Kesäkumeja vaihdetaan alle vielä huhtikuun lopullakin

Rengasrumba starttaa taas

Suomen maanteillä huristelee runsaat 3,5 miljoonaa autoa. Kahdesti vuodessa suuri osa tuosta määrästä suuntaa tiensä rengasliikkeisiin, lähes yhtä aikaa.
Nyt toinen noista ajankohdista on jälleen käsillä. Mitä nopeammin tiet sulavat, sitä rivakammin ala tarvitsee ylimääräistä kausityövoimaa. Kyse on tietenkin talvirenkaiden vaihtamisesta kesäkumeihin.
– Ihmiset ovat alkaneet kysellä renkaiden hintoja, ja joitakin on jo vanteille laitettu. Tälle viikolle on varattu aikoja varsinaisiin vaihtoihin, Ylöjärven Euromasterin rengasasentaja Joni Wuori kertoo.
Virallisesti talvirenkaiden käyttöaika loppui maanantaina, mutta käytännössä niillä saa ajaa niin kauan kun ajokelit sitä vaativat.
Ylöjärven Euromasterilla työskentelevä Joni Wuori on saanut viime viikkoina vaihtaa jo yli 50 sarjaa kesärenkaita. Todellinen asiakasryntäys on kuitenkin vielä edessäpäin.

Ylöjärven Euromasterilla työskentelevä Joni Wuori on saanut viime viikkoina vaihtaa jo yli 50 sarjaa kesärenkaita. Todellinen asiakasryntäys on kuitenkin vielä edessäpäin.

Viisi vuotta Euromasterilla renkaita vaihtanut Wuori ennakoi suurimman asiakasryntäyksen olevan edessä aivan lähiaikoina. Vappu on eräänlainen takaraja: sen jälkeen kesäkumit ovat jo perinteisesti useimmilla alla.
– Sään mukaan se pitkälti menee. Heti kun yöpakkaset loppuvat ja näyttää siltä, että talvi on ohi, renkaita aletaan vaihdattaa. Kovimmat viikot ajoittuvat huhtikuun puoliväliin, Wuori tietää.
Normaalisti Osinkotien rengasliikkeessä huhkii Wuoren lisäksi kaksi muuta työntekijää, mutta pian määrä tuplaantuu. Apuvoimia on pakko hankkia, jotta urakasta selvitään sutjakasti.
– Kolme kausityöntekijää kutsutaan töihin sitten, kun kiire alkaa. Tarkkaa ajankohtaa ei voi tietenkään ennakoida.
Euromasterilla ollaan joka tapauksessa valmiina. Laajentuneissa tiloissa on nykyään viisi nosturia, jotka kaikki ovat käytössä, kun puutarhakaupunkilaisten ryntäys alkaa. Uusia kumeja vaihdetaan niin henkilöautoihin kuin raskaampiinkin ajoneuvoihin.
– Kyllä minä luulen, että renkaita vaihdatetaan liikkeissä nykyään enemmän kuin ennen. Siihen on ihan käytännön syitä: työ vaatii osaamista ja tilaa, minkä lisäksi monessa taloyhtiössä renkaita ei saa säilyttää häkkivarastossa, Wuori tuumii.

EU-merkinnät valinnan tukena

Talvirenkaiden puolella on tällä vuosituhannella puhaltanut rutkasti uusia tuulia. Kitkarenkaat ovat kehittyneet alkuajoistaan huimasti ja ovat tätä nykyä ominaisuuksiltaan lähes tasavertaisia nastoilla varustettuihin talvikumeihin nähden.
Kesärenkaissa aivan vastaavaa ei ole koettu, mutta jotain uutta niidenkin suunnalta nyt kuuluu. Viime marraskuussa voimaan astuneen EY-asetuksen myötä kaikista uusista henkilö-, paketti- ja kuorma-autojen renkaista löytyy monenlaista tietoa sisältävä yleiseurooppalainen merkintä.
– Ne näyttävät renkaan polttoainetaloudellisuuden, märkäpidon ja vierintämelun. Asteikko on oikeastaan samanlainen kuin uusissa jääkaapeissa, Wuori sanoo.

Näyttääkö tutulta? Kodinkoneista tutut EU-merkinnät tulivat marraskuussa myös autonrenkaisiin.

