Yhteistyöstä

Työskentely koulussa vaatii monella tasolla yhteistyötä. Se on yhteistyötä kollegojen kesken, moniammatillisesti, huoltajien kanssa, oppilaiden kanssa ja välillä sekä koulun ulkopuolisten sidosryhmien kanssa.
Jotta opettajan työskentely onnistuu, on yhteistyö huoltajien kanssa erittäin tärkeää. Väitän, että se on edellytys myös oppilaan oppimiselle. Olenkin pyytänyt aina vanhempia olemaan suoraan koulun aikuisiin yhteydessä, mikäli jokin harmittaa tai epäilyttää.
Jos negatiivisia asenteita koulua tai opettajaa kohtaan osoittaa kotona, syö se opettajan uskottavuutta lapsen silmissä ja sitä kautta vähentää motivaatiota oppia.
Ylöjärvellä on laajasti käytössä tutustumistapaamiset uuden luokanopettajan tai -valvojan kanssa. Huoltajat saavat kertoa lapsestaan uudelle opettajalle, jotta tämän on helpompi tutustua lapseen. Se on myös erinomainen tapa luoda avoin yhteys huoltajien ja koulun kanssa.
Vanhempainillan merkitys jakaa huoltajia. Jotkut pitävät niitä pakkopullana, joka on velvollisuudesta suoritettava. Toiset taas haluavat nähdä toisia huoltajia ja kysyä tai ainakin kuulla heitä kiinnostavista asioista.
On niitäkin, joita ei ikinä vanhempainillassa nähdä. Ovatko he niitä, jotka pitäisi oikeasti tavoittaa vai niitä, jotka eivät pidä tätä yhteistyön muotoa merkityksellisenä?
Kannustan huoltajia osallistumaan vanhempainiltaan, mikäli se vain on mahdollista. Siellä on mahdollisuus nostaa esille asioita, jotka askarruttavat ja oikeasti vaikuttaa.
Koulussakin täytyy katsoa peiliin vanhempainiltaa järjestäessä. Sen täytyy tarjota jotain, mitä huoltajat kaipaavat. Pelkkä monologi huoltajien edessä ilman minkäänlaista vuorovaikutusta ei ole riittävä vuodesta toiseen.
Yhä useammin vanhempainillat ovat kuitenkin jollain tapaa toiminnallisia, vuorovaikutteisia tai muuten ajattelemaan haastavia. Vanhempainillassa voi olla jopa aidosti hauskaa.
Meillä yläluokkien vanhempainillan teemana on Murkkumenu, jossa tarjolla on erilaisia teemoja murrosikäisen kasvatukseen ja oppimiseen liittyen. Vanhemmat saavat menusta valita keskusteluaiheita ja keskustella sekä pienryhmissä keskenään että koulun moniammatillisen henkilöstön kanssa. Jotain ajatuksia saamme ehkä koottua virtuaaliseinällekin.
Uskon, että illasta tulee mielekäs meille jokaiselle. Tällaisten kohtaamisten jälkeen on helpompi käsitellä vaikeampiakin asioita, joita väistämättä matkan varrelle osuu.

Kommentointi on suljettu.