Parkkipaikkakriisi kiristää soppeenmäkeläisten hampaita niin, että väki muuttaa pois – Kaupungilla on nostettu kädet pystyyn ongelman selättämiseksi: ”Kun ei voi parkkiruuduksi muuttua”

Soppeenmäessä kerrostaloalueen asukkaat ja näiden vieraat kärsivät pysäköintiongelmista, koska Ylöjärven kaupunki on poistanut kadunvarsipysäköinnin mahdollisuuden.
Kuvassa kulkeva 350 metriä pitkä Murtomäentie oli aikanaan suosittu paikka kadunvarsipysäköintiin, kunnes kaupunki remontoi kadun varteen leveän ja korkealla reunakiveyksellä varustetun kevytväylän. Katu sai myös aluepysäköintikiellon. Murtomäentien remontoinnin kerrotaan räjäyttäneen Soppeenmäen kerrostaloalueen pysäköintiongelman. (Kuva: Jani Saarenpää)

Ylöjärven Uutiset on saanut lukijoilta viestejä, joissa kerrotaan Soppeenmäen kaoottiseksi muuttuneesta pysäköintitilanteesta. Ongelmat koskevat erityisesti Soppeenmäen kerrostaloaluetta eli Murtomäentietä, Erkontietä ja Seijantietä, joissa parkkitila on vähissä.

Aina näin ei ole ollut. Vielä muutamia vuosia sitten Erkontien ja Mastontien kulmauksessa sijaitsi suuri parkkipaikka, joka oli ollut pitkään lähialueella sijaitsevien kerrostalojen asukkaiden käytössä. Sittemmin parkkialue kaavoitettiin asumiskäyttöön, ja se sai päällensä kaksi uutta kerrostaloa, vuonna 2021 valmistuneen Ylöjärven Erkonhovin ja vuonna 2022 valmistuneet Ylöjärven Erkonhelmen.

Meri Ristiniemi muutti uutukaiseen Erkonhoviin syyskuussa 2021. Hän kertoo huomanneensa välittömästi, että autopaikan saaminen ei ollut itsestään selvä asia, sillä parkkiruutua ei ole uusissa taloyhtiössä tarjolla jokaiselle asunnolle.

– Itselläni paikka onneksi on, mutta tälläkin hetkellä talossamme on autollisia ihmisiä, jotka jonottavat parkkipaikkoja. Sitten meillä on muutamia henkilöitä, joilla taas autoa ei ole mutta tyhjä parkkipaikka heiltä kyllä löytyy.

Ristiniemi kertoo vääntäneensä asiasta taloyhtiön isännöitsijän kanssa, mutta tilanteeseen ei ole tullut ratkaisua.

Samasta ongelmasta kärsitään myös Ristiniemen naapuritalossa.

Mihin nämä autolliset mutta parkkiruuduttomat asukkaat sitten pysäköivät, kenties tienvarteen?

Kysymys saa Ristiniemen naurahtamaan.

– Voi kun tilanne olisikin se.

Erkontiellä asuva Meri Ristiniemi sanoo, että parkkitilan puute kiristää soppeenmäkeläisten hampaita. Ristiniemi kertoo asuneensa sekä pääkaupunkiseudulla että Tampereella, joissa vastaavia pysäköintiongelmia ei ole ollut. ”Ja sitten kun muuttaa maalle Ylöjärvelle ja saa hädintuskin yhden parkkiruudun, niin kyllä se ärsyttää”.

Murtomäentien remontti räjäytti ongelman

Ristiniemi sanoo, että pysäköintihaasteet eivät ole vain Erkontien uusien kerrostalojen asia. Ongelmat koskevat koko Soppeenmäen kerrostaloaluetta, josta Ylöjärven kaupunki on poistanut kadunvarsipysäköinnin mahdollisuuden.

Ongelman räjäytti marraskuussa 2021 alkanut Murtomäentien remontti, jossa katu sai leveän ja korkealla reunakiveyksellä varustetun kevyen liikenteen väylän. Kruunukseen Murtomäentie sai myös aluepysäköintikieltomerkin, joka koskee kadun molempia puolia.

Lue myös: Soppeenmäessä alkaa liki vuoden kestävä katualueen peruskorjaus – Tulossa mm. uusi kevyen liikenteen väylä

Saneeraus ja pysäköintikielto siis putsasivat autoista koko Murtomäentien, jonka vierusta oli tähän asti palvellut alueen asukkaiden ja näiden vieraiden pysäköintitarvetta.

Ristiniemen mukaan kukaan Soppeenmäessä ei ymmärrä, miksi Murtomäentien remontti toteutettiin nykymuodossaan. Sama ihmettelyn aihe tuli ilmi myös Ylöjärven Uutisten tekemässä verkkokyselyssä, jossa Murtomäentie keräsi haukkuja ylöjärveläisiltä, ja kadun remonttia luonnehdittiin ”oikein suunnittelun kukkaseksi”.

–  Ollaan tätä asiaa naapureitten kanssa purnattu ja manattu. En ymmärrä, ketä Murtomäentie niin häiritsi. Kyllähän siellä oli joku auton rutku välillä lahonneena, mutta ei remonttia olisi tarvinnut näin radikaalisti toteuttaa. Parkkeeraamista olisi voinut valvoa, Ristiniemi huokaa.

Soppeenmäessä Murtomäentien tavoin pysäköintikiellossa on myös Erkontie. Meri Ristiniemen naapuritalossa Erkontiellä asuva Ilari Joensivu sanoo, että aikaisemmin kadulla oli mahdollisuus tienvarsipysäköintiin, mutta sitten Erkontielle kävi ”murtomäentiet”, ja katu sai molemmin puolin kulkevat jalkakäytävät.

– Kadunvarsipysäköinti ei ole enää mahdollista. Tuolla asukastiheydellä molemminpuoleisen kävelytien toteuttaminen Erkontiele tuntui kummalliselta ratkaisulta, Joensivu moittii.

Ristiniemen taloyhtiön isännöitsijä kiinteistöpäällikkö Kaisa Malkamäki Colliers Finland Oy:stä on samaa mieltä ja sanoo, että kaksipuolinen kevyen liikenteen väylä rauhallisella pikkukadulla on ”hullua katseltavaa”.

– Tilaa olisi antaa tien toinen reuna tienvarsipysäköinnille.  Fakta on, että ihmiset tarvitsevat autoa arkeensa ja asuinalueet pitäisi rakentaa palvelemaan ihmisten arkea ja elämää, eikä hankaloittamaan sitä. Tämä asia hankaloittaa myös asuntojen myyntiä ja vuokrausta, kun asukkaiden arki on tehty näin hankalaksi, Malkamäki huomauttaa.

Lue myös: ”Murtomäentie on oikein suunnittelun kukkanen” – Rajoitetut pysäköintimahdollisuudet Soppeenmäessä raivostuttavat Ylöjärven Uutisten lukijoita

Soppeenmäen kerrostaloalue sijoittuu Murtomäentielle, Erkontielle ja Seijantielle, joissa kadunvarsipysäköinti oli vuosikymmeniä sallittua. Vuoden 2021 lopussa Murtomäentiellä alkanut remontti toi kadulle aluepysäköintikiellon, ja myöhemmin pysäköintikiellot tulivat myös Erkontielle ja Seijantielle.  (Kartta: Jani Saarenpää)

Vieraspaikkoja ei ole

Viimeisimpänä pysäköintikiellon on saanut alueella Seijantie, jonka varressa rakennetaan uutta Soppeenmäen päiväkotia vanhan Saurion päiväkodin tilalle. Päiväkodin naapuriin on suunnitteilla myös uusi kerrostalo, jonka Meri Ristiniemi ennustaa pahentavan pysäköintiongelmaa entisestään.

Lue myös: Seijantielle pysäköinnistä voidaan sakottaa pian – Kadun varressa olevat autot haittaavat rakennustyömaata

Ristiniemen mukaan nykytilanteessakin soppeenmäkeläisten on tosissaan mietittävä, voiko kylään kutsua vieraita, koska autopaikkoja ei alueella yksinkertaisesti ole. Ristiniemen taloyhtiössä on neljä vieraspaikkaa, joista on tämänhetkisen lumitilanteen vuoksi vapaana yksi paikka. Vieraspaikoille ovat löytäneet myös naapuritalojen asukkaat, joten paikat ovat lähestulkoon aina varattuina.

Ristiniemi tietää, että vieraiden autoja on jätetty paremman puutteessa jopa Kauppakeskus Elon parkkipaikalle.

