Oppilaan oikeudet, onko niitä? – Monet vanhemmat ovat ilmaisseet huolensa luokan tilanteesta

Vuonna 2010 perusopetuslakia muutettiin kohti inkluusiota. Perusajatuksena oli, että lähtökohtaisesti kaikki oppilaat ovat yleisopetuksen luokissa ja tukea tarvitsevat saavat tuen luokkaan, jossa opiskelevat. Luvattiin lisää esimerkiksi ohjaajaresurssia, jotta tuki oppilaalle saataisiin turvattua. Mutta kuinka kävi?

Perusopetuslakiin jätettiin porsaanreikä, jota kunnat nyt käyttävät. ”Oppilaalla on oikeus riittävään oppimisen ja koulunkäynnin tukeen heti tuen tarpeen ilmetessä (Perusopetuslaki 30§).”

Miten on Ylöjärvi, onko oppilaan oikeus toteutunut, kun 21:n oppilaan luokassa on useita tehostetun tai erityisen tuen oppilaita ja koulunkäynninohjaaja on ollut luokassa 0-3 h/vko?

Metsäkylän Yhtenäiskoulun neljästä alakoulun solusta jokaisessa on seitsemän luokkaa ja kaksi koulunkäynninohjaajaa sekä yksi erityisopettaja. Lastemme opettaja on jo ensimmäiseltä luokalta lähtien pyytänyt luokkaan lisää ohjaajaresurssia. Nyt lapset ovat kolmannella luokalla ja mitä on tapahtunut? Tunteja on vain vähennetty!

Ylöjärven kaupungin opetussuunnitelma kertoo seuraavaa: erityistä tukea saavalla oppilaalla on oikeus myös muuhun tukeen (7.4 Erityinen tuki), opetussuunnitelman mukainen opetus, ohjaus, oppilashuolto ja tuki kaikkina koulupäivinä sekä turvallinen oppimisympäristö ovat jokaisen oppilaan oikeus (5. Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen) ja oppilaalle annettava palaute sekä oppimisen ohjaus ja tuki vaikuttavat etenkin asenteisiin, motivaatioon ja tahtoon toimia (3. Perusopetuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet).

Miten nämä voivat toimia em. luokassa, jossa opettajan pitäisi vastata eri tasoisiin tuen tarpeisiin ”tavallisten” oppilaiden haasteista puhumattakaan? Tilanteesta kärsivät kaikki! Kaiken tämän keskellä, ammattitaitoisenkin opettajan uskomme olevan todella uupunut!

Mihin minä, erityislapsen äiti, yksi allekirjoittaneista, perustan edellä mainitut ajatukset? Korona toi muutoksia kaikille. Lapseni, oikeutetusti, jatkoi kuitenkin lähiopetuksessa. Oppilaita on kahden luokan yhdistelmässä ollut enimmillään viisi. Koska suurin osa oppilaista puuttui, oli viimeinkin mahdollisuus ohjaajaresurssin saamiseen. Näinkin pienellä oppilasmäärällä se on ollut tarpeen.

Lapseni on tarvinnut ohjaajan tukea paljon ja saanut selkeän avun tilanteesta. Lapseni ei pärjää luokassa, jos hän ei saa enemmän tukea! Ilman sitä, hän tulee putoamaan ”kelkasta” täysin, minkä seurauksena on odotettavissa itsetunnon täydellinen romahdus ja koulumotivaation katoaminen.

Monet vanhemmat ovat ilmaisseet huolensa luokan tilanteesta. Jos ja kun inkluusion periaatteella jatketaan, on koulunkäynninohjaajia sekä erityisopettajia lisättävä. Kyseessä on lastemme tulevaisuus.

ryhmä huolestuneita vanhempia