Työhön on varattava se aika, mikä siihen todella kuluu. Tällä asenteella on suhtauduttava myös kiinteistöhuoltoon, jos asiat halutaan tehdä kunnolla ja laadukkaasti.
Teivon yrityspuiston Aurinkokujalta käsin toimiva Tammermaan Lähihuolto satsaa siihen, että jokainen asiakas ja työ on yhtä tärkeä. Tällä asennoitumistavalla Lähihuolto on toiminut jo vuodesta 1992 lähtien, kun Hannu Ahonen perusti yrityksen 27-vuotiaana.
Tämän vuoden alussa yritys ajautui pakon edessä sukupolvenvaihdoksen eteen, kun Riina, Roope ja Petteri Ahosen isä Hannu menehtyi. Nyt perheen lapset vaalivat Lähihuollon rikkaita perinteitä ja kehittävät yritystä kohti 2020-luvun haasteita.
– Yritämme täyttää isän suuria saappaita. Onneksi meitä on kolme niitä täyttämässä. Yritämme pitää kiinni hyviksi havaituista tavoista toimia ja tuoda myös tekemiseen jotakin uutta, Tammermaan Lähihuollon toimitusjohtajana nykyään uurastava Riina Ahonen, 31, sanoo.
Tammermaan Lähihuolto toimi aina 2000-luvun alkupuolelle saakka Lielahden Sellukadulla. Jo 1990-luvulta lähtien moni asiakas on pysynyt uskollisena Lähihuollolle. Yli 20 vuoden asiakassuhteet kertovat yrityksen osaamisesta ja tunnollisuudesta. Pysyvyys näkyy myös yrityksen työntekijäkaartissa, jossa niin ikään on tekijöitä jo toisessa sukupolvessa. Tällä hetkellä Lähihuolto työllistää 13 henkilöä.
– Meillä on sitoutunut ja motivoitunut porukka ja se näkyy kaikessa meidän tekemisessämme, Riina Ahonen toteaa tyytyväisenä.
Lähihuollon palvelut koostuvat kiinteistöhuollosta, siivouksesta sekä viher- ja maanrakennuksesta. Kiinteistöhuoltoa voisi kuvailla niin, että Lähihuolto tekee ne asiat, jotka joskus takavuosina kuuluivat perinteiselle talonmiehelle. Tyypillisiä asiakkaita ovat taloyhtiöt sekä teollisuus- ja liikekiinteistöt. Toki asiakkaina voi olla myös yksityishenkilöitä.
– Pidämme pihat siistinä, leikkaamme nurmikot, suoritamme auraukset ja hiekoitukset sekä autamme kaikissa arjen pienissä ongelmatilanteissa, kiinteistösihteeri Roope Ahonen, 26, luettelee.
– On me verhojakin joskus vaihdettu, Riina Ahonen lisää hymyillen.
Lähihuollon kiinteistöhoitajat pyrkivät siis aina löytämään ratkaisun ongelmaan ja tekemään pieniä sisätöitäkin lain suomissa puitteissa.
– Jos emme jotakin pysty itse tekemään, hoidamme asian eteenpäin niin, että ongelma tulee hoidettua, Roope Ahonen kiteyttää.
Lähihuollon sopimuskohteita palvelee myös päivystys, joka toimii 24 tuntia vuorokaudessa. Huoltomies on siis valmiina lähtemään esimerkiksi ovenavaukseen tai katsomaan putkivuotoa minä hetkenä hyvänsä.
Nykyään, kun ihmiset ovat kovin kiireisiä, jäävät myös taloyhtiöiden ja muiden kiinteistöjen siivoukset usein huoltoyhtiön harteille. Lähihuolto tekee ylläpito- ja porrassiivousten ohella esimerkiksi muuttosiivouksia sekä parvekkeiden ja ikkunoiden pesuja. Myös erilaisille desinfioinneille on ollut käyttöä varsinkin nyt poikkeuksellisina aikoina.
Tammermaan Lähihuolto haluaa erottautua olemalla paras vailla kiirettä.
– Meillä on aikaa sanoa asiakkaalle moi ja kuunnella päivän kuulumiset. Emme vedä sopimuksia niin tiukoille, ettemme ehtisi hoitaa asioita kunnolla, Riina Ahonen sanoo.
Yrityksen iso etu on siinä, että sen kaikki työntekijät tuntevat kaikki sopimuskiinteistöt. Niinpä isoja yllätyksiä ei tule eteen.
– Olemme tuttu, turvallinen ja lämminhenkinen kumppani, ja hyvä yhteishenkemme näkyy palveluissamme. Ennen vanhaan ihmiset todella tunsivat talonmiehen ja me pyrimme saamaan aikaan tämän saman vaikutelman, Riina Ahonen sanoo.
Laadukas kiinteistöhuoltokumppani on siis tärkeä, koska se mahdollistaa asukkaiden turvallisen ja laadukkaan arjen.