eskola)

Elonen Oy pyöräyttää vuodessa huikeat 15 miljoonaa pizzaa. (Kuva: Tero Takalo-Eskola)

Suomen Leipuriliitto ry tarjoaa Jari Eloselle avaran näköalapaikan leipomotuotteiden valmistuksen ohessa koko laajaan elintarviketeollisuuteen.
Jari Elonen toimii jo toista kautta valtakunnallisen liiton puheenjohtajana.
– Luottamustehtävä vaatii varmasti kahden ja puolen kuukauden työpanoksen vuodessa. Uskon kuitenkin, että puntit antamisen ja saamisen kesken ovat tasapainossa, hän arvottaa.
– Koen kansallisesti tärkeäksi asiaksi, että toimialamme tekee kaikkensa suomalaisen leipomosektorin pelastamiseksi ja eteenpäin viemiseksi, Elonen sanoo.
Hän muistuttaa leipuriliiton historian paljastavan, että toimialalla on ollut omat ongelmansa ja haasteensa liki kymmenen vuoden välein. Liiton historia alkaa 1900-luvun alusta.
– Meidän on itse uskottava suomalaisuuteen, puheenjohtaja korostaa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?