Suunnittelevatko vihreät ja vasemmisto oman pikaraitiotien

Oli varsin mielenkiintoisia ja hupaisia vasta-argumentteja 16. toukokuuta Ylöjärven Uutisissa. Vihreältä puolelta Kiiskinen ja Suoniemi rakentavat innolla pikaraitiotietä nurmikaistaleille eikä tarvita muuta kuin pysäkki kiskojen alkupäähän ja toinen loppupäähän.
Samalla 70km vauhdilla pyyhkäistään ilmeisesti koko Ylöjärven halki ja kyytiin haluavat silmät pyöreinä katsovat ohi kiitävää ratikkaa, josta kuljettaja vain rennosti morjestaa jalankulkijoille. Kiskojen loppupää voisikin sitten olla Kurussa niin sieltäkin päästäisiin isolle kirkolle hienosti ilman ekologista ilmastokatastrofia ja tulevaisuudessa eläkkeellä ollessa minulla olisi koko päivä muutenkin joutilasta aikaa körötellä ratikalla ja ajatella vihreitä ajatuksia.
Käytännössä ratikka todennäköisesti tulisi kuitenkin halkomaan niitä viheralueita joista tulevaisuudessa muotoutuu tiiviitä asuinalueita vihreiden mielipiteistä huolimatta ja niiden asukkaat haluavat kyytiin läheltä. Tämän seurauksena tehdään pysäkkejä tarpeisiin lisää ja keskinopeus laskee. Se on vain aika naivia ajatella ratikkaa tiiviisti rakennetulla asuinalueella ilman pysäkkiä. Sellaiseen suppeaan ajattelutapaan pystyy ilmeisesti vihreitä aatoksia aatteleva valtuustosiipi. Asiat pitäisi kuitenkin ajatella pidemmällä aikajänteellä kuin vain 10 vuoden päähän. Ei myöskään vihreiltä tullut painavia perusteluja miten Tampereen ratikka on niin erilainen kulkuneuvo kuin Helsingin ratikka, vaikka erivärinen olisikin. Tampereella sen huippunopeudeksi on suunniteltu 70km, Helsingissä se on rajattu 60km:ään. Helsingissä keskinopeus on alhainen johtuen tiheästä pysäkkivälistä ja muusta liikenteestä, mutta se tulee olemaan myös Tampereella alhainen vastaavista syistä, vaikka suunnitelmat paperilla olisivat jotain muuta. Hervannan valtaväylällä ei kuitenkaan ihan kahta sataa voi päästellä jotta keskinopeus nousisi ja keskusta-alueella ratikan etuajo-oikeus pitäisi olla hälytysajoneuvon luokkaa.
Vasemman siiven edustaja Leppänen puolestaan on rakentamassa Ylöjärvelle Helsingin kaupunkiseudulle tulevan Raide-Jokerin vastinetta, jolla kiertäisi sitten ilmeisesti ohitustietä Tampereen ympäri Ylöjärvelle menemättä ollenkaan Tampereen keskustaan. Ei tamperelaiset mahtaisi tykätä sellaisesta kulkupelistä, joka ei keskustassa kierrä. Jos Leppänen yhtään perehtyisi Raide-Jokerin materiaaliin, niin huomaisi ettei kyseinen kulkuneuvo liiku laisinkaan kaupungin keskusta-alueella kuten Tampereen ratikka tulee täsmälleen tekemään vaan toteuttaa kehäliikennettä samaan tapaan kuin Kehä I autoilijoille. Sen keskimääräinen pysäkkiväli on myös 25% harvempi kuin Tampereen ratikan. Keskusta-alueen ulkopuolista kehää kulkiessa se myös liikkuu joutuisammin. Sitä ei siis voi suoraan verrata Tampereen keskustassa kulkevaan ratikkaan.
Leppänen myös nostaa esille hamassa tulevaisuudessa rakennettavan Vantaan ja Helsingin alueella kulkevan pikaraitiotien. Tämäkin Raide-Jokeri mukaan lukien kuljettaa tulevaisuudessa poikkittaissuuntaista syöttöliikennettä lähijuniin joilla siirrytään keskustaan. Kumpikaan ei toteuta syöttöliikennettä suoraan keskustaan toisin kuin Tampereella.
Helsingin kaupunkiseudun ennustettu väestömäärä on vuonna 2040 1,78 miljoonaa henkeä. Tampereen kaupunkiseudun vastaava luku on 0,48 miljoonaa, josta Ylöjärven osuus on 40 473 henkeä, kun lasketaan kaikki asukkaat perämetsiä myöten. Aika pienelle väkimäärälle ollaan tekemässä 80 miljoonan kiskoja Ylöjärvelle. Käyttöaste ei kovin korkeaksi taida nousta, vaikka vasemmistolle/vihreille varattaisiin yksi esteettömän kulun paikka joka vuorosta.

Hannu Ruuska
kaupunginvaltuutettu, ps

Kommentointi on suljettu.