Lasitiilestä, myrskylyhdystä ja piikkimatosta tuli kansan suosimia hittituotteita

Löytötavaratalo hellitti tavarapulaa ja toi halvat hinnat

Lehtosen kauppiasperheen neljässä vuosikymmenessä luoma Löytötavara-myymäläketju kasvoi keskisuureksi kaupan toimijaksi merkittävän laajan tuotesortimenttinsa ja alhaisten kuluttajahintojensa ansiosta. Toimitusjohtaja Timo Lehtonen muistaa hyvin ajan, jolloin esimerkiksi lasitiilet olivat suorastaan ylellisyystavaroita Suomessa. Löytötavaratalo osti ikään kuin vahingossa suuren erän lasitiiliä ja alkoi myydä niitä vallinnutta hintatasoa tuntuvasti halvemmalla hinnalla ulos. Lasitiili onkin yksi Löytötavaratalon historian monista myyntimenestyksistä. Yrittäjäveljekset Timo ja Marko-Tapani Lehtonen laittavat pisteen kaupanpidolleen toukokuussa, jolloin Löytötavaratalo-ketjun viimeinen eli Ylöjärven myymälä sulkee ovensa.
Timo Lehtonen 1

Löytötavaratalo-kyltit katoavat lopullisesti katukuvasta toukokuun lopussa. Ketjun Ylöjärven myymälä on vetänyt hyvin asiakkaita koko olemassaolonsa ajan eli avaamisestaan vuoden 2009 maaliskuusta lähtien. Kauppapaikalla jatkaa halpiskauppaa kantahämäläinen Hurrikaani. Yrittäjä Timo Lehtonen on vakuuttunut siitä, että perinteiset halpatavaratalot säilyvät Suomessa, kun ne huolehtivat hintaedustaan, valikoimastaan ja tehokkuudestaan.

–aikansa kutakin, yrittäjä Timo Lehtonen sanoo johtamansa Löytötavara-ketjun Ylöjärven myymälässä, jonka ovien sulkeutuminen toukokuun lopussa merkitsee liki 40 vuotta toimineen perheyrityksen katoamista halpiskauppojen kartalta.
Toimitusjohtaja iloitsee, että Löytötavaratalon perinteikkäät toimipaikat ovat saaneet uudet isännät.
Löytötavaratalon juurilla Lempäälän Kuljussa halpakauppatoimintaa jatkaa Monetanet Oy. Tampereen Lielahden tiloissa on Löytötex Oy. Ylöjärven myymälään sijoittautuu puolestaan Hurrikaani.
Toimitusjohtaja Timo Lehtonen muistuttaa, että perheellä on ollut vuosien saatossa kauppatoimintaa myös Raumalla, Seinäjoella ja Hämeenlinnassa.

Keskisuuri toimija

Parhaaseen aikaan Löytötavaratalo-ketju tyällisti 120 kaupan ammattilaista. Viime aikoina työntekijöitä oli viitisenkymmentä.
– Henkilökunta on viihtynyt meillä hyvin. Meillä on ollut paljon pitkän uran tehneitä ihmisiä, toimitusjohtaja kiittää.
Jo markka-aikana Löytötavaratalo myi ennätysmäisesti Kuljun kartanon ja Lielahden myymälän liikevaihto ylsi 120 miljoonaan markkaan.

Suomalaiset tarvitsivat tavaraa

– 1970-luvun loppupuolella ja 1980-luvulla ihmisilläoli vielä pulaa arjen tavaroista. Löytötavaratalo toi ihmisten saataville poikkeuksellisen laajan, monipuolisen ja runsaan tuotesortimentin. Tarjonta ruokki kysyntää, Lehtonen sanoo.
Hän nostaa Löytötavaratalo-ketjun toiseksi isoksi menestystekijäksi halpoihin hintoihin perustuvan kaupantekokulttuurin.
– Meillä oli tarjolla tuotteita, joiden ulosmyyntihinnat olivat kerta kaikkiaan valtavasti alhaisemmat kuin muilla kaupoilla, Lehtonen vertailee.
– Parhaimmissa tapauksissa tavara maksoi meillä peräti puolta vähemmän kuin kilpailijoillamme, hän lisää.
– Kuluttajat arvostivat suuresti tarjoamaamme hintaetua.
Nykyisin Suomessa pidetään vitsinä sitä, kun kansa ryntää muovisangon perässä avajaisiin.
Löytötavaratalo on saanut sankat ihmisjoukot kaupoille myymällä halvalla esimerkiksi myrskylyhtyjä ja piikkimattoja. Niitä on pirkanmaalaiskodeissa niin paljon, ettei määrissä pysy mukana.

Ihmiset alkoivat kuluttaa

Löytötavaratalo-ketjun vuosimyyntien voimakkaaseen kiitoon nousu 1980-luvulla kuvasti kansalaisten uusia kulutustottumuksia.
Timo Lehtonen huomauttaa, että runsaat kolme vuosikymmentä taaksepäin maamme eri puolille syntyi huomattavia halpakauppoja.
Niitä olivat esimerkiksi Kokkolan Halpahalli, Maksimakasiini, Minimani, Tarjoustalo, Robin Hood, Tokmanni ja Vapaavalinta.
– Yksityiset yrittäjät vahvistivat asemansa huomattavan lyhyessä ajassa. Niin sanotut villit kauppiaat saavuttivat ripeästi peräti 30 prosentin markkinaosuuden. Kakku oli huomattavan suuri, Timo Lehtonen puntaroi.
– Isäni Hannu Lehtonen osti aluksi tavaransa kotimaisilta tukkureilta, jotka puolestaan toivat tuotteet pääasiassa Kiinasta. Kun isä Hannu huomasi kysynnän rajattomuuden, hän alkoi tuoda itse myytävää Suomeen. Tavara vaihtoi rivakasti omistajaa.

Tekstiilit superkysyttyjä

Timo Lehtonen arvelee Löytötavaratalon avanneen ihmisille tekstiilien yltäkylläisen maailman.
Hänen mukaansa myymäläketju on myynyt historiallisen suuren määrän niin erilaisia kodintekstiilejä kuin vaatteitakin.
– Kauppamme alkutaipaleella myimme runsaasti kotimaisia tekstiilejä ja vaatteita. Muistiini on jäänyt useita tapauksia, joissa isäni osti suoraan valmistajilta varastot tyhjiksi. Sitten tuotteet myytiin näyttävillä kampanjoilla suurelle yleisölle.
– Yhtenäkin talvikautena myimme tuhansia Lahdessa Luhdan tehtaalla ommeltuja toppatakkeja ja -pukuja.
– Takavuosikymmeninä niin tekstiili- kuin vaatekauppaa vauhditti selkeä neljän vuodenajan rytmi. Kevät, kesä, syksy ja talvi toivat omat sesonkinsa. Talvet olivat pitkiä, kylmiä ja runsaslumisia, joten ihmiset tarvitsivat lämpimiä ja kestäviä pukimia, Lehtonen pohtii.
Sittemmin sinivalkoinen tekstiili- ja vaateteollisuus on hiipunut.
– 1990-luvun lama hävitti suuren osan suomalaisista merkkitehtaista. Alkoi voimakas tuonti.
Timo Lehtosellakin on paljon muistoja hypersuurilta kansainvälisiltä tekstiili- ja vaatemessuilta, joilla hän, veljensä ja isänsä tekivät sisäänostoja.
Vaatekaupan suuresta muutoksesta kertoo muun muassa se, että valmistajat tekevät tuote-eränsä ennakkotilauksien mukaan.
– Valmistajilla ei ole enää varastoissaan tuotevuoria, joista niiden olisi päästävä nopeasti eroon, Lehtonen mainitsee.

Rautakauppa oli kultasuoni

Neljän vuosikymmenen aikana Löytöraudasta kasvoi vankka työkalujen ja rautakauppatuotteiden myyjä.
Timo Lehtosen mukaan perheellä oli erillinen tuontiyhtiö, Sittari Oy rautakaupan tarjontaa varten.
– Rautakauppa oli jokaisella vuosikymmenellä kannattava bisnes, hän kertoo.
– Suomessa on poikkeuksellisen paljon tee se itse -miehiä ja -naisia.

