Veljekset Mattila Oy:n pärjäämisresepti – jokainen sukupolvi tekee oman osansa

Veljekset Mattila Oy:n ohjaksissa olevat Essi ja Tero Sivula on nyt vetovastuussa perheyrityksessä. Heidän mukaansa jokainen sukupolvi tekee oman osansa jatkuvuuden turvaamiseksi. Yritys saavuttaa pian 66 vuoden iän. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Veljekset Mattila Oy:n ohjaksissa olevat Essi ja Tero Sivula on nyt vetovastuussa perheyrityksessä. Heidän mukaansa jokainen sukupolvi tekee oman osansa jatkuvuuden turvaamiseksi. Yritys saavuttaa pian 66 vuoden iän. (Kuva: Matti Pulkkinen)

65-vuotislahjaksi perheyritys Veljekset Mattila Oy pokkasi Suomalainen menestysresepti 2023 -kilpailun kultasijan, jonka ansiosta perinteikkäästä lihanjalostamosta on kehittynyt ketterä ja innovatiivinen moderni elintarvikealan yritys. Nyt 66-vuotissynttäreitä juhlistaa 155-vuotiaan Ylöjärven jakama 20. Elinkeinopalkinto 2024, joka hallituksen puheenjohtaja Essi Sivulan ja toimitusjohtaja Tero Sivulan mukaan kannustaa yrityksen uudenlaisiin kehityssteppeihin. Niistä kuullaan vuoden edetessä.

Essi ja Tero Sivula uskovat, että esi-äidit ja -isät katselevat pilven reunalta tyytyväisinä pian 66-vuotiaan Veljekset Mattila Oy:n toimintaa. Savusaunan kiukaan uunissa palaa edelleen pirkanmaalainen leppähalko, ja modernin elintarvikealan yrityksen piipusta tupruaa lempeä, vaalea savu. Se on soppeenmäkeläisessä elämänpiirissä tärkeä elämän ja pysyvyyden merkki.

Sivulat sanovat, että perheyritykselle on kertynyt vuosikymmenien saatossa värikäs historia. Heidän mukaansa jokaisen vetovastuussa olleen sukupolven on pitänyt löytää oma tiensä. Niin hallituksen puheenjohtajana oleva Essi kuin toimitusjohtajana toimiva Tero Sivula ovat auranneet 2020-luvun viitoittaman reitin.

– Vuorollaan jokainen sukupolvi tekee parhaansa, oman osansa. Tämä on meidän firmamme pärjäämisen resepti, he tiivistävät.

Sivulat muistuttavat, että Veljekset Mattilan toiminta käynnistyi Metsäkylässä 1950-luvun loppupuolella. Lihanjalostamo kasvoi merkittävästi, joten yritys investoi toimitiloihin Soppeenmäessä. Kuntakeskuksen yritysalueella firma on laajentunut monta kertaa. Nyt se on notkea elintarvikealan yritys, jonka innovatiivisuus on palkittu valtakunnallisesti.

– Jokaisella sukupolvella on ollut rohkeutta uudistua, muuttua ja kehittyä kunkin aikakauden tarpeita mukaillen, he sanovat.

Valmisruoan kysyntä kasvaa

Veljekset Mattila Oy tunnetaan laajasti saunapalvikinkuistaan ja Julkujärvi-lenkistään. Vuoden päivät yritys on niittänyt lisämainetta ja uusia markkina-asemia smokehouse-valmisruoka-annoksillaan. Niiden menekki on oikeasti räjähtänyt sen jälkeen, kun ylöjärveläisyritys voitti televisiosta tutun Suomalainen menestysresepti 2023 -kisan.

Essi ja Tero Sivula sanovat, että 11 kuukauden aikana viime vuonna Ylöjärveltä toimitettiin historialliset puolitoista miljoonaa rasiaa uutuusvalmisruokaa eri puolille Suomea.

– Se on 420 000 kiloa, he lisäävät.

