Kiitoskirjettä ei ole kuulunut

Taidemaalari Reijo Viljanen uskoo, että hänen postilokeronsa saa lähiaikoina sangen harvinaista täytettä. Odotettavissa on hänen mukaansa komeasti kirjailtu kirje rakkaan naapurimaamme Ruotsin kuningashuoneelta.
– Kyllä maailman pitää olla poissa radaltaan, jos kiitosta prinsessa Madeleinen ja Christopher O’Neillin häälahjasta ei tule. Kokemukseni mukaan se on hovissa aivan tavallinen tapa tällaisissa tilanteissa, Viljanen naurahtaa luottavaisena.
Siivikkalalaisen taiteilijan hääparille luovuttama taulu on kieltämättä kiitoksen arvoinen. Valokuvan pohjalta maalattu muotokuva Madeleinesta on sellainen, jonka kehtaa ripustaa kuninkaallisellekin seinustalle.
– En tehnyt sitä varta vasten lahjaksi. Kun aloitin työn, kuninkaallisista häistä ei ollut vielä tietoakaan, Viljanen paljastaa.
Taiteilija Reijo Viljasen häälahja prinsessa Madeleinelle ja hänen aviomiehelleen sai Suomessa jonkin verran julkisuutta, mutta sitä taiteilija ei omien sanojensa mukaan hakenut. – Halusin sydämestäni antaa taulun lahjaksi, hän perustelee hymyillen. (Kuva: Reijo Viljanen Art)
Taiteilija Reijo Viljasen häälahja prinsessa Madeleinelle ja hänen aviomiehelleen sai Suomessa jonkin verran julkisuutta, mutta sitä taiteilija ei omien sanojensa mukaan hakenut. – Halusin sydämestäni antaa taulun lahjaksi, hän perustelee hymyillen. (Kuva: Reijo Viljanen Art)

Aivan hetken mielijohteesta ei bileprinsessaa olisi toki voinutkaan kankaalle loihtia. Viljanen kun ei ole mikään keskimääräinen siveltimen heiluttelija vaan fotorealisti.
– Tämä tyyli on se minun juttuni. Tässä sieluni lepää. Olen sen verran perfektionisti, etten oikein voisi maalata millään muulla tavalla, taiteilija hymyilee.
Kesäkuun alussa Ruotsin hoviin lähetetty Madeleine-taulu on valokuvantarkka. Fotorealistista tyyliä vähän tunteva muotokuvan tarkastelija voisi jopa ensi alkuun luulla teosta kameralla näpätyksi.
Läheltä tarkastellen pinnan maalausmaisuuden voi kuitenkin tarkalla silmällä havaita. Jo useita samantyylisiä teoksia maalannut Viljanen sanoo, että hänen teoksensa luuleminen valokuvaksi on hänelle aina suuri kohteliaisuus ja kunnia.
– Tässä maalauksessa värikerroksia on noin 20–30. En osaa arvioida työhön uponnutta kokonaisaikaa, koska tein samaan aikaan noin viittä muutakin työtä, Tampereen Kalevassa galleriaansa pitävä taideihminen miettii.
Tärkein syy maalauksen tekemiselle oli Viljasen mukaan Madeleinen upea ulkonäkö. Taiteilijan mielestä 31-vuotias prinsessa on luonnostaan erittäin maalauksellinen.
Erikoista kyllä, juuri maalauksellisuus teki Madeleinen loihtimisesta taululle sangen hankalaa.
– Ennen tätä olin maalannut muutaman vanhahkon herrasmiehen muotokuvan, ja nyt kohteena olikin siloposkinen nainen, Viljanen virnuilee.
– Pienen pieniä yksityiskohtia oli paljon. Madeleinella on esimerkiksi vajaat 20 luomea, joista jokaisen piti olla tarkalleen oikeassa paikassa, hän jatkaa.
Erityistä tarkkuutta vaati myös prinsessan silmien lievä karsastus. Senkin Viljanen toteutti realistisella tyylillään viimeisen päälle kohdalleen.
– Silmien kohdalleen saamisesta sain aivan erityistä onnistumisen riemua. Suu, silmät ja nenä muodostavat muotokuvissa kolmion, jonka realistisuus ratkaisee sen, tuleeko henkilön sielu ja persoona esiin. Mielestäni onnistuin siinä hyvin.

Hiukset kuntoon villisian niskakarvalla

Vihonviimeiset silaukset rutkasti työtunteja vaatineeseen muotokuvaansa Viljanen teki varsin erikoisilla instrumenteilla. Takavuosien matka itäiselle Pirkanmaalle tuotti nimittäin taiteilijalle oivalluksen, jonka hedelmiä hän hyödyntää nykyään leipätyössään.
– Silittelin Pälkäneen strutsifarmilla villisikaa ja nappasin sen niskasta pari niskakarvaa, koska ne tuntuivat mielenkiintoisilta. Ajattelin, että niin säikeiset karvat sitovat varmaan todella hyvin värejä, ja otin siitä innostuneena vielä muutaman karvan lisää, hän muistelee.
Taiteilija testasi eläinkarvojaan ensin erääseen koiraa esittävään tauluun ja hullaantui tuloksesta heti. Jälki oli niin tarkkaa, että Madeleinen yksittäisten hiussuortuvien maalaamiseen niskakarvat olivat luonnollinen valinta.
– Tämän kikan keksin puhtaasti vahingossa, myönnetään. Fotorealismissa haetaan koko ajan tarkempaa maalausjälkeä, kaikin keinoin, Viljanen naurahtaa.

Tavoitteena Euroopan markkinat

Reijo Viljaselle fotorealismi on tuttu tyyli. Hän on maalannut valokuvien pohjalta lukuisia komeita teoksia.
Reijo Viljaselle fotorealismi on tuttu tyyli. Hän on maalannut valokuvien pohjalta lukuisia komeita teoksia.

Vasta muutama vuosi sitten taiteelle ammattimaisesti omistautunut Reijo Viljanen on edennyt urallaan tähän saakka nopeasti. Vuoden 2009 huhtikuussa Ylöjärven Uutiset kertoi vielä siivikkalalaisen pitämästä taidenäyttelystä Elovainion Osinkotiellä, mutta sittemmin miehen teokset ovat edenneet jo ulkomaille saakka.
– Esimerkiksi viime vuonna maalauksiani oli esillä tukholmalaisessa Galleri Cupidossa. Jatkossa tarkoituksenani on tehdä vedoksia, joilla tähdätään isoille markkinoille myös eteläisessä Euroopassa, Viljanen kertoo.
Ensi vuonna kunnioitettavan 60 vuoden iän saavuttava maalari uskoo tekevänsä taidetta elämänsä loppuun asti. Paluuta entiseen – autojen maahantyöntiin ja myyntiin sekä teollisiin keksintöihin – hänellä ei ole suunnitelmissa.
– Tällä hetkellä minua työllistävät eniten erilaiset muotokuvat, joita tilataan varsin mukavasti. Taantuma näkyy tietysti taiteen kysynnässä jonkin verran, hän miettii.
Viljasen suurin tavoite on saada historian mahtimiehestä Napoleonista maalaamiaan töitä esille taiteen mekkaan, Ranskaan. Laaja teossarja on kuitenkin vielä sen verran kesken, ettei näyttelytilaa kannata alkaa kysellä aivan lähiaikoina.
– On minulla suurempiakin visioita, mutta niistä en vielä viitsi puhua, Viljanen päättää arvoituksellisesti.

Kommentointi on suljettu.