Pankinjohtaja relaa jalkapallon parissa

Metsäkyläläinen Jaana Tuominen on joukkuepelaaja niin leipätyössään kuin harrastusmaailmassaan.
Aktia Pankki Oyj Tampereen pankinjohtaja ja YIlves 98 -jalkapallojoukkueen johtaja vannoo yhteistyön nimeen.
– Molemmissa ratkaisevat sitoutuneisuus, osaaminen sekä me-henki, hän sanoo.
Metsäkyläläinen Jaana Tuominen viihtyy hyvin Ylöjärvellä. Hän toimii Aktia Pankki Oyj Tampereen pankinjohtajana. – Seudun elinvoima ja vetovoima konkeretisoituvat työn arjessa. (Kuva: Helena Mäkinen)
Metsäkyläläinen Jaana Tuominen viihtyy hyvin Ylöjärvellä. Hän toimii Aktia Pankki Oyj Tampereen pankinjohtajana. – Seudun elinvoima ja vetovoima konkeretisoituvat työn arjessa. (Kuva: Helena Mäkinen)

Jaana Tuomisella on monipuolinen työhistoria. Suurimman osan työvuosistaan hän on palvellut pankkeja. Uralle mahtuu poikkeaminen tamperelaisessa 1980-luvun menestystarinassa Infosto Oy:ssä.
Tuominen on viihtynyt finanssimaailmassa, vaikka toimialan viime vuosikymmeniin on mahtunut useita kertoja voimakasta vuoristorataa.
Ensimmäinen työpaikka oli KOP:ssä eli Kansallis-Osake-Pankissa.
– Se oli vahva ja arvostettu instituutio.
Kiinnostus houkutti Kansallisrahoitukseen.
– Työskentelin siellä juuri silloin, kun raha vapautui tiukasta yhteiskunnan säätelystä.
Tuominen palveli myös SKOP:tä eli Säästöpankkien Keskus-Osake-Pankkia.
– Sen historia oli värikäs. Kun SKOP hajotettiin, olin äitiyslomalla. Rajuimmat hyökyaallot jäivät kokematta kentällä.
Aktia Säästöpankista tuli työnantaja, jonka palveluksessa Jaana Tuominen on edelleen. Puolitoista viime vuotta hän on johtanut Tampereen yksikköä.
– Meillä oli ensimmäisten joukossa toimintamalli, jossa saman katon alta tarjotaan laaja palvelutarjotin pankista kiinteistönvälitykseen sekä vakuutuksiin, hän sanoo.
– Palvelukonsepti on osoittanut toimivuutensa.
– Vaikka asiakaskuntamme on varsin laajalla alueella koko kaupunkiseudulla, ihmiset löytävät hyvin luoksemme ja asiat hoituvat, Tuominen toteaa.
Pankkiiri luottaa Tampereen kaupunkiseutuun ja Pirkanmaahan kuin pukki sarviinsa.
– Elinvoimaisuus ei katoa valtakunnan kasvukeskuksesta minnekään, Tuominen uskoo.
– Jos täällä yksi ovi sulkeutuu, niin toinen aukeaa.
– Tampereen seudun vetovoima houkuttelee puoleensa niin asukkaita kuin yrityksiäkin.

Toimintareviiri on miellettävissä

Helsingissä syntyneellä ja työelämänsä aloittaneella Jaana Tuomisella on paljon myönteistä sanottavaa Tampereen tienoosta.
– Täällä oppii hyvin tuntemaan ihmiset sekä maantieteellisen alueen, hän kiittelee.
– Työtehtäviäni hoitaessani olen havahtunut monta kertaa siihen, miten ihmiset ovat mukana monessa niin ammattinsa kuin perheensä ansiosta.
– Kaupunkiseudun paikat tulevat helposti läheisiksi. Kun puhe kääntyy eri kaupunginosiin tai lähikuntiin, on heti kärryllä, missä kartalla liikutaan.
Jaana Tuomisen mukaan vastaava ei ole mahdollista pääkaupunkiseudulla.
– Tamperelainen toimintamalli on erinomainen siksi, että luontevuus ja helppous ovat läsnä niin työssä kuin vapaa-ajassakin.

