Viime aikoina on jälleen kerran noussut esiin useita tilanteita, joissa nopea, ajankohtainen ja avoin viestintä olisi edesauttanut tilanteen hallinnassa ja siinä, että asiat tulevat kerralla oikein ymmärretyksi. Ei ole kuulijan vika, jos viesti on epäselvä, eikä mene perille riittävän selkeänä ja riittävän ajoissa.
On kyse sitten kaupungista, hyvinvointialueesta, yrityksestä tai ihan mistä tahansa organisaatiosta niin avoimella ja ajankohtaisella viestinnällä on valtava arvo. Erityisesti sillä on arvo ongelmatilanteissa.
Avoimella viestinnällä organisaatio luo ja ylläpitää luottamusta sidosryhmiinsä. Kun viestitään avoimesti ja rehellisesti, se osoittaa sitoutumista läpinäkyvyyteen ja poistaa esteitä.
Myös nopeus on tärkeää, sillä riittävän pikainen tiedottaminen auttaa välttämään huhukierrettä, väärinkäsityksiä ja hallitsemaan tilannetta.
Avoimella ja ajankohtaisella viesinnällä organisaatio voi myös erottua kilpailijoistaan. Kun kommunikoi tehokkaasti ja avoimesti, se alkaa kiinnostaa myös niitä, joita asia ei suoranaisesti koske. Hyvä viestintä voi siis olla myös rekrytointiväline.
Kaiken kaikkiaan oikeanlainen viestintä auttaa organisaatiota hallitsemaan mainettaan. Erityisesti tämä korostuu juurikin ongelmatilanteissa. Kun maine on ennestään myönteinen, se lisää uskottavuutta myös hankalissa hetkissä.
Viestintään saa myös apua, eikä esimerkiksi paikallislehti ole ollenkaan huono vaihtoehto, kun tietoa yritetään nopeasti saattaa laajan kohderyhmän korviin.