Verkkokauppa kurjisti tekstiiliä

Löytötavarataloissa oli suuret osastot rautamaailman lisäksi tekstiileillä, vaatteilla, kengillä, kalastus- ja vapaa-ajan tuotteilla, taloustavaroilla, eläintarvikkeilla, leluilla, lastentarvikkeilla, paperitavaralla, piha- ja puutarhatuotteilla sekä elokuvilla, musiikilla ja peleillä.
Timo Lehtosen mukaan nettikaupan vaikutukset kivijalkamyymälöiden suosion laskuun alkoivat nimenomaan vaatekaupasta.
– Markkina elää jatkuvasti, hän huokaa.
Konkarikauppias on vakuuttunut siitä, että suomalainen ruokakauppakin kokee muodonmuutoksen.
– Ihmiset oppivat tilaamaan ruokakorinsa verkon kautta.

Timo Lehtonen 2

Löytötavaratalo on myynyt neljän vuosikymmenen aikana erittäin paljon työkaluja ja rautakauppatuotteita. Toimitusjohtaja Timo Lehtosen mukaan Löytörauta on ollut koko ajan kannattava.

Tehokkaat porskuttavat

– Tehokkuus on nyt ja tulevaisuudessa kannattavan kaupanpidon avainsana, Timo Lehtonen kiteyttää.
Hänen mukaansa muun muassa huippuun kehitetyt kassajärjestelmät ja automaattiset tavaroiden tilausohjelmat ovat tehneet varastot tarpeettomiksi.
Hän tietää, että menestystä janoavan kauppiaan on oltava koko ajan kustannusjahdissa.
– Ymmärrys kannattavuudesta syntyy pohdinnasta, jossa vastakkain ovat esimerkiksi 6 000 neliömetrin suuruinen kivijalkamyymälä ja verkkokauppa.
Lehtonen huomauttaa, että verkkokaupoissa hankintoja tekevät kuluttajat eivät yleensä lankea heräteostoihin. Ne ovat tuntuva kaupan lisä.
– Nettikauppojen asiakkaat ovat täsmäostajia, hän luonnehtii.
– Perinteisessä myymälässä on oltava kattava valikoima ja kilpailukykyiset hinnat, jotta bisnes pyörii.

Maailma muuttuu

Tampereen Lielahti konkretisoi Timo Lehtosen mielestä hyvin kattavasti koko kaupan historiallisen muutoksen.
– Vain lyhyt aika sitten kaupan keskittymässä kisaili asiakkaista kahdeksan kodinkonekauppaa. Nyt niitä on kaksi, hän vertailee.
– Lielahti oli urheilukaupan keskus. Niidenkin joukko on harventunut.
Lehtonen visioi kauppojen erikoistuvan nykyistäkin voimakkaammin.
– Kaupan toimijoiden on syytä seurata nuorien ostokäyttäytymistä.
– Nuoret kuluttajat ovat haasteellisia. He piipahtavat ketterästi kännykällään tai läppärillään ostoksille. Miten heidät saadaan perinteisiin myymälöihin? Lehtonen perää.

Koko sydämellä mukana

Timo Lehtosen elämässä kauppa on ollut aina tavalla tai toisella läsnä.
– Olen varttunut kaupassa. Siitä tuli minun elämäntapani, hän tilittää
– Kauppias pärjää, kun hän on täydellä sydämellään työssään kiinni. Tämä ikivanha resepti pätee kaikkina aikoina, mies painottaa.
– Onnistumiset ja menestyminen vahvistavat motivaatiota.

”Nyt on uuden vaiheen aika”

Lehtosen veljekset eivät tehneet luopumispäätöstään hetken mielijohteesta.
Timo Lehtonen kutsui vuoden 2017 alkupuoliskolla veljensä, talouspäällikön ja lakimiehen neuvonpitoon, jossa nelikko pureutui myymäläketjun tulevaisuuden vaihtoehtoihin. Palaveria voidaan pitää käänteentekevänä, sillä sen jälkeen yrittäjät käänsivät joka murikan löytääkseen viisauden kiven.
– Olemme pureskelleet asiaa pitkään ja syvällisesti. Haluamme tehdä nyt jotakin muuta, hän avaa.

HEI, LÖYSIT KIINNOSTAVAA SISÄLTÖÄ!

Kirjaudu sisään tai luo tunnukset ilmaiseksi.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>