Ratikkasuunnitelmat etenevät – samalla poliittinen paine raitiotien rakentamiseksi kasvaa

Ratikka puhuttaa taas. Kehitteillä olevan raitiotien Lielahden ja Ylöjärven välisen osuuden tarkentavan yleissuunnitelman väliraportti on valmistunut. Raportti oli kaupunginhallituksen pöydällä toissapäivänä maanantaina.
Muistutuksena kerrottakoon, että Lielahden ja Ylöjärven välisen raitiotien tarkentavan yleissuunnitelman tavoitteina on tarkentaa raitiotien ratavarausta ja päättää pysäkkien sijainnit. Lisäksi tavoitteena on ratkaista aiemmin auki jääneitä kysymyksiä, kuten esimerkiksi radan risteämistapa Vaasantien ja pääradan kanssa. Tavoite on myös tarkentaa varikon suunnitelmaa
Yksi välitavoite on nyt saavutettu, kun väliraportissa on valittu raitiotieradan risteämistapa Vaasantien ja pääradan kanssa niin Tampereen ja Ylöjärven kuntarajalla kuin Soppeenmäen ja kirkonseudun välillä. Lielahden ja Ylöjärven välisen raitiotieosuuden geometria ja pysäkkipaikat on määrä hyväksyä toukokuun loppuun mennessä. Koko yleissuunnitelman pitäisi olla valmis tämän vuoden loppuun mennessä.
Raitiotien seudullisen yleissuunnitelman yhteydessä laadittiin arvio raitiotien ratahaarojen rakentamisaikataulusta ja toteutusjärjestyksestä. Lielahden ja Ylöjärven rataosuuden rakentaminen ajoittuisi vuosille 2029–2032. Sitä ennen vuorossa olisi Tampereen Linnainmaan Koilliskeskuksen ja Pirkkalan välinen rataosuus vuosina 2025–2028. Jos ja kun tämä rataosuus toteutuu, on Ylöjärvellä aika hankala laittaa kapuloita rattaisiin ”omaa” rataosuutta vastaan.
Koko raitiotien rakentamisesta Ylöjärvelle päättää kuitenkin lopulta kaupunginvaltuusto ja on selvää, että asiasta väännetään kättä vielä moneen otteeseen.
Kun suunnitelmat etenevät, ottaa raitiotie koko ajan askelia kohti toteutusta. Samalla poliittinen paine raitiotien rakentamiseksi kasvaa.