Näyttääkö tutulta? Kodinkoneista tutut EU-merkinnät tulivat marraskuussa myös autonrenkaisiin.

Merkinnöillä pyritään lisäämään tieliikenteen turvallisuutta, taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Tavoitteet ovat rengasalan ammattilaisen mielestä kaikin puolin järkevät, mutta asiakkaan kannattaa hänen mukaansa puntaroida myös niitä ominaisuuksia, jotka eivät merkinnöistä näy.
– Jos kahdessa jääkaapissa on samat kulutusarvot, ei sekään tarkoita, että ne olisivat yhtä hyviä laitteita, Wuori vertaa.
– Pelkästään EU-merkintöihin ei kannata renkaita ostaessa takertua, sillä ne eivät kerro esimerkiksi kulutuskestävyydestä tai ajomukavuudesta mitään. Niihin vaikuttavat esimerkiksi kumiseos ja urasyvyys, hän jatkaa.
Parhaat renkaat saa alleen kysymällä niistä lisätietoa asiantuntevilta myyjiltä. Toinen vaihtoehto on lukea alan lehtien rengastestejä.
– Jotkut asiakkaat tulevat selvästi niiden perusteella kyselemään tiettyjä ominaisuuksia, joita renkailtaan haluavat, Wuori toteaa.

Taantuma ei näy autonrenkaissa

Vaikka talouden pyörät ovat pyörineet viime vuosina huolestuttavaan suuntaan, ei perinteisillä rengasliikkeillä tunnu olevan bisneksissään ongelmia. Kun laki määrää renkaat vaihdettaviksi, nehän myös vaihdetaan. Aivan kuten aina ennenkin.
– Halpoja renkaita kysytään nykyään paljon, mutta lopulta päädytään usein ostamaan vähän kalliimmat ja paremmat. Kun laatueroista kuulee kasvotusten, mieli yleensä muuttuu, Wuori kertoo.
Viime aikoina monen rengasliikkeen hyllyille on ilmestynyt erittäin halpoja kiinalaisia renkaita. Euromasterin laatukriteereitä ne eivät kuitenkaan täytä, eikä Wuori suosittele moisia kumeja kenellekään.
– Emme halua myydä huonoja renkaita, siksi meiltä ei niitä löydy. Renkaamme on jaettu kolmeen luokkaan: laatutuotteisiin, keskituotteisiin ja alimpiin tuotteisiin. Kaikille on omat asiakkaansa, hän listaa.
Rengasasentajalla on myös toinen tärkeä pointti tarkan markan vartijoille. Talvirenkaita ei kannata ajaa loppuun tänäkään suvena.
– Ne sulavat alle ja niiden märkäpito ei ole likimainkaan sama kuin kesärenkailla. Kyllä renkaalla kuin renkaalla voi ajaa, mutta hyvä rengas on asia erikseen.

Kesärenkaiden pääurien on oltava vähintään 1,6 millimetriä syvät, muuten poliisi voi rapsauttaa sakot. Tämä rengas on nipin napin laillinen.

Kesärenkaiden pääurien on oltava vähintään 1,6 millimetriä syvät, muuten poliisi voi rapsauttaa sakot. Tämä rengas on nipin napin laillinen.

Muista nämä, kun vaihdat kesärenkaita

• Tarkasta, ovatko vanhat kesärenkaasi turvalliset. Lain mukaan kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 mm. Kahden euron kolikon hopeareunus on hyvä mittari: jos ura on sitä matalampi, kannattaa renkaat ehdottomasti vaihtaa.
• Vaihda renkaat vasta, kun kelit sen sallivat. Vaikka talvirenkailla ei lain kirjaimen mukaan saisi enää ajaa, ei niiden käytöstä vielä sakoteta. Liikenneturvallisuutta ei siis pidä riskeerata.
• Jos ajat vain pääväylillä, voit jo vaihtaa renkaat. Sivuteillä ajokeli on huonompi paljon kauemmin, samoin yöaikaan liukkautta voi olla jonkin verran kaikkialla.
• Vanhojen talvirenkaiden käyttöä kesällä ei suositella. Vaikka rengas näyttäisi kelvolliselta, se ei välttämättä ole turvallinen, etenkään sadesäällä.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?