Eläinystävällistä saippuaa Soppeenmäestä

Soppeenmäessä toimiva Lifehair valmisti eläinystävällistä kosmetiikkaa jo kauan ennen kuin eläinkokeita koskeva lainsäädäntö kehittyi. Tuotekehitys hoituu hyvin myös ilman eläinperäisiä ainesosia –  vaikkei edes hunajashampoota voida valmistaa.
Tanja Santala pullottaa nestesaippuaa, joka on yksi Lifehairin suosituimpia tuotteita.

Tanja Santala pullottaa nestesaippuaa, joka on yksi Lifehairin suosituimpia tuotteita.

Oletko ikinä huomannut saippuapullosi tai ihovoiteesi etiketissä kuvaa tähtikehän keskellä loikkaavasta pupusta? Jos olet, silloin tiedät käyttäneesi eläinystävällisesti valmistettua tuotetta.
Jos tuo saippuapullo on vieläpä kotimainen, se on valmistettu Ylöjärven Soppeenmäessä.
Kulkutiellä kosmetiikka-, hygienia- ja puhdistustuotteita valmistava Lifehair on nimittäin ainut suomalainen kosmetiikka-alan yritys, joka saa käyttää kansainvälistä Leaping bunny -merkkiä. Merkki voidaan antaa valmistajalle, joka ei missään tuotekehityksen vaiheessa käytä eläinkokeita tai eläinkunnasta peräisin olevia raaka-aineita.

Eettisyyden edelläkävijä

Lifehairin toimitusjohtaja Ilpo Laurila perusti yrityksen vuonna 1993.
– Silloin seitsemänvuotias tyttäreni ilmoitti, ettei hän ainakaan osta sellaisia tuotteita, joita on testattu eläimillä. Hän oli hyvin valveutunut, Laurila kertoo.
Laurila päätti jo yrityksen alkuvuosina vaihtaa Lifehairin tuotteiden valmistuksessa käytettävät raaka-aineet eläinystävällisiksi.
– En ymmärrä, miksi eläimiä pitäisi rääkätä sen takia, että ihmiset pysyvät kauniina tai puhtaina. Kun eläinten käyttö ei ole välttämätöntä, Laurila kertoo oman kantansa.
1990-luvulla eläinkokeisiin suhtauduttiin aika eri tavoin kuin tänä päivänä. Kosmetiikan tuotekehityksessä voitiin esimerkiksi testata aineiden myrkyllisyyttä syöttämällä ainetta koe-eläimille, kuten kaneille tai marsuille. Ärsyttävyyttä tutkittiin laittamalla ainetta koe-eläinten silmiin tai iholle.
Eläinkokeettomuus olikin vapaaehtoinen valinta, johon ei kovin moni yritys ryhtynyt. Siksi eläinsuojelujärjestöt pitivät tarkkaa seulaa siitä, mitkä valmistajat ne kelpuuttivat eläinkokeettoman kosmetiikan listalleen. Valvontaa varten perustettiin kansainvälinen Leaping bunny -ohjelma.
– Leaping bunny -merkin saaminen kesti kaksi ja puoli vuotta. Prosessi oli työläs, Laurila myöntää.
Merkin saaminen vaati, ja vaatii edelleen, että Lifehair varmistaa jokaisen raaka-aineensa taustat. Suomessa eläinkokeettomuutta valvoo eläinsuojelujärjestö Animalia. Sen tilaama riippumaton tarkastaja tekee pistokäyntejä Lifehairin tehtaalla ja varmistaa, että tuotteista on kaikki vaadittavat tiedot.
Työläydestä huolimatta prosessi ei Laurilan mukaan tule niin kalliiksi, etteikö siihen halutessaan voisi ryhtyä yritys kuin yritys.
– Ei se niin paljoa tuo työtä tai kuluja, että se lopputuotteen hintaan vaikuttaisi.

– Laajentumishaluja ei liiemmin ole. Toki kehitämme uusia tuotteita, mutta emme hampaat irvessä, toimitusjohtaja Ilpo Laurila sanoo. Seurana toimistolla viihtyvät chihuahuat Chico (kuvassa) ja Hugo.

– Laajentumishaluja ei liiemmin ole. Toki kehitämme uusia tuotteita, mutta emme hampaat irvessä, toimitusjohtaja Ilpo Laurila sanoo. Seurana toimistolla viihtyvät chihuahuat Chico (kuvassa) ja Hugo.

