Palkittu Juho Timberg on läntisen Tampereen pitsakeisari

Multiyrittäjän päätä ei palele

Ylöjärveläinen Juho Timberg on edennyt yrittäjän urallaan nopeasti. Vajaat kaksi vuotta sitten palkollisen saappaista pois hypännyt mies työllistää nykyään itse vajaat kymmenen työntekijää.
Kahta ketjupitseriaa pyörittävä Timberg palkittiin äskettäin vuoden Kotipizza-tulokkaana.
Ennen ravintola-alan töitään Juho Timberg yritti lyödä läpi moottoriurheilussa. Lupaava ura tyssäsi kuitenkin jo kartingtasolle. – Ei se ole jäänyt kaivelemaan, Kotipizza-yrittäjä naurahtaa.

Ennen ravintola-alan töitään Juho Timberg yritti lyödä läpi moottoriurheilussa. Lupaava ura tyssäsi kuitenkin jo kartingtasolle. – Ei se ole jäänyt kaivelemaan, Kotipizza-yrittäjä naurahtaa.

Siivikkalalainen Timberg päätyi yrittäjäksi pitkällisen harkinnan jälkeen. Koko aikuisikänsä ravintola-alan keikkatöitä tehnyt nuorukainen halusi vaihteeksi työskennellä omilla ehdoillaan – ja tilaisuus teki yrittäjän.
– Tesoman Kotipizzalle haettiin uutta vetäjää, ja päätin tarttua mahdollisuuteen. Kyllä sitä piti perusteellisesti miettiä, mutta valinta ei kaduta, Timberg muistelee.
Toisin kuin useimmat kotipizzalaiset, Timberg ei tyytynyt yhteen ravintolaan. Runsas vuosi yrittäjätaipaleensa startin jälkeen hän huomasi omistavansa peräti kolme saman ketjun ravintolaa.
Tällä hetkellä mies pyörittää Tesoman ja Lielahden Kotipizzoja. Sastamalan pitseriasta hän luopui, koska välimatka kahteen muuhun ravintolaan osoittautui turhan pitkäksi.
Kovalla työllä Timberg on onnistunut tekemään ravintoloistaan menestyksekkäät. Kotipizza-ketjun tuore kunnianosoitus tuli ylöjärveläiselle silti yllätyksenä.
– Palkintoperusteiden mukaan olen toteuttanut ketjun toiminta-ajatusta hyvin, täyttänyt laatustandardit ja kasvattanut bisnestä siinä sivussa. Kai minä olen sitten niin tehnyt, hän naurahtaa.

Franchising sitoo ja auttaa

Timberg palkittiin vuoden Kotipizza-tulokkaana marraskuun alussa.

Timberg palkittiin vuoden Kotipizza-tulokkaana marraskuun alussa.

Timberg on franchising- eli toimilupayrittäjä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että hän on hankkinut luvan käyttää Kotipizzan tavaramerkkiä ja maksaa sen käytöstä.
Sopimus velvoittaa Timbergin pitämään ravintolansa tiukasti ketjun brändin mukaisina. Esimerkiksi pitseroiden sisätilojen on oltava kaikissa Kotipizzoissa keskenään hyvin samanlaiset.
Ravintoloiden väliltä voi silti löytää eroja, vakuuttaa Timberg.
– Totta kai. Vaikka esimerkiksi ruokalistat ja raaka-aineet ovat kaikkialla samoja, asiakkaat ovat sanoneet, että pitsan paistajalla on väliä, nuori yrittäjä kertoo.
– Ja mitä tulee sisustukseen, niin kyllä ketju joustaa, jos yrittäjällä on jokin hyvä idea. Logot, pinnat ja värit on tarkkaan määritelty, mutta muuten ravintolaan voi laittaa esille melkein mitä vain – kunhan sen tekee hyvällä maulla, hän jatkaa.
Kun Timberg aloitteli yrittäjän uraansa, hän mietti hetken aikaa myös kokonaan oman ravintolan perustamista. Franchising-maailmaan hänet veti lopulta sen tietynlainen selkeys.
– En väitä, että tällaisten ravintoloiden pitäminen on helppoa, mutta kyllä siinä puolensa on. Helpot tavaratilaukset, keskitetyt hankinnat, yhteinen markkinointi ja vertaisyrittäjien verkosto helpottavat uuden ravintoloitsijan elämää huomattavasti.

Ei mitään pikaruokaa

Vaikka Kotipizza-ravintoloita pyörittävät toisistaan riippumattomat yrittäjät, kilpailua eri Kotipizzojen välillä ei ole. Tästä pitää huolen muun muassa ravintolaverkoston väljyys.
Tesoman ja Lielahden Kotipizzoja lähinnä olevat saman ketjun ravintolat sijaitsevat Pyynikillä ja Ylöjärvellä. Yksityisiä pitserioita on vaikka kuinka paljon, mutta niiden kanssa Timberg ei omasta mielestään kilpaile.
– Kotipizzassa ei tarjota pikaruokaa, vaan niin sanottua fast casual -ruokaa. Tämä on ihan selkeä brändimme, jolla erotumme halpispaikoista, hän selventää.
Fast casual on ollut yksi viime vuosien kuumimpia uutuuksia ravintola-alalla. Lyhyesti sanottuna se tarkoittaa ulkona syömisen muotoa, jossa yhdistyvät laadukas ruokailu ja pikaruokaravintoloista tuttu tiskiltä tilaaminen.
Suomessa perustettu ja suomalaisomisteinen Kotipizza on viime aikoina markkinoinut itseään muun muassa Suomi-kytköstensä avulla.
– Me teemme suomalaista, ostamme suomalaista ja olemme laadukkaita. Kyllä se on ehdottomasti yksi Kotipizzan valtti, Timberg näkee.

Nälkää riittää edelleen

Juho Timberg ei näe mitään estettä sille, että hän omistaisi tulevaisuudessa entistä useampia Kotipizza-ravintoloita. Kaikki on kuulemma järjestelyistä kiinni.
– Multiyrittäjänä joutuu opettelemaan tavallista enemmän johtamis- ja hallintopuolen taitoja, mutta minusta sellainen on vain kiinnostavaa, yrittäjä sanoo.
– Tykkään kyllä olla tiskin takana tekemässä pitsojakin, mutta ihan jatkuvasti en siihen enää ehdi. Elämä on valintoja, hän puntaroi.
Ylöjärvelle tiukasti juurtunut Timberg vihjaa, että hänen pitsaimperiuminsa ei ole vielä aivan valmis. Parhaillaan hän valmistelee liiketoimintansa laajentamista.
– Alkuvuodesta olisi tarkoitus julkistaa kiinnostavia läntiseen Tampereeseen liittyviä juttuja, hän sanoo salaperäisesti.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?