Rallia ja räminää päiväkodin pihassa – jännitys ja ilo kiihtyivät nopeasti nollasta sataan

Ralliautot siistissä rivissä. Omistajina Arttu Karttunen, Otto Uusi-Erkkilä, Juha-Matti Mäkinen, Veli-Matti Karttunen ja Aki Karttunen. (Kuva: Petra Pikkuaho)

Viljakkalan Onnimannin päiväkodin pihalla koettiin varsin jänniä ja vauhdikkaita hetkiä, kun ralliautot ja muut upeat menopelit saapuivat ihastuttamaan päiväkodin väkeä.

Karttunen Racing ja Vaara Imusarjassa Motorsport vastasivat Viljakkalan Onnimannin päiväkodin vanhempainyhdistyksen kutsuun ja saapuivat perjantaina kesäkuun alkupuolella esittelemään rallikalustoaan lapsille. Päivää oli odotettu kuin ruutulipun heilahdusta maalissa ja autojen kaartaessa pihamaalle lasten jännitys ja ilo kiihtyivät nopeasti nollasta sataan huolimatta siitä, oliko ikää vuosi vai viisi.

Ensimmäisenä pihaan kurvasi hinausauto, jonka kyydissä oli Volvo 242, jota ohjastaa Juha-Matti Mäkinen. Hinausauto sai myös osansa lasten ihastelevista katseista ja yksi ihastelijoista aikookin ostaa sekä hinausauton että ralliauton. Seuraavana vuorossa oli Opel Kadett, jonka puikoissa istuu Arttu Karttunen. Otto Uusi-Erkkilä ajaa Toyota Corollaa ja luotsaa noin kaksi vuotta sitten perustettua Vaara Imusarjassa Motorsportia, jossa kaveriporukalla hauskanpito sekä autoharrastaminen leppoisalla asenteella ovat pääosassa.

Veli-Matti Karttunen kaarsi pihaan punaisella Peugeotilla, joka oli nopealla gallupilla monen lapsen mielestä hienoin. Aki Karttusen alla puolestaan hyrisi tehokas Honda Civic, jolla ajetaan rallicrossia. Karttunen Racing Viljakkalasta on ollut mukana autourheilussa parikymmentä vuotta ja voittanut useita Suomen mestaruuksia.

Lasten mielestä rallia vain ajetaan lujaa, mutta Veli-Matti Karttunen kertoo, että ajaminen vaatii taitavan kuljettajan lisäksi erikoisvarustellun auton, jossa on turvakaaret, kuppipenkit ja kuusipistevyöt. Autoilla ajetaan hiekkaisilla sekä mutkaisilla pikkuteillä noin 180 kilometriä tunnissa riippuen välityksistä, joten kuskin on hallittava autoaan vähän enemmän kuin suoralla pikitiellä ajelevan sunnuntaiajelijan.

Yamahaa käytetään näytös- ja huviajeluun, kertoi Antti Kaaja. (Kuva: Päivi Ojanen)

Vaara Imusarjassa Motorsportin Otto Uusi-Erkkilä korostaa vielä, että sekä kuljettajalla että autossa tarvittavat turvavarusteet pitää olla kunnossa. Autot ovat tehokkaita ja turboahdettuja, jolloin kuljettajan pää ei voi olla pelkästään kypäräteline, vaan tarvitaan myös nopeat refleksit ja terävää rallisilmää. Malttikaan ei kaikissa tilanteissa ole pahitteeksi, kuten eräs ralliautojen pikkufani toteaakin istuessaan Peugeotin kuppipenkissä: ”Kaasua painaisin hiljaa, niin osaisin ajaa.”

Rallimatka ei aina taitu nuottien mukaan, vaan matkaan mahtuu myös soraääniä ja kuraa helmoille. Sekä Otto Uusi-Erkkilä että Veli-Matti Karttunen toivottavat kuitenkin kaikki ralliharrastuksesta kiinnostuneet mukaan minkä ikäisenä tahansa seurailemaan ja katsomaan. Kuljettajaksi pääsee 15 -vuotiaana, jos vauhti maistuu.

Lopun päivää lasten leikit täyttyivät rallista ja räminästä sekä paukkeesta pakoputkissa. Tulevat rallikuljettajat testasivat turbojansa sekä tankkasivat päriseviä muistoja elämän tankkiinsa

PÄIVI OJANEN

Jännitys tiivistyi, kun ralliporukka saapui tervehtimään Onnimannin väkeä. (Kuva: Päivi Ojanen)
Ralliauton sisätilat kiinnostivat kovasti. (Kuva: Päivi Ojanen)