Kysely: Kuluttajat ovat havainneet tuotteiden pienentyneen ilman myyntihinnan alentumista

Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa on. Kysely paljastaa, että suomalaiset ovat huomanneet niin sanotun shrinkflaation yleistyneen.

Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät.

– Kuluttajat ovat selvästi olleet hereillä ja huomanneet tuotteiden pienentymisiä, sillä saimme valtavan vyöryn vastauksia muutaman viikon aikana kyselyn avaamisesta, Kuluttajaliiton viestintäpäällikkö Paula Pessi kertoo.

Kuluttajien ilmoitusten perusteella pienentymistä näyttää tapahtuneen erityisesti lemmikkien ruokien osalta. Reilusti havaintoja keräsivät myös rasvalevitteet, seiti, juusto ja lihavalmisteet.

– Erityisesti näissä tuotteissa ja tuoteryhmissä vaikuttaisi siltä, että kutistamista on todella tapahtunut, sillä samoja havaintoja tuli näin paljon, Pessi arvioi.

Huomioita keränneitä tuotteita on useita

Vastauksista poimittiin tuotteet, joista tuli vähintään viisi samankaltaista epäilyä pienentymisestä. Tuloksista tulee huomioida, että havainnot ovat kuluttajien omia ilmoituksia. Tietoja koko- tai hintamuutoksista ei ole todennettu, joten ei voida suoraan sanoa onko kyse shrinkflaatiosta.

Ovatko jotkut pakkaukset todella pienentyneet, vaikka hinta on pysynyt samana? (Kuva: Pixabay)

Eniten ilmoituksia tuli lemmikkien ruoasta. Kissan märkäruoan annospussien kutistumisesta ilmoitettiin yhteensä 34 kertaa (Latz ja Whiskas). Myös koiranruoasta havaintoja tuli kuusi kappaletta (Jahti&Vahti). Seuraavaksi eniten havaintoja tuli Kivikylän erilaisista lihavalmisteista (23 kappaletta).

Ingmariini-levitteen rasian pienentymisen sadalla grammalla oli havainnut 20 kuluttajaa. Becel-levitteiden eri rasioiden sisällön koko näyttäisi kutistuneen muutamalla kymmenellä grammalla (15 havaintoa). Samoin 14 vastaajaa oli huomannut Oivariini-rasian sisällön pienentyneen 50 grammaa entisestä koosta.

12 vastaajaa ilmoitti Arlan Loputon-kermajuustosta kadonneen 100 grammaa. K-ryhmän Pirkan Alaskanseiti -annospalapaketissa on vastaajien ilmoitusten mukaan enää kolme palaa entisen neljän palan sijaan ja paino on kutistunut 400 grammasta 300 grammaan (10 havaintoa).

Onko kaikki pienentyminen shrinkflaatiota?

Valmistajilla oli erilaisia perusteluita tuotteiden kutistumiselle. Monet kertoivat pienempien pakkausten olevan kuluttajien toive ja esimerkiksi Kivikylä tarjosi todisteita myös myyntihinnan laskusta.

– Onko myyntihinta pienentynyt sisällön kanssa? Jos hinta todella pienenee samassa suhteessa tuotteen koon kanssa, silloin kuluttaja ei häviä kaupassa, Pessi sanoo.

Tuotteen määrän pienentymistä ilman hinnan vastaavaa laskua on alettu kutsua shrinkflaatioksi tai piilokallistumiseksi. Sisältö siis kutistuu, mutta myyntihinta, ja monesti myös pakkauksen koko ja yleisilme pysyvät samanlaisina kuin ennen. Sisällön pienentäminen saattaa houkutella esimerkiksi hintojen nostamisen välttämiseksi.

– Pienentymisen todistaminen jälkikäteen on vaikeaa erityisesti kuluttajan näkökulmasta. Usein saattaa olla tunne, että tuotteessa on tapahtunut muutoksia, mutta ei ole enää mitään, mihin verrata. Kuitteja ei ole tullut otettua talteen ja pakkauksetkin on jo heitetty pois, Pessi kertoo.

Kutistamisesta pitää viestiä avoimesti

Harmaalla vyöhykkeellä saatetaan liikkua pienentyneen tuotteen markkinoinnissa, mikäli pienentyminen halutaan syystä tai toisesta häivyttää taka-alalle. Kuluttajaliitto pohtii, voisiko markkinoinnin katsoa olevan harhaanjohtavaa, mikäli pakkauksen kokoa sisältöineen pienennetään vaikkapa viidenneksellä, mutta siitä ei avoimesti kerrota kuluttajille ja markkinointi jatkuu entiseen malliin. Kuluttajaliitto on toimittanut kyselyn havainnot tiedoksi Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.