Kokeillen ja keskustellen

Tuppisuuna taiteilija ei saa ideoistaan kaikkea irti. Niin tuumaa juuri Kyröskoskelle kotiutunut kuvataiteilija Katja Härkki.
Katja Härkki, kuvataide, maalaus, Keskusgalleria

– Maalaamisessa vaikeinta on karsiminen. Joskus ideoita on paljon ja on valittava se yksi polku, jota lähtee kulkemaan, kuvataiteilija Katja Härkki tietää.

Ilme haarniskan takana jää vähän utuiseksi, mutta juuri siksi se kiehtoo. Katja Härkin akvarellimaalaus on nimeltään Jalo uljas. Sotaratsuhan se siinä, ei ole helppoa senkään elämä.

Juuri Kyröskoskelle muuttaneen Härkin maalauksia on parhaillaan esillä tamperelaisessa Keskusgalleriassa. Muutama eläinaiheinen teos on tuttu edellisestä samassa galleriassa pidetystä näyttelystä, mutta nyt lisää tilaa ovat vallanneet kultaiset ja hopeiset koristekuviot, haarniskat ja tummat sävyt. Monessa kuvassa painutaan syvyyksiin – joko konkreettisesti tai tunnepuolella.

Renessanssiajan haarniskoihin Härkki ihastui Pariisin armeijamuseossa. Pimeyden antama turva puolestaan on tuttua pikkukylässä ja kaupungin valojen kantamattomissa asuneelle.

– Pimeys kiehtoo minua. Samoin kiehtovat luopuminen, kaiken katoavuus ja niihin liittyvä kauneus. Siirrän kankaalle omaa sielunmaisemaani, Katja Härkki sanoo.

Härkki puhuu vuolaasti maalauksistaan ja ajatuksista niiden taustalla. Hän uskoo, että keskusteluissa ideat jalostuvat ja tulevat ainakin taiteilijalle itselleen kirkkaammiksi.

– Menen materiaalien ehdoilla, mutta tämä työ ei ole vain maalin levittämistä. Pitää olla ideoita. Ideoiden työstäminen vie maalaamistakin eteenpäin.

Maalausten kuvapinnat koostuvat kerroksellisista maalausjäljistä ja symbolinomaisista kuvista tai kuvioista. Pohjaksi Härkki saattaa kaataa juoksevaa akryylimaalia, pinnan kuviot hän viimeistelee öljyvärillä.

Näin syntyi esimerkiksi upean tummanpuhuva Aamun sarastaessa. Kuvassa kurki jää katsomaan toisen kurjen loittonevaa selkää. Universaalia parisuhdekuvastoa ja siksi niin koskettavaa.

Armor III:n kultaiset koukerot saivat patinoituneen sävynsä Härkin itse kehittelemällä tekniikalla. Taiteilija pursotti kuvion kullansävyisellä akryylimassalla ja maalasi koko kankaan päälle öljyvärikerroksen. Kun öljyväri rapsutetaan pois massalla tehdyn kuvion kohdalta, kuvio jää kuin ajan patinoimaksi.

Katja Härkin näyttely Syvyyksiin

1. huhtikuuta saakka Keskusgalleriassa Tampereella.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?