”Turvallisuusriski on suuri”

Videopalvelu Youtubesta löytyy nopealla etsinnällä video, jolla hurjapäiset nuoret miehet polkevat tuhatta ja sataa ympäri Teivon raviradan viereistä velodromia. Erikoiseksi alle minuutin mittaisen filmin tekee sen kuvausajankohta, vuosi 2011. Silloin liikuntapaikka nitisi jo liitoksistaan.
– Velodromi on täysin käyttökelvoton. Se on suunniteltu jäähallin sisällä pidettäväksi, eivätkä materiaalit kestä ulkokäyttöä, jos niistä ei pidetä huolta, pyöräilyseura Tampereen Pyörä-Poikien puheenjohtaja Mikko Nokkonen huokaa.
Pirkanmaalaiset ratapyöräilijät ovat odotelleet uutta harjoittelu- ja kisapaikkaa jo vuosia, tuloksetta. Velodromin omistava Tampereen kaupunki on toistaiseksi pitänyt rahahanansa kiinni.
– Teivon radalta emme odota mitään. Sitä ei saa enää kuntoon, joten se pitäisi purkaa pois.
Ajaisitko tähän mutkaan 50 kilometrin tuntivauhdilla? Teivon velodromin kehnoa nykykuntoa katsellessa on vaikea uskoa, että se on isännöinyt lajin suomenmestaruuskisoja vain kymmenen vuotta sitten.
Ajaisitko tähän mutkaan 50 kilometrin tuntivauhdilla? Teivon velodromin kehnoa nykykuntoa katsellessa on vaikea uskoa, että se on isännöinyt lajin suomenmestaruuskisoja vain kymmenen vuotta sitten.

1960-luvulla rakennettu, perinteikäs velodromi ei ole ollut mairittelevassa kunnossa enää vuosikymmeniin. Vuonna 2003 isännöimiensä ratapyöräilyn SM-kisojen jälkeen se alkoi rapistua erityisen pahasti.
Nyt liikuntapaikkaa kannattelevat metallirakenteet ovat ruosteessa ja tukipuut enemmän tai vähemmän lahoja. Radassa on myös reikiä ja siitä törröttää nauloja, ruuveja ja tikkuja. Aika ja säänvaihtelut ovat tehneet tehtävänsä.
– Harjoittelimme seuran kanssa velodromilla niin pitkään kuin pystyimme. Vielä pari vuotta sitten kokeilimme ajaa radan ympäri maastopyörillä, mutta nyt se ei sovellu enää siihenkään, Nokkonen kertoo.
– Viime kesänä suunnittelimme, että ostaisimme tarvittavat puulevyt itse ja kunnostaisimme velodromin omasta pussistamme. Rakenteet ovat kuitenkin niin huonossa kunnossa, ettei sekään riittäisi, hän jatkaa.
Virallisesti Teivon velodromi on odottanut purkutuomiotaan vuodesta 2008 lähtien. Niihin aikoihin loppuivat Tampereen ja Ylöjärven kaupunkien puheet radan kunnostamisesta uuteen loistoon. Nyt katseet on käännetty jo muualle.
– Rahat uuteen velodromiin Tampereen Mustavuoreen ovat varattuina. Tavoitteena oli, että työt pääsisivät alkamaan jo tänä vuonna, mutta tällä hetkellä ei siltä näytä, Nokkonen tietää.
Niin kauan kuin uutta liikuntapaikkaa ei aleta rakentaa, ei vanhaakaan vaivauduta purkamaan. Osasyynä on tietämättömyys.
– Jotkut asioista päättävät ihmiset luulevat, että velodromilla pystyy vielä hätätilassa ajamaan. Tästä päätellen he eivät ole tainneet itse käydä paikalla, Nokkonen naurahtaa.