– Kai tässä pitäisi sitten vain erakoitua, koska on ihan hemmetinmoista säätöä, jos joku haluaa tulla kylään. Naapurinikin joutui suremaan jo ennen joulua, että mihin poika sitten laittaa autonsa.

Erkontie 8B:n isännöitsijä Kaisa Malkämäki tunnistaa saman ongelman, ja sanoo, että tienvarsipaikkojen puute pahimmillaan eristää ja aiheuttaa asukkaille yksinäisyyttä, kun vieraat eivät pääse kylään.

– Tätä on asukkaat harmitelleet kyynel silmäkulmassa. Myös kotiapu, siivous, kotisairaanhoito, huolto ynnä muut ovat pulassa, kun ei ole paikkaa minne jättää auto, hän selittää.

Uudet kerrostalot valmistuivat Mastontien kupeeseen Erkontielle vuonna 2021 ja 2022. Tätä ennen paikalla oli suuri parkkialue. Nyt parkkitilaa ei ole edes kaikille talon asukkaille. Toisella talolla on vieraspysäköintiin kolme paikkaa, toisella ei yhtään. (Kuva: Jani Saarenpää)

Ylöjärven Uutisten verkkokyselyn useassa vastauksessa nostettiin esille sama vieraspysäköintiä koskeva ongelma. Eräs vastaaja kertoi, että vieraat parkkeeraavat Soppeenmäessä kulkuneuvojaan sakkojen uhalla sinne, mistä auton menevä tila sattuu sillä hetkellä löytymään. Autoja on ryhdytty parkkeeraamaan myös Mastontien toiselle puolen, omakotitaloille vievälle Urpukujalle, jossa ei toistaiseksi ole pysäköintikieltoa.

Soppeenmäestä löytyy myös yleistä parkkitilaa esimerkiksi Matkatien bussipysäkin viereisessä liityntäparkissa sekä K-Supermarket Linkin takana Ylöjärven torilla. Meri Ristiniemi pitää kävelymatkaa kuitenkin kohtuuttomana erityisesti vanhuksille ja huomauttaa, että mikäli suosituilla parkkipaikoilla on edes tilaa, on auton jättäminen parkkiin yön yli riskaabelia.

Ilari Joensivun mukaan samasta ongelmasta keskustellaan heidänkin taloyhtiössään, jossa ei ole ainuttakaan vieraspaikkaa tarjolla.

– Ihmiset joutuvat jättämään autoja kohtuuttoman kauas. Esimerkiksi Erkontien taloissa asuu vanhempaa väkeä, joilla käy omaisia vierailemassa ja kaupassa. He joutuvat jättämään autonsa usein Linkin tai Lidlin pihoihin.

Ristiniemen mukaan hampaita kiristävä parkkiongelma vaikuttaa soppeenmäkeläisten jokapäiväiseen elämään ja ajaa jo asukkaita pois muuten mukavalta ja palvelujen läheisyydessä olevalta asuinalueelta.

– Moni muuttaa, koska autopaikkoja ei ole. Yksi naapurini otti ja lähti, ja sanoi muuttavansa tämän asian takia takaisin Hämeenkyröön.

Lue myös: Näin maisema Soppeenmäen Seijantiellä muuttuu – Katso havainnekuvat uudesta päiväkodista ja kerrostalosta

Kerrostaloalueen asukkaiden mukaan autoja pysäköidään sakkojen uhalla sinne, mistä auton mentävä kolo sattuu löytymään. Kuva on otettu Murtomäentieltä, jossa on aluepysäköintikielto.

Murtomäentietä ei muuteta ennalleen

Ristiniemi sanoo, että hän on ollut turhauttavasta parkkitilanteesta yhteydessä Ylöjärven kaupugilla useampaan tahoon, joille hän on esittänyt muun muassa Murtomäentien parantamista ja aluepysäköintikiellon kumoamista. Ristiniemen tapaan kaupunkiin on ollut yhteydessä myös muita alueen asukkaita.

Murtomäentietä on käynyt tarkastelemassa Ristiniemen ja muutaman muun asukkaan pyynnöstä Ylöjärven teknisen lautakunnan puheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu Tomi Saaristo (Suomen Kataja), joka myöntää, että pysäköintiongelma Soppeenmäessä on todellinen. Myös Saaristo on kuullut suoraan erään soppeenmäkeläismiehen suusta, että mikäli pysäköintiasiat eivät tästä parane, on seuraava postiosoite jossakin muualla.