EU kielsi eläinkokeet

Euroopan unioni on vaiheittain kieltänyt eläinkokeiden käytön kosmetiikassa.
Vuodesta 2013 asti EU-alueella on ollut kiellettyä myydä kosmetiikkaa, jonka tuotekehityksessä on käytetty eläinkokeita.
Kaikista kosmetiikan tuotteista täytyy toimittaa EU:n rekisteriin arvio tuotteen turvallisuudesta. Sitä varten uudet raaka-aineet täytyy testata jollain eläinkokeille vaihtoehtoisella menetelmällä, kuten soluviljelmien käytöllä.
– Käytämme vain testattuja ja tunnettuja raaka-aineita, joten lopputuotteitamme ei tarvitse testata, Ilpo Laurila selventää.
– Lifehair itse ei valmista raaka-aineita. Raaka-aineiden turvallisuuden testaaminen on valmistajan vastuulla.
Animalian mukaan EU:n kiellon valvonnassa on aukkoja: Valvonta on kunkin jäsenmaan vastuulla. Tuontikosmetiikassa riittää maininta asiapapereissa, että eläinkokeita ei ole käytetty. Jos esimerkiksi lääkefirma testaa raaka-aineen lääkkeiden kehittämisen tarkoituksessa eläinkokein, sitä voidaan käyttää myös kosmetiikassa. Moni lääkefirma valmistaa myös kosmetiikkaa.
Eläinsuojelujärjestöt pyrkivät Leaping bunnyn ja muutaman muun vastaavan ohjelman kautta varmistamaan kosmetiikkatuotteiden eläinkokeettomuuden valvonnan ja pistotarkastusten avulla.

Ei edes hunajashampoota

Leaping bunny -merkki velvoittaa myös, ettei sen saanut yritys voi käyttää mitään eläinperäisiä raaka-aineita. Siksi Lifehair voi käyttää vain kasvikunnasta peräisin olevia tai synteettisiä raaka-aineita.
Hygieniatuotteissa käytetään yleisesti esimerkiksi eläinten kudoksista ja rasvasta saatavia aineita. Esimerkiksi shampoissa käytettävä keratiini ja ihovoiteissa käytettävä kollageeni voidaan valmistaa eläinten kudoksista.
– Alkuaikoina käyttämämme keratiini oli lehmän nahasta revitty ja haisi ihan karmealle, Laurila muistelee.
– Nyt käytämme synteettistä keratiinia. Eli vaihtoehtoja eläinperäisille aineille kyllä on.
Laurila ei koe, että eläinperäisten raaka-aineiden välttäminen olisi oleellisesti vaikeuttanut tuotantoa.
– Se tekee tuotekehityksestä ehkä hiukan haastavampaa, mutta ei paljon.
Lifehairin tuotannosta 70 prosenttia on rahtipakkaustuotteita, eli muille yrityksille tilaustöinä valmistettuja tuotteita. Myös näitä koskevat Leaping bunny -merkin asettamat vaatimukset.
– Meitä pyydettiin tekemään eräälle yritykselle hunajashampoota. Täytyi sanoa, että valitettavasti emme pysty. Hunajakin on eläinperäinen ainesosa, Laurila selittää.

Tähtikehän keskellä loikkaava pupu on Leaping bunny -ohjelman symboli.

Tähtikehän keskellä loikkaava pupu on Leaping bunny -ohjelman symboli.

Tuotteet menevät kaupaksi

Lifehairin Ylöjärven tehtaalla valmistetaan noin 150:tä tuotenimikettä. Vuodessa valmistuu noin kaksi miljoonaa pakkausta, joista 30 prosenttia on yrityksen oman LH-beauty-merkin tuotteita. Sen tuotemerkkeihin kuuluvat esimerkiksi Lactoline ja Biorich.
Tuotteita myydään lähinnä kotimaassa. Vientiä on jonkin verran Yhdysvaltoihin ja tämän vuoden alusta myös Kiinaan.
– Emme ole voineet edes yrittää viedä tuotteitamme Kiinaan aiemmin, sillä siellä oli pakolliset eläinkokeet. Tänä vuonna tilanne muuttui, ja veimme sinne ensimmäiset erät Natural Baby -tuotesarjaamme.
Yritys on kasvattanut myyntiään vuodesta toiseen, siitä huolimatta, että edullisille tuotteille ei juuri ole markkinointibudjettia.
– Eräästä lehdestä soitti toimittaja minulle muutama vuosi sitten ja kertoi, että olimme kauppojen tilastojen mukaan Suomen suurin saippuanvalmistaja. Hän halusi tietää, paljonko olimme lisänneet nestesaippuamme markkinointibudjettia. Sanoin, että mainosbudjetti oli ollut tasan nolla euroa edellisenä vuonna ja sama se oli sinä vuonna, Laurila kertoo.
Laurilan mukaan yli 20 vuotta toimineen yrityksen myynti pyörii omalla painollaan. Toimitusjohtaja uskoo, että kuluttajat äänestävät jaloillaan: hyväksi todettua tuotetta ostetaan mieluusti uudestaan.
– En nosta eettisyyttä tai hintaa kumpaakaan toisen yli, Laurila pohtii tuotteiden menestystä.
Toisin kuin monella muulla yrityksellä näinä päivinä, Lifehairilla ei Laurilan mukaan ole halua laajentaa toimintaansa. Tuotannon lisääminen edellyttäisi uusia toimitiloja, sillä nykyisen, pohjavesialueella sijaitsevan sekoittamon tuotantorajoitus tulee muuten vastaan.
– Laajentumishaluja ei liiemmin ole. Toki kehitämme uusia tuotteita, mutta emme hampaat irvessä.

Lifehairin tehdas sijaitsee Kulkutiellä Soppeenmäen teollisuusalueella.

Lifehairin tehdas sijaitsee Kulkutiellä Soppeenmäen teollisuusalueella.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?