Euroopan suurimpaan käsityöalan messutapahtuma keräsi Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen huiman yleisömäärän. Näytteilleasettajien joukossa oli tuttuun tapaan myös ylöjärveläisosaamista.
Suomen Kädentaidot -messut ja sen yhteydessä järjestetty Keräily-tapahtuma kokosi saman katon alle 799 näytteilleasettajaa ja peräti 44 419 kävijää.
Näytteilleasettajista 665 oli käsi- ja taideteollisuusalan toimijoita ja 95 Keräily-messujen näytteilleasettajia. Elintarvikkeisiin keskittyneessä messujen Deli-osiossa oli 39 näytteilleasettajaa.
Historian paras vuosi
Deli-osiossa esillä oli näyttävästi myös Ylöjärven Suklaatila, jonka yrittäjä Tomi Järvenpää kutsuu Kädentaidot-messuja Suomen parhaaksi messutapahtumaksi.
– Olemme tulleet tänne aina sen jäljeen, kun Deli-alue saatiin messuille mukaan. Tämä on hirveän hyvähenkinen tapahtuma, jossa on hyvä fiilis. Täällä ihmiset pääsevät ruoan alkulähteille, Järvenpää kuvailee.
Hän pitää arvossa etenkin sitä, että messuilla yrittäjä pääsee vaihtamaan ajatuksia kasvotusten asiakkaiden kanssa.
– Täällä ei ole massatuotteita, vaan ihmiset tulevat hyväntuulisina tutustumaan nimenomaan käsin tehtyihin tuotteisiin, Järvenpää sanoo.
Ylöjärven Suklaatila oli toi messuille uutuutensa Tampere-joulusuklaan. Tarjolla messuilla oli myös Suklaatilan jouluklassikko, piparkakkuinen maitosuklaa.
– Teemme sen joka vuosi vähän eri staililla. Rasiat sisältävät pienen tarinan Kyrösjärven jäällä tehtävästä kirkkoretkestä, Järvenpää selvittää.
Joulunalusaika on tärkeää hetki Suklaatilalle. Nyt eletään ylöjärveläisyrityksen vuoden pääsesonkia.
– Varautuminen tähän aikaan alkaa elokuussa ja nyt olemme jo voiton puolella, kun olemme toimittaneet tavaraa kaupoille ja yrityksille. Tässä vaiheessa on mukava huomata, että olemme tekemässä Suklaatilan parasta vuotta liikevaihdon kannalta, Järvenpää kertoo tyytyväisenä.
Suosikit pitävät pintansa
Ylöjärven Asemantiellä aiemmin toiminut Saippuaverstas Solina on tuttu näky Kädentaidot-messuilla. Solina oli paikalla nyt ainakin viidettä vuotta peräkkäin.
– Haemme täältä näkyvyyttä ja myyntiä. Tämä on ainoa messutapahtuma, jossa yleensä käymme, Saippaverstas Solinan toimitusjohtaja Nina Lahdenpohja kertoo.
Äskettäin Ylöjärveltä Tampereelle muuttanut Solina toi messuille joitakin uusia saippuoita, mutta parhaiten kaupaksi näyttivät menevän yrityksen tutut suosikit, kuten kylpypommit sekä suola- ja marjasaippuat.
Nina Lahdenpohjan mukaan Solinan vuoden suurin sesonki alkaa olla nyt käsillä.
– Vähän kiire tässä on ollut, kun on pitänyt tehdä tuotteita samaan aikaan tänne messuille sekä jälleenmyyjille. Meillä on yli 300 jälleenmyyjää ympäri Suomen, Lahdenpohja selvittää.
Työ muuttui harrastukseksi
A-hallin yksi suosituimmista myyntipisteistä oli hollolalaisen Sini Loukon ylläpitämä Lasini-koju. Hienojen lasiesineiden äärelle pysähtyi ihmisiä jatkuvalla syötöllä.
– Olen käynyt Kädentaidot-messuilla monta vuotta, enkä osaa olla enää tulematta, Louko kertoo.
Hän teki taidelaseja työkseen 15 vuotta ennen kuin siirtyi jokin aika sitten harrastajaksi.
– Taannoin myynti oli älyttömän tärkeää, mutta nyt nämä messut ovat ikään kuin ihana lepohetki varsinaisesta työstä. Täällä on aivan ihania ihmisiä ja myyjiä, ja järjestelyt toimivat erittäin hyvin, Louko jakaa kiitosta.
Hän tekee kaikki myymänsä tuotteet itse käsityönä. Toki harrastus on jatkunut myös äidiltä tyttärelle.
– Jokainen myynnissä oleva lasiesine on uniikkikappale, Louko kertoo.