– Kyllä se tilanne vaikuttaa olevan siellä hirveän vaikea. Mutta kun ei vain voi pysäköintiruuduiksi muuttua tässä tilanteessa, hän sanoo.

Murtomäentien tapaan enää tienvarsipysäköinti ei ole mahdollista myöskään Erkontiellä, joka sai katuremontin yhteydessä uudet kevytväylät molemmin puolin ja pysäköintikieltomerkin.

Saaristo ei itse istunut teknisessä lautakunnassa vielä vuonna 2020, kun päätös Murtomäentien remontista tehtiin. Nyt paikan päällä Soppeenmäessä käytyään hän sanoo, että kadusta tehtiin selvästi turhan kapea.

– Remontin toteutus ei ehkä ollut Murtomäentien toimivuuden kannalta paras. Autotiestä tehtiin kapea ja kävelytiestä puolestaan leveä.

Saaristo sanoo, että pysäköintitilanne harmittaa häntä soppeenmäkeläisten puolesta. Hän on pohtinut itsekseen keinoja parantaa tilannetta.

– Olen käynyt siellä ajelemassa ja miettinyt, saisiko johonkin pari ylimääräistä parkkipaikkaa. Mutta tilat ovat vähissä. Vetoan isännöitsijöihin, että he helpottaisivat asukkaiden tilannetta selvittämällä taloyhtiön parkkipaikkatilannetta, Saaristo sanoo viitaten Meri Ristiniemen jutun alussa esiin ottamaan ongelmaan, jossa taloyhtiön autopaikkoja on hallussa autottomilla asukkailla.

Erkontie 8B:n isännöitsijä Kaisa Malkamäki sanoo, että asia ei ole niin yksinkertainen.

– Ei isännöitsijä voi kyseenalaistaa ihmisen parkkitarvetta, jos hän semmoisen paikan varaa itselleen ja siitä maksaa, hän toteaa.

Herää kuitenkin kysymys, eikö kokonaistilannetta helpottaisi yksinkertaisesti se, että kaupunki vain parantaisi Murtomäentien jälleen pysäköintikelpoiseksi ja kumoaisi pysäköintikiellon? Saaristo on asian suhteen skeptinen

– Kyllä Murtomäentien muokkaaminen jälleen parkkikelpoiseksi on pitkissä puissa. En näe, että sitä niin muutettaisiin.

Myös Ylöjärven kaupungin kaupunkirakennejohtaja Jukka Nurmi kertoo sähköpostitse, että Murtomäentielle ei olla tekemässä muutoksia. Hänen mukaansa alkuperäisenä syynä kadun remonttiin oli liikenneturvallisuus.

– Alueen perheiltä tuli palautetta siitä, että lasten koulutie pitää saada turvalliseksi. Näin tehtiin ja henkilö- ja autoliikenne eriytettiin toisistaan turvallisella erillisellä jalankulku- ja pyörätiellä. Ajorata kaventui, joten tienvarsipysäköinti ei ole enää mahdollista autojen kohtaamisten ja kadun kunnossapidon takia.

Isännöitsijä Malkamäki pitää kaupungin suhtautumista parkkiasiaan epäreiluna. Hän näkee, että tilaa autoille saataisiin esimerkiksi Erkontien varteen, mikäli halua asukkaiden palvelemiseen löytyisi.

– Ei pitäisi olla mikään vaiva kuunnella asukkaita ja tehdä muutoksia. Meidän autokatoksen (Erkontie 8B) takaa kun poistaisi parkkikiellot, niin sinne jo saisi kolme autoa tienvarsipysäköintiin. Siihen vain viivat ja avot, niin olisi heti kolme parkkipaikkaa vieraille.

Yleistä parkkitilaa on Soppeenmäessä muun muassa Palowoudin rakennuksen edustalla ja Matkatien liityntäparkissa. Kaupunkirakennejohtaja Jukka Nurmen mukaan Soppeenmäen kasvavaa pysäköintitarvetta ratkotaan tulevaisuudessa esimerkiksi parkkitalon rakentamisella. (Kuva: Jani Saarenpää)

Soppeenmäkeen tulee ehkä joskus parkkitalo

Kysyimme kaupunkirakennejohtaja Jukka Nurmelta, miten kaupunki aikoo ratkoa soppeenmäkeläisten mahdottomaksi muuttuneita pysäköintiongelmia. Nurmi vastasi kysymyksiin sähköpostitse.

