Kahdeksan kouluaamut ovat olleet ylöjärveläisten huulilla jo useita viikkoja.
Keskustelu kouluaamujen myöhäistämisestä sai alkunsa vihreiden kaupunginvaltuustoryhmän puheenjohtaja Jenni Kiiskiseltä, joka teki valtuustoaloitteen koulun kahdeksan aamujen luopumisesta. Lukion opettajana työskentelevä Kiiskinen perusteli aloitetta muun muassa yhteiskunnan muuttumisella iltapainotteisemmaksi.
Ylöjärven tapaan myös Tampereella ja Helsingissä on käyty vilkasta keskustelua siitä, tulisiko koulujen alkamista myöhäistää erityisesti murrosikäisten oppilaiden kohdalla.
Ylöjärven Uutisten marraskuussa tekemän verkkokyselyn vastanneista 56 prosenttia olisi valmiita luopumaan koulujen kahdeksan aamuista. Kyselyn kommenteissa nousivat esiin aikaisten aamujen vaikutukset nimenomaan yläkouluikäisissä.
Moni koululainen kommentoi olevansa tehoton kahdeksan aamuina, vaikka unta olisi takana kymmenenkin tuntia. Kahdeksan aamuja puolustaneiden joukossa oltiin taas sitä meiltä, ettei nykynuoriso pärjää myöhemmin työelämässä, jos varhaiset kouluaamutkin tuntuvat jo mahdottomuudelta.
Tutkimukset ovat asiassa kuitenkin nuorison puolella. Tutkimusten mukaan murrosikäisten koulupäivän olisi hyvä alkaa myöhemmin kuin kahdeksalta, sillä heidän iässään unirytmi luotaisesti myöhäistyy. Univaje voi taas vaikuttaa esimerkiksi oppimiseen. Kyse ei ole siis nuorten laiskuudesta vaan puhtaasti biologiasta.
Kouluaamujen myöhäistäminen ei ole kuitenkaan aivan ongelmatonta. Tässä jutussa Kauraslammen koulun rehtori kertoo, miten Veittijärven koulussa myöhäisten kouluaamujen kokeilu tyssäsi yhteen vuoteen, koska halukkaita oppilaita ei kuudesluokkalaisten joukosta löytynyt.
Voitaisiinko samanlainen pilottihanke toteuttaa kenties vapaaehtoisten yläkouluikäisten joukossa? Voisi kuvitella, että tällainen kokeilu antaisi melko selkeän vastauksen siihen, kannattaisiko yläkouluikäisten kouluaamuja oikeasti lykätä vaikkapa tunnilla.
Lue myös muut jutut aiheesta: