Mullistaako Kimmo Kumpulaisen idea opetuksen?

Koulukin voi olla peliä

Istu päivä pulpetin ääressä, tee tehtäviä ja osallistu tunneille. Päivän päätteeksi tsekkaa älypuhelimesi ja katso, miten pisteesi ovat nousseet. Jes!
Koulutuskeskus Valossa opettava Kimmo Kumpulainen on ideoinut sovelluksen, joka tekee opiskelusta peliä. Siitä pitäisi olla hyötyä niin oppilaille kuin opettajillekin.
– Tämä on innovaatio, joka voi uudistaa koko opetusalaa, Kumpulainen hehkuttaa.
Yrittäjyyden palvelukeskuksessa Ylötehtaassa työskentelevä Kimmo Kumpulainen on harrastanut pientä yritystoimintaa lähes koko aikuisikänsä. Viime syksynä perustettu SkillzzUp Oy on miehelle kuitenkin jotain todella erityistä. – Tämä firma syntyi aidosta halusta muuttaa koko opetusalaa. Yksilöllisen oppimisen korostaminen on tätä päivää – asian eteen pitää tehdä jotain.

Yrittäjyyden palvelukeskuksessa Ylötehtaassa työskentelevä Kimmo Kumpulainen on harrastanut pientä yritystoimintaa lähes koko aikuisikänsä. Viime syksynä perustettu SkillzzUp Oy on miehelle kuitenkin jotain todella erityistä. – Tämä firma syntyi aidosta halusta muuttaa koko opetusalaa. Yksilöllisen oppimisen korostaminen on tätä päivää – asian eteen pitää tehdä jotain.

Pian alkava koulujen syyslukukausi on Kimmo Kumpulaiselle jännittävää aikaa. Koulutuskeskus Valon opiskelijoita kohti yrittäjyyttä luotsaava mies on tehnyt vapaa-ajallaan työtä, jonka ensimmäiset tulokset nähdään nyt.
Kaikkiaan 13 vuotta opettajana työskennellyt Kumpulainen on ollut jo pitkään turhautunut tapaan, jolla opettajat antavat palautetta oppilailleen. Hän uskoo keksineensä ratkaisun, joka miellyttää kaikkia.
Ratkaisun nimi on SkillzzUp. Tänä syksynä se otetaan käyttöön neljässä koulussa Pirkanmaalla ja Uudellamaalla.
– SkillzzUp on opetussovellus, jota voi käyttää millä tahansa tietokoneella tai älylaitteella. Sovelluksen avulla oppilas voi nähdä tietoa edistymisestään jopa reaaliaikaisesti – vähän niin kuin videopelissä, Kumpulainen selittää.
Perinteisesti opettajat ovat arvioineet oppilaitaan lähinnä kurssien päätteeksi. Kumpulaisen mielestä tämä on epäkohta, jota ei tarvitsisi olla olemassa.
– Nykyajan nuori kaipaa palautetta nopeasti. Jos hän saa opiskelustaan numeron vasta monen viikon jälkeen, hänellä ei ole mahdollisuutta muuttaa opiskelutapojaan tehokkaammiksi, opettaja perustelee.
Kumpulaisen mukaan opettajat huomaavat yleensä jo muutamassa viikossa, miten eri oppilaat kehittyvät. SkillzzUpilla tämä tieto voidaan välittää eteenpäin sukkelasti ja helposti.
– Opettaja voi kirjautua tietokoneellaan arvioimaan oppilaita niin usein kuin haluaa. Oppilaat voivat katsoa lukemia omalla päätelaitteellaan missä ja milloin vain, Kumpulainen havainnollistaa.
– Aikaisemmin tällainen jatkuva, henkilökohtainen palaute ei ole ollut mahdollista, hän jatkaa hymyillen.

Takana pitkät testit

Kimmo Kumpulaisen sovellus näyttää reaaliajassa, miten oppilaat edistyvät koulunkäynnin eri osa-alueilla.