Soppeenmäen kerrostaloalueen asukkaiden mukaan vieraita ei voi kutsua kylään, koska autoille ei ole paikkoja. Mihin vieras voi Soppeenmäessä parkkeerata autonsa, jos haluaa viipyä vaikkapa yön yli? 

– Autojen pysäköinti hoidetaan ensisijaisesti tonteilla. Soppeenmäen yleisiä parkkialueita on mahdollista hyödyntää pysäköinnissä etenkin yö- ja viikonloppuaikaan.

Myös Seijantielle on tullut uuden päiväkodin risteykseen pysäköintikielto, mikä on edelleen hankaloittanut parkkitilannetta. Onko kaupungilla intressejä kumota pysäköintikielto?

– Seijantien tontit ovat rakentamisen aikaan melko ahtaita, joten työmaita on pakko ajoittain laajentaa Seijantielle ainakin raskaan kaluston pysäköinnin ja työmaiden syöttötarpeen osalta. Pysäköintikiellon tarvetta tarkastellaan uudelleen kun molemmat rakennushankkeet (päiväkoti ja kerrostalo) Seijantiellä on saatu valmiiksi.

Pahenevatko pysäköintiongelmat, kun uusi päiväkoti ja kerrostalo valmistuvat Seijantielle?

– Kortteliin rakennetaan päiväkodille ja kerrostalolle omia parkkipaikkoja kaavan mukaisesti. Kerrostaloon tulee myös osin rakenteellista pysäköintiä. Mikkolantien ympäristö toimii joukkoliikennekäytävän varrella osin joukkoliikenteeseen tukeutuen. Ylöjärven keskustan alueella on jatkossa pyrkimys käyttää enemmän joukkoliikennettä.

Mastontien varrella oleva Urpukujaa käytetään nyt osin Soppeenmäen kerrostaloissa asuvan väen pysäköintiin. Onko Urpukujalle tulossa seuraavaksi pysäköintikielto?

–  Urpukujan pysäköinti ei oman tietämykseni mukaan ole aiheuttanut ongelmia. Kaupunki seuraa tilannetta.

Miten Ylöjärven kaupunki huomioi keskustan alueen kaavoituksessaan autolliset asukkaat?

– Ylöjärven keskustassa rakentaminen tiivistyy ja rakenteellisia pysäköintiratkaisuja tulee jatkossa rakentumaan lähes jokaisen hankkeen yhteydessä.

Soppeenmäen liityntäparkkia Matkateillä on moitittu liian pieneksi, eli autoja ei mahdu niin paljon kuin tarvetta olisi. Voiko liitäntäparkkia laajentaa? Voiko Soppeenmäkeen rakentaa parkkitalon?

– Liityntäpysäköintiä ja sen tarvetta käsitellään parhaillaan Mikkolantien ja sen ympäristön yleissuunnittelun yhteydessä. Yleissuunnittelussa varaudutaan ratikan rakentamiseen tarkentavan yleissuunnittelun pohjalta. Tämä aiheuttaa muutoksia liikennejärjestelyihin, tonttiliittymiin (kulkemiseen tonteille) ja infran rakentamiseen lähialueella. Mikkolantien yleissuunnittelu valmistuu keväällä 2024.

– Mikkolantien yleissuunnitelmassa käsitellään myös rakenteellisia pysäköintiratkaisuja ja erillisiä parkkitaloja tulevaisuutta silmällä pitäen. Matkakeskuksen ympäristössä varaudutaan liityntä-, asiointi ja asukaspysäköintiin pääosin rakenteellisten pysäköintilaitosten avulla. Osa kiinteistöistä on yksityisten omistuksessa, joten mahdolliset muutokset pitää toteuttaa yhdessä kiinteistöjen omistajien kanssa.

– Nämä kaikki edellä mainitut toimet aiheuttavat asemakaavaan muutoksia. Näitä muutoksia aletaan pala kerrallaan viemään asemakaavoihin ja tämän jälkeen edelleen toteutukseen ja rakentamiseen.

Oikaisu 18.1. klo 8.55. Jutussa kerrottiin virheellisesti, että Tomi Saaristo on perussuomalaisten valtuutettu. Hän on Suomen Katajan valtuutettu.