Energiayhtiö St1 aikoo valittaa Vaasan hallinto-oikeuteen Ylöjärven ympäristölautakunnan päätöksestä hylätä ympäristölupahakemus, joka koskee Ylöjärven Shellin toimintaa.
St1 Oy ei ole vielä vastaanottanut ympäristölautakunnan virallista päätöstä. Yhtiö on kuitenkin tutustunut päätökseen Ylöjärven kaupungin sivuilla.
– Valmistaudumme valitukseen. Ylöjärven ympäristölautakunnan päätös perusteluineen poikkeaa oleellisesti viimeisimmästä korkeimman hallinto-oikeuden vuosikirjapäätöksen linjauksesta, vaikka Shell Ylöjärven paikalliset hydrologiset olosuhteet ja esitetyt tekniset ratkaisut ovat ympäristön kannalta huomattavasti turvallisemmat, St1:n verkostopäällikkö Paula Puotiniemi perustelee.
St1 vetoaa siis valituksessaan korkeimman hallinto-oikeuden päätökseen, joka koski Neste Pälkäne Aapiskukon ympäristölupaa. Tässä päätöksessä KHO totesi, että jakeluaseman toiminnalle ei ole johdettavissa estettä vesipuitedirektiivistä.
KHO:n perusteli päätöstään sillä, että Aapiskukon alueelta vesi ei virtaa kohti pohjavesialueen ydinosaa eli kohti pohjavesimuodostumaa, joten pohjavesimuodostuman tila ei voi heiketä Aapiskukon toiminnan takia. St1:n mukaan Shell Ylöjärvi sijaitsee pohjavesialueen reunalla, pohjaveden muodostumisalueen ulkopuolella. Pohjaveden virtaus on poispäin pohjavesimuodostumasta, pohjavesialueen ulkopuolelle.
St1 muistuttaa, että KHO:n päätös Aapiskukon tapauksessa on lain soveltamista ohjaava vuosikirjapäätös.
St1 katsoo KHO:n vuosikirjapäätöksen pohjalta, että käsillä olevan lupa-asian hydrogeologiset lähtökohdat ovat hyvin samankaltaiset kuin Aapiskukon tapauksessa. Energiayhtiön mukaan Shell Ylöjärven esitetyt jakelutekniset ratkaisut poikkeavat Neste Pälkäne Aapiskukon ratkaisuista.
ST1:n mukaan kyseessä ovat maanpäälliset, jatkuvasti valvottavissa olevat SFS 3352 -standardin ylittävät, käytännössä hyväksi todetut, turvalliset tekniset ratkaisut. Lisäksi Shell Ylöjärvellä varastoivat polttoaineet, eli diesel ja biodiesel, ovat ominaisuuksiltaan esimerkiksi bensiiniä huomattavasti helpommin hallittavia.