Kimmo Kumpulaisen sovellus näyttää reaaliajassa, miten oppilaat edistyvät koulunkäynnin eri osa-alueilla.

Kumpulainen aloitti SkillzzUpin kehittämisen runsas vuosi sitten. Nykyään hän on saman nimisen startup-yrityksen toimitusjohtaja ja keulakuva.
– Firmassamme on neljä työntekijää, mutta käytännössä sovelluksen kehittämisessä on ollut mukana kymmeniä ihmisiä. Joukkoon on kuulunut niin opettajia kuin opetusalan vaikuttajiakin, hän kertoo.
Sovelluksen testivaihe kesti yli puoli vuotta. Sen aikana SkillzzUp tuli tutuksi monelle Kumpulaisen oppilaalle Koulutuskeskus Valossa.
Palaute oli pääosin positiivista. Eräs oppilas arveli jatkuvan arvioinnin aiheuttavan koululaisille ylimääräisiä paineita, mutta Kumpulainen näkee asiassa myös valoisan puolen.
– Jos nuoret haluavat vertailla oppimistuloksiaan, emme voi sille mitään. Voimme kuitenkin kertoa kiinnostuneelle oppilaalle, miksi hän sai huonomman tai paremman numeron kuin joku toinen. Tämä taas edistää oppimista, hän pohtii.
Kun Kumpulainen puhuu sovelluksestaan, hän on silminnähden innoissaan. Mies uskoo luomuksensa auttavan oppilaiden lisäksi myös hänen omaa ammattikuntaansa – opettajia.
– Testien aikana huomasimme, että isotkin oppilasryhmät tulevat SkillzzUpin avulla opettajille tutuiksi. On helppo yhdistää nimi ja naama toisiinsa, kun molemmat näkee säännöllisesti tietokoneensa ruudulla arvioinnin yhteydessä, hän iloitsee.

Verkkoja viritetty ulkomaille

Vaikka sovellusbisnes syö Kimmo Kumpulaisen aikaa jatkossa entistä enemmän, mies aikoo jatkaa nykyisissä töissään Ylöjärvellä. Ylötehtaan yrittäjyysinnovaattorina työskentelevä mies kuitenkin tiedostaa, että SkillzzUpilla on potentiaalia vaikka mihin.
– Tällä hetkellä yksilöllisen, säännöllisen palautteen antaminen oppilaille on käytännössä mahdotonta. On kohtuutonta vaatia, että opettaja lähettäisi vaikkapa pari sataa yksityistä Wilma-viestiä joka viikko.
– Meillä ei ole vielä vakavasti otettavia kilpailijoita. Ilmeisesti kukaan ei ole keksinyt tätä aiemmin, Kumpulainen sanoo.
Juuri nyt ideanikkarin tähtäin on Suomen kouluissa. Tuloillaan olevat laki- ja opetussuunnitelmamuutokset ovat hänen mukaansa SkillzzUpin puolella.
– Yksilöllistä opetusta korostetaan jatkossa niin peruskouluissa kuin toisen asteen oppilaitoksissakin. Ammattikoulutusta säätelevä laki muuttui tämän suuntaiseksi jo täksi lukuvuodeksi, yrittäjä tietää.
Jos Kumpulaisen sovellus ottaa kotimaassa tuulta alleen, voi tulevaisuudessa häämöttää maailman valloitus. Suomalainen koulutus on ulkomailla arvossaan, ja siitä on povattu maamme viennin uutta menestystarinaa.
Kiinnostusta SkillzzUpia kohtaan on esitetty jo ainakin Meksikosta, Kanadasta ja Kiinasta.
– Toivon, että Suomessa herättäisiin keskustelemaan yksilöllisestä opetuksesta. Sen kehittäminen on Suomen koulutuksen suurimpia tulevaisuuden haasteita, Kumpulainen päättää.

+++++
Koulutuskeskus Valon lukuvuosi alkaa viikolla 33.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?