Sivulat lisäävät, että superonnistuminen merkitsi yhtiön liikevaihdon tuplaantumista.

– Viime vuoden liikevaihto on koko yrityksen 65 vuoden taipaleen paras, he tarkentavat.

Valmisruoan osuus liikevaihdosta oli noin neljä miljoonaa euroa ja muiden tuotteiden osuus kolme ja puolimiljoonaa euroa.

Sivulat kiittävät koko henkilökuntaansa urhoollisuudesta, jolla koko tiimi hoiti homman kiitettävästi kotiin.

Sivulat korostavat, että nyt, kun rauta on kuumaa, sitä on taottava. Se merkitsee sitä, että koko väellä on entistä syvemmässä mietintämyssy päässä. Tuotekehitys on jatkuvaa työtä.

Yksilöllisiä elintarvikkeita

Veljekset Mattila Oy on malliesimerkki elintarvikealan yritystä, jonka toiminta pohjautuu vahvaan historiaan, perinteisiin tuotteisiin sekä uniikkeihin ja yksilöllisiin elintarvikkeisiin. Puhutaan artesaanielintarvikkeista.

Essi ja Tero Sivula muistuttavat, että yrityksessä taidetaan perinteinen lihanjalostus. Uutta on valmisruokamaailman ymmärtäminen ja omaksuminen.

Samalla kun Veljekset Mattila Oy:ssä iloitaan siitä, että Euroopan unioni on antanut aidolle saunapalvikinkulle nimisuojan, siellä seurataan tarkasti suomalaisten ruokamaailman muutoksia.

– Tosiasia on, etteivät suomalaiset oikein muilta kiireiltään ehdi valmistaa kotiruokaa. Valmisruoka on monen todellinen vaihtoehto, Sivulat tietävät.

Ruokakulttuuri saa uudenlaisia piirteitä siitäkin syystä, että yhden ihmisen taloudet ovat lisääntyneet merkittävästi. Kahdenkin ihmisen taloudessa mielenkiinto kohdistuu valmisruokatarjontaan.

Sivulat korostavat, että kasvava kysyntä ja kuluttajien korkeat laatuvaatimukset ovat kannustaneet elintarvikealan yritykset valmistamaan koko ajan korkeatasoisempia valmisruokatuotteita.

– Niiden taso on noussut, ja se kohoaa koko ajan.

Tero Sivula näyttää älypuhelintaan, jonka muistiinpanovalikossa hänellä on lista, johon hän naputtelee välittömästi aihion tai idean, kun sellainen päähän juolahtaa.

Ylöjärvi näkyy kaikissa tuotteissa

Essi ja Tero Sivulan kotiseuturakkaus roihuaa esimerkiksi siinä, että jokaisessa Veljekset Mattila Oy:stä lähtevässä tuotteessa on näkyvästi tuotteen valmistuspaikkakunta Ylöjärvi.

– Jos jollakin on meille asiaa, niin täältä meidät löytää, he hymyilevät.

Esimerkiksi smokehouse-valmisruoka-annokset ovat noin 1 800 päivittäistavaramyymälän valikoimissa eri puolilla Suomea.

– Löytyvätpä ne Viron Prismoistakin.

– Olemme tunnustelleet uusina markkina-alueina Ruotsia ja Saksaa, joissa perinteisesti maistuvat smokehouse-tuotteet.

”Tutustumme itseemme”

Essi ja Tero Sivula vastaavat koko ajan kysymyksiin, miten he ovat onnistuneet tekemään muutoksia yrityksessä.

Essi Sivulan mukaan kaikki lähtee siitä, että muutosta janoava tutustuu seikkaperäisesti itseensä.

– Sitten uudenlaiset mahdollisuudet alkavat hahmottua ja saada muotonsa.

Tero Sivulan mielestä uudistumisessa tarvitaan hullua rohkeutta.

– Jos menee metsään, sieltä voi tulla takaisin, he sanovat.

MATTI PULKKINEN