Ylöjärven Näkökeskus 20 vuotta – Vakava sairaus opetti yrittäjä Tiina Haukipään pysähtymään ja toi armollisuutta itseä kohtaan

Kuopiolaislähtöinen Tiina Haukipää on toiminut optikkona Ylöjärvellä jo yli 30 vuotta. 20 vuotta yrittäjänä on kulunut ”älyttömän nopeasti”.
Tiina Haukipää on toiminut yrittäjänä 20 vuotta. Liiketila on ollut Ylöjärvellä koko ajan samoissa tiloissa osoitteessa Mastontie 2. (Kuvat: Sanna Hillberg)

Ala ja kilpailutilanne muuttuvat jatkuvasti.

– Siihen pitää reagoida. Tulee uusia laitteita ja tuotteita. Se on jatkuvaa oppimista.

Haukipää kertoo, että monipuolinen työ, joka on yhdistelmä asiakaspalvelua, tekniikkaa ja käsityötä sopii hänelle. Mielenkiintoisen lisämausteensa tuo asiakkaan näkökykyyn liittyvien, toisinaan hankalienkin ongelmien ratkaiseminen.

Alun perin Haukipää opiskeli hammasteknikko-opistossa. Opinnot piti kuitenkin jättää kesken, sillä proteesien tekemisessä tuolloin käytetyt liuottimet aiheuttivat hänelle migreeniä. Uusi intohimo löytyi optikon ammatista, joka sisältää myös sopivassa määrin tarkkaa käsityötä, josta Haukipää nauttii.

Aiemmin silmälasien valmistus oli isossa roolissa optikkokoulutuksessa. Nykyisin siinä painotetaan silmäsairauksien etsimistä, joka Haukipään mukaan on kuitenkin silmälääkärien työtä.

Haukipäälle on tärkeää, että hän optikkona ymmärtää miten silmälasit toimivat ja miten ne valmistetaan. Hän tekee silmälaseja päivittäin. Kun asiakas ostaa silmälasit, Haukipää tilaa niihin linssit maahantuojalta.

– Osa linsseistä tulee tänne muotoon hiottuna, osa pyöreänä