Ideanikkari Tero Sivula toteuttaa unelmaansa MTV3:n sarjassa Suomalainen menestysresepti. Luvassa on koko draaman kaari.
51-vuotiaan Sivulan ja Mattila Brosin tie Suomalaisen menestysreseptin finaaliin aukesi kolmannella yrittämällä smokehouse-valmisateriakonseptilla. Tavoitteet kisassa ovat selkeät:
– Tietenkin kaupallinen menestys on se, mitä haetaan.
Toisaalta Sivulalle syntyy niin paljon ideoita, että hän pohtii jo osallistumista seuraavaan kilpailuun.
– Kun on tilaa ja aikaa, silloin niitä ideoita putkahtelee. Ja kun oma pää on siinä kunnossa, että niille on aika putkahtaa, niin sieltä niitä vaan tulee.
Ideariihi pyörii ihan arkisissa tilanteissa, missä tahansa liikkuessa vaikkapa kaupassa käydessä.
Suomalaisessa menestysreseptissä Sivula on Veljekset Mattilan perustekemisen juurilla, savustuksen maailmassa. Yrityksen perustaja Leo Mattila lähti 1950-luvulla Kanadaan metsätöihin hankkimaan rahaa ensimmäisiin possuihin.
– Palaamme tavallaan niihin metsiin ja tarinoihin. Meillä on iso oikea savusauna täällä tehtaassa, missä savustamme oikeilla leppähaloilla, mutta tuotteet on tuotu tähän päivään.
Amerikkalainen smokehousekulttuuri, jossa tuotteet savustetaan hitaasti ja matalalla lämmöllä, on Sivulan mukaan kasvava trendi Suomessa.
Uutena mausteena on valmisruoan tekeminen.
– Olemme aika lailla siellä missä olemme hyviä ja minkä osaamme viimeisen päälle hyvin. Toisaalta menemme sellaiselle alueelle – valmisruokatuotteeksi – missä emme ole ikinä olleet.
Notkeaa tuotekehitystä
Valmisruokapuolen viime vuosien voimakas kasvu innoitti Sivulaa pohtimaan uutta tuotetta. Hän lupaa, että yrityksen portilla oleva kyltti, jossa lukee lihanjalostamo, saattaa tulevina vuosina kokea uudistuksen.
– Olemme notkea elintarvikealan toimija. Käsittelemme täällä jo paljon muutakin kuin pelkkää lihaa. Meillä on jo kasvikset ja kasviproteiinit tuotu tähän peliin ja pidämme niitä tuotekehityksessämme mukana tiukasti.
Jatkuva tuotekehitys on alan elinehto, sillä uusien tuotteiden elinkaari vaihtelee.
65-vuotias yritys ei ole kangistunut kaavoihin. Tuotekehityksestä vastaa idearikas henkilöstö. Koko tiimi on sarjassa lanseerattavan tuotteen takana. Päävastuun projektin onnistumisesta kuitenkin kantaa Sivula vaimonsa Essin kanssa.
– Ilman Essin 100 prosenttista panosta kilpailuun, olisi moni asia jäänyt tekemättä näin hyvin kuin se nyt on tehty. Itse olen kasvot firmalle ja tuotteelle, mutta sielu kaikelle löytyy meidän yhteisestä näkemyksestä.
Rulla pyörii
Semifinaaliin Sivula asteli vasta tuoteajatuksen kanssa. Valmisruokatuote kehkeytyy eteenpäin finaalissa.
Kun Sivula saavutti finaalipaikan, seuraava tavoite oli selvä: voitto.
– Toki se on hämmentävä hetki, kun pääsee finaaliin. Sitten se rulla alkaa pyöriä kahta lujempaa, että mitäs me nyt sitten keksitään, vaikka perusajatus on koko ajan ollut olemassa.
Finaalikuvauksia Sivula kuvailee raskaiksi ja vaativiksi. ”Kotipesäjaksoja” on kuvattu Angel Filmsin studiolla Helsingissä. Arkea on taltioitu päiväkirjakameroilla. Kuviin on tarttunut hetkiä niin metsässä, tuotantotiloissa kuin saunassakin.
Sivula lupaa, että draaman kaari täyttyy sarjassa. Jännityksen lisäksi luvassa suuria tunteita.
– Sekä hyviä ja huonoja. En tiedä itkenkö ihan joka jaksossa, mutta ainakin joka toisessa varmaan.
Kameroiden ja tuotantoryhmän eteen heittäytyminen on aluksi ”järjettömän” jännittävää.
– Pikkuhiljaa siihen tottui, vaikka tuomareiden eteen meneminen jännittää joka kerta ihan törkeästi.
Sivula lupaa, että hänet ja yritys nähdään sarjassa aitoina:
– Haluamme olla vähän nokisia ja vähän rasvaisia. Olemme aitoina juuri sitä mitä olemme.
Ylöjärvi framilla
Sivula kertoo tuovansa sarjassa Ylöjärveä näkyvästi esille.
– Tuomme esiin, että olemme täältä pieneltä paikalta ja olemme täällä aina olleet. Se oli tietoinen valinta, lähes 20 vuotta paikkakunnalla asunut Sivula kertoo.
Kisan ja päivätyönsä ohella Sivula on suorittanut terapeuttiopintoja. Onko sinulla enemmän tunteja vuorokaudessa kuin meillä muilla?
– Ei, mutta stressikäyräni on valitettavasti ehkä korkeammalla kuin muilla, hän sanoo.
Suomalaisessa menestysreseptissä Sivulan kanssa kisaavat Kaisa Somerpalo Helsingistä, Nanne Jalma Kokkolasta, Minna-Maria Valtanen Espoosta, Mari Palin Kalajoelta ja Roy Norro Lohjalta.
Kaikki kuusi ovat kisassa mukana 1. helmikuuta nähtävään finaaliin asti, jossa paljastuu koko kilpailun voittaja. Silloin selviää onko Sivuloiden ja heidän tiiminsä kehittämä tuote seuraavana päivänä myynnissä ympäri Suomen.