Siivikkalalaisen omakotitalon pihalla kiiltää. Maanrakennusalan yrittäjän Toni Niemelän valkopintainen silmäterä on tuotu Ylöjärven Uutisten pyynnöstä piipahtamaan ulkona, ja seurakseen se on saanut sinihipiäisen lajitoverinsa.
Alan ihmisten kielellä ilmaisten voisi sanoa, että possut ovat ulkona.
– Possuiksi me Porsche-harrastajat näitä autoja kutsumme. Kun lähdetään ajamaan, haetaan possut ulos tallista ja niin edespäin, sinisen 996:n ylpeä omistaja Timo Virkki naurahtaa.
Vaikka Porsche on maamme urheiluautopiireissä varsin yleinen merkki, kääntävät tällaiset autot edelleen päitä. Ylöjärvellä perinteikkään saksalaistehtaan menopelejä on Virkin ja Niemelän arvion mukaan jopa parisenkymmentä.
– Jo pelkästään Metsäkylässä olen tavannut eri malleja ainakin kymmenen, Virkki kertoo.
Yli 80 vuoden ikään ehtineen automerkin ympärillä on Suomessa vakiintunut fanikunta. Ystävysten mukaan merkin suosio perustuu yksinkertaisiin syihin.
– Porschen viehätys on siinä, että siihen voi ottaa emännän kyytiin etupenkille, ajaa sen jälkeen moottoriradalle ja vielä kilpailla samalla autolla, Toni Niemelä murjaisee.
Kommentti sisältää huumoria, mutta siinä on vankka totuuden siemen. Vaikka Porsche ei ole puhtaasti kilpa-autovalmistaja, se satsaa toiminnassaan vahvasti myös yksityiseen rata-autoiluun.
– Kaikki Suomessakin ajettavat Porsche-sarjat ovat tehtaan virallisesti tukemia. Käytännössä se tarkoittaa, että me rekisteröityneet kilpailijat saamme esimerkiksi alennusta kaikista Porschen varaosista, Niemelä selvittää.
Espoolaista CoolCava Racing -tallia edustavat Niemelä ja Virkki ovat kisanneet saksalaisautoillaan nyt vajaat kaksi kautta. Menestys on ollut toistaiseksi erinomaista.
– Viime vuoden Porsche Sports Cup -sarjassa tiimimme otti kolmoisvoiton. Minä olin ykkönen, tallipäällikkö Pål Krogdahl toinen ja Timo kolmas, Niemelä luettelee.
Tänä vuonna ylöjärveläisillä on kalenterissaan vielä yksi kisa. Sen jälkeen alkaa ansaittu talvitauko, jonka aikana oman kilpa-ajonsa jatkoa voi pysähtyä jälleen hetkeksi miettimään.
– Suomessa on suhteellisen paljon Porscheja, mutta vain osalla niistä ajetaan kilpaa. Näillä meidän nykyisillä autoillamme ei ole asiaa siviililiikenteeseen, koska ne ovat niin sanottuja GT3-luokan menopelejä. Ne on alusta alkaen rakennettu kilpa-autoiksi, Virkki kertoo.
– Eiköhän sitä tule kisoihin osallistuttua jatkossakin. Juuri nyt ei ole mitään syytä lopettaakaan, hän jatkaa.
Lapsuuden haave täytti autotallin
48-vuotiaan Virkin Porsche-innostus alkoi jo miehen lapsuudessa 1970-luvulla. Tuolloin markkinoille tullut saksalaismerkin upouusi turbomalli 911 vei nuoren pojan sydämen täysin.
– Se oli siihen aikaan superauto vailla vertaa. Päätin, että sellaisen vielä joskus hankin, Virkki hymyilee.
Haave ei jäänyt toteuttamatta. Pari vuotta sitten metsäkyläläisen autotallissa oli sekä kaksi kilpa-Porschea että 11-vuotiaasta saakka uniin tullut siviili-911. Keväällä hän myi katuautonsa kuitenkin pois.
– Nykyisin tavallinen perheauto sopii tarpeisiini paremmin. Mutta vielä minä tulevaisuudessa uuden possun hankin, hän toteaa.
Muunmerkkiset urheiluautot eivät Virkkiä ja Niemelää erityisemmin houkuttele. Vaikka mitkään pelkkään kruisailuun suunnitellut menopelit eivät ole edullisia, on saksalaismerkin hinnoissa heidän mukaansa sentään jonkinlaista tolkkua.
– Porschen valmistusmäärät ovat kilpailijoita isompia ja tuotantomenetelmissä on enemmän järkeä. Kalliitakin malleja toki löytyy, mutta yleisesti ottaen iso tuotantovolyymi näkyy hinnoissa, miehet selittävät.
Suomessa aktiivisia Porsche-harrastajia on ylöjärveläisten arvion mukaan vajaat 2 000. Kaikkiaan Stuttgartin kaupungin vaakunalla varustettuja autoja kurvailee maamme teillä lähemmäs 6 000 kappaletta.
– Tämä ei ole merkkinä sieltä kaikkein elitistisimmästä päästä. Jos menisin Ferrarilla töihin, minua varmasti katsottaisiin kuin jotakin hiton snobia. Porschen kohdalla en usko, että kävisi ihan samalla tavalla, Virkki tuumii.
Yrittäjien suosiossa
Tänä vuonna Suomen Porsche-ratakisoissa on nähty harvinaisen paljon osanottajia. Siinä missä viime vuonna kovatasoiseen GT3 Cup Trophy -luokkaan ilmoittautui mukaan vain kymmenen kuljettajaa, on vastaava luku ollut menneenä suvena yli kaksinkertainen.
Syy yllättävälle suosion nousulle on toistaiseksi epäselvä. Eräs suomalainen tiedotusväline löysi kuitenkin keväällä yhden tekijän, joka sen näkemyksen mukaan yhdistää nykypäivän suomalaisia Porsche-kisaajia.
– Kauppalehden arvion mukaan yrittäjät ovat nyt erityisesti innostuneet tästä merkistä. Se saattaa pitää paikkansa, sillä tarkemmin ajatellen suurimmalla osalla kilpakumppaneistamme on jonkin sortin yrittäjätaustaa, 37-vuotias Niemelä toteaa naurahtaen.
Suomen Porsche-väki on Virkin ja Niemelän mukaan avointa ja suvaitsevaista sakkia. Kilpakumppaneiden taustoja ei kisatilanteessa tule siksi sen kummemmin ajateltua.
– Voi hyvin sanoa, että olemme yhtä suurta perhettä. Tallien välille ei vedetä lippusiimoja ja radalla vallitsevat kaikkien tuntemat herrasmiessäännöt, Niemelä painottaa.
Tavallisella henkilöautolla Pirkanmaan aamuruuhkissa ajeleva maallikko voisi luulla, että Porschen suosioon Suomessa vaikuttaisi myös sen sinivalkoisuus. Saksalaismerkin Boxster-malliahan valmistettiin takavuosina Uudessakaupungissa.
Niemelän mukaan Porscheen hurahdetaan kuitenkin tyystin muista syistä.
– Tämä on urheiluauto, jolla voi ajaa sekä radalla että siviilissä, hän tiivistää.
Kommentointi on suljettu.