”Ei varsinaisesti käyttökiellossa”

Vallitseva tilanne on ollut alueen pyöräilyharrastajille tuskastuttava. Suomen ainoat ajokunnossa olevat velodromit sijaitsevat Helsingissä ja Turussa, joten treenireissuille ei ole voinut noin vain lähteä. Fillarikärpäsen puraisemat pirkanmaalaiset ovat korvanneet puutteen ajamalla maantiellä.
– Käytännössä kaikki kilpatason maantiepyöräilijät kilpailevat radallakin. Harrastajia täällä on toista sataa, ja varsinkin nuoria tulisi lajin pariin varmasti, jos olisi kunnon olosuhteet, Nokkonen selvittää.
Vuosien varrella uuden velodromin paikkaa on pohdittu moneen otteeseen, mutta esteeksi on tullut se yleisin eli raha. Lajin pienuudesta johtuen uuteen liikuntapaikkaan ei ole haluttu satsata, kun esimerkiksi joukkuepelit ovat vaatineet oman osuutensa Pirkanmaan pääkaupungin kassasta.
Tampereen liikuntajohtaja Pekka P. Paavolan mukaan tarvittavaa siivua liikuntabudjetista ei ole luvassa vielä ainakaan vuoteen. Alustavat suunnitelmat ovat kuitenkin olemassa.
– Tavoitteena olisi saada velodromi Mustavuoreen viimeistään vuonna 2016. Teivon rata odottaa sinne asti purkamistaan, hän kertoo.
Nykyään lähinnä skeittaajien ja pussikaljoittelijoiden tyyssijana tunnetun Ylöjärven velodromin takaportti on avoinna käytännössä ympäri vuoden. Paavola ei näe siinä mitään ongelmaa, vaikkakaan kaupunki ei ole mainostanut liikuntapaikkaansa missään enää pitkään aikaan.
– Turvallisuusriski on suuri, mutta ei sitä ole laitettu varsinaisesti käyttökieltoon, hän muotoilee.
Pyörä-Poikien Mikko Nokkonen on suorasanaisempi. Youtube-videoiden kaltaisiin urheilusuorituksiin hän ei kannusta Teivossa ketään.
– Ei siellä kannata missään nimessä pyöräillä, se on todella vaarallista.

”Olisimme voineet olla ponnekkaampia”

Uuden velodromin pyörät alkoivat pyöriä toden teolla vuosi sitten, kun pyöräilyharrastajat tapasivat joukolla Tampereen kaupungin virkamiesjohtoa. Vaatimuksia paremmista harjoitteluoloista kuunneltiin Nokkosen mukaan erittäin ymmärtäväisesti.
– Totuuden nimissä pitää sanoa, että olisimme voineet ajaa asiaa eteenpäin ponnekkaammin jo aiemmin. Uusi velodromi alkoi edetä nopeasti, kun otimme asian taas puheeksi, hän myöntää.
Kenties yllättävin velodromin siirtoa jarruttanut tekijä on Ratinaan suunniteltu kauppakeskus. Maallikko ei äkkiseltään hoksaa yhdistää sitä ratapyöräilyyn mitenkään, mutta Nokkosen mukaan hankkeet kulkevat miltei käsi kädessä.
– Mustavuoren radan pohjaksi ei käy mikä tahansa hiekka, koska se on pohjavesialuetta. Ratinan työmaalta saisimme juuri sopivaa maata, mutta töiden aloitus on siellä siirtynyt vuosi toisensa jälkeen.
Jos harrastajat saisivat itse päättää, nousisi Tampereelle pyöräilyhalli. Mutta koska se on näinä talouden aikoina epätodennäköinen, ei nykyisissäkään suunnitelmissa ole moitittavaa.
– Parempi se on kuin ei mitään. Tarkoituksena on tehdä kansainväliset mitat täyttävä velodromi, vaikka suurin osa kisoista käydäänkin nykyään sisällä, Nokkonen tuumii.
Kävi uudessa hankkeessa lopulta miten vain, yksi asia on varmaa: pyöräilyväki ei ikävöi Teivon velodromiin.
– Se on vähän liian lyhyt, ei siitä olisi saanut kunnostamallakaan kilpakäyttöön sopivaa.

Comments are closed.