Jokainen päivä tuo uutta

Pankkitoimiala elää jatkuvassa muutoksessa, kun tekniikka kehittyy ja toimijat luovat uusia tuotteita.
Jaana Tuominen on vakuuttunut siitä, että suuri enemmistö pankkilaisista sekä asiakkaista pitää eteenpäin menoa myönteisenä ilmiönä.
– Ihmiset arvostavat, kun eri välineet helpottavat asioiden hoitamista ja ajan voi käyttää esimerkiksi perheen hyväksi.
Tuominen sanoo realistina, että pankinkin arjen pyörittämistä ohjaa tiukasti euro.
– Kustannustehokkuus on otettava huomioon koko ajan.
Konkaripankkilainen tietää, että asiakkaalla ja tämän kohtaamisella on aina keskeinen sija pankkitoiminnassa.
– Kun olen käynyt henkilökuntani kanssa kehityskeskusteluja, työntekijät ovat nostaneet koko ajan työnsä suolaksi ihmisten aidon kohtaamisen ja näiden auttamisen, Tuominen perustelee.
Pankkitoimihenkilöiden työ on muuttunut rajusti viime vuosikymmenien aikana.
– Tehtävät lisääntyvät tulevaisuudessakin. Myös töiden vaativuus kasvaa.
Tuominen sanoo, että rahan antaminen ja ottaminen tiskillä ovat kauan sitten taakse jäänyttä elämää.
– Jo pitkän aikaa pankin ammattilaisten toimintaa ovat leimanneet voimakkaasti myyminen ja markkinoiminen.
– Vuosikymmen sitten pankkilaisella oli kaksi tai kolme päätehtävää, kun niitä nyt on kymmenkunta kaikkine sivuvariaatioineen. Palvelun kirjo on laajentunut huimasti.
Jaana Tuominen muistuttaa, että uudet tuotteet ja palvelut syntyvät todellisesta tarpeesta.
– Kansalaiset vaurastuvat, joten he tarvitsevat pääomilleen turvallista kotia.
– Muutosta kuvaa hyvin se, että takavuosina henkilö tarvitsi pankkitilin ja asuntolainan. Nykyään palettiin kuuluvat säästämisen ja sijoittamisen sekä vakuuttamisen tuotteet.

Luottotyötä pitkällä aikajanalla

– Todellisuudessa pankin ammattilaisen ja asiakkaan vuoropuhelu on erittäin tiivistä, Jaana Tuominen huomauttaa.
Hänen mukaansa pankki on keskeisessä roolissa monen kodin talouden suunnittelussa.
– Nykyään ihmiset eivät säikähdä, kun pankkitoimihenkilö kysyy hyvin yksityiskohtaisiakin perhetietoja. Asiakkaat ovat oivaltaneet, että neuvonta onnistuu parhaiten, kun pöydässä ovat kaikki asiaan vaikuttavat tekijät.
Tuominen muistuttaa, että pankkien toimintaa ohjaava lainsäädäntö vaatii esimerkiksi luoton myöntämisen perustaksi maksuvalmiuden tarkastamisen.

Karit osataan kiertää

Eri sukupolvilla on omat käsityksensä rahasta ja talouden hoitamisesta.
– Kohtaan työssäni ihmisiä, jotka eivät ole eläneet esimerkiksi 1990-luvun alun Suomen taloushistorian syvintä lamaa. Heidän kokemuspiirissään ei ole henkilökohtaisia konkursseja tai kohtalokkaita kahden asunnon loukkuja. Siksi voimavaroihin nähden ylihintaisen asunnon hankkimista on jarruteltava, Jaana Tuominen sanoo.
– Pankit ovat oppineet riskienhallinnan.