Kurulaisesta Artturi Tiurasta kertova kirja sai tieliikennehistorian Mobilia-palkinnon – Teoksen kirjoittanut Pirkko-Liisa Kastari ryhtyi projektiin rakkaudesta kurulaiseen kotiseutuun

30.01.2020 16:00

Kurulaislähtöisen, filosofian tohtori Pirkko-Liisa Kastarin kirjoittama Artturi Tiura, Linja-automiehen elämä ja autot (2019) on saanut vuoden 2020 tieliikennehistorian Mobilia-palkinnon. Palkinto on suuruudeltaan 4 000 euroa.
Tässä istuu omassa linja-autossaa itse Kurun patruuna, Artturi Tiura. Häntä kehuttiin niin reiluksi työnantajaksi kuin hyväksi asiakaspalvelijaksi. Kirjassa kerrotaan myös Tiuran henkilökunnasta ja hänen autoistaan ensimmäisestä Buickista viimeiseen Volvoon saakka. (Kuvan ottajasta ei ole tietoa.)

Voittajateos kertoo kurulaisen liikennöitsijän Artturi Tiuran (1908–1991) elämästä ja välittää samalla pohjoishämäläisen maaseudun elämänmenoa läpi 1900-luvun. FT, toimittaja Pirkko-Liisa Kastari kuvaa Tiuraa ihmisenä, yrittäjänä ja työnantajana, mutta kertoo perusteellisesti myös linja- ja maitoautojen kuljettajien, rahastajien ja autonasentajien työstä sekä tiestön kunnon merkityksestä heidän työssään. Kastari on tehnyt elämänuransa sanomalehden toimittajana, pisimpään Hämeen Sanomissa.

Pirkko-Liisa Kastari kertoo, että aloite Artturi Tiuran elämäkerralle tuli lammilaiselta linja-autoharrastaja Matti Veräväiseltä.

– Veräväinen tiesi, että olen Artturi Tiuran tavoin Kurusta kotoisin. Tunsin Tiuran elämänpiirin ja taustan. Suostuin työhön osaksi kurulaisesta kotiseuturakkaudesta, Kastari valottaa projektin alkua.

Pirkko-Liisa Kastari on keräsi kirjaa varten ison määrän kuvia, joiden ihmisiä Ylöjärven Uutisten lukijat pääsivät tunnistamaan.

Ei ihan tavanomainen elämänkerta

Kirjoittaminen alkoi vuonna 2013 ja kesti muiden töiden ohessa viisi vuotta. Artturi Tiuran persoona osoittautui projektin aikana kiehtovammaksi kuin Pirkko-Liisa Kastari oli osannut ajatellakaan.

Yksi kirjan kuvista: Tässä seisoo Ernesti Nieminen, joka oli yksi Ylöjärven Linjan kolmesta perustajasta. Auto on 37 matkustajan niin kutsuttu pitkä Sisu, jossa oli Leyland-moottori. (Kuva: Liisa Virtanen)

– Tiurasta on lukemattomia kaskuja. Ne olivat yksi tapa kertoa Tiuran värikkäästä persoonasta, Kastari kertoo.

Tiuran arkistoja ei ole tallella, joten Pirkko-Liisa Kastari haastatteli lukuisia henkilöitä, jotka kertoivat työstään Tiuran kuljettajina, rahastajina ja asentajina.

Muistitiedon ansiosta kirjasta ei Kastarin mielestä tullut tavanomaisen elämäkerta, vaan kuvaus 1900-luvun maaseudun ihmisten elämästä ja yhteyksistä maailmalle.

– Kiitos Mobilian loistavan arkiston, kirjasta tuli myös kattava esitys Tiuran autokannasta, Kastari kiittää.

Lue myös: Tiuran autot sinivalkoisia, rahastajat olivat pikkutytöille kuin iskelmätähtiä – Mitä kaikkea selvisi, kun Ylöjärven Uutisten lukijat selvittivät muistojaan joukkoliikennöitsijä Artturi Tiurasta?

Ainutlaatuista kuvitusta

Palkintolautakunta luonnehti Pirkko-Liisa Kastarin teosta kokonaisuudessaan ammattitaitoisesti toteutetuksi. Sen mukaan antaumuksella kirjoitettu kirja perustuu paitsi vankkaan lähdeaineistoon, sisältää myös paljon ajankuvaa Tampereen ympäristöstä.

Artturi Tiuran tarinan taustalla ovat Suomen historian käännekohdat ja liikenteen muutosvuodet. Tarinan kerrontaa kehutaan sujuvaksi ja helppolukuiseksi. Myös kuvitus keräsi kiitosta: kirjan kuvitus on ainutlaatuinen, sillä 150 valokuvasta suurin osa on ennen julkaisemattomia.

Erityistä kiitosta sai runsas muistitiedon käyttö.

Lue myös:

Tunnetusta kurulaisesta valmistuu kirja – Artturi Tiura oli tiukka liikemies, jolla oli 75 työntekijää, 35 linja-autoa ja useita linjoja Näsijärven länsipuolella

Tiuran autot sinivalkoisia, rahastajat olivat pikkutytöille kuin iskelmätähtiä – Mitä kaikkea selvisi, kun Ylöjärven Uutisten lukijat selvittivät muistojaan joukkoliikennöitsijä Artturi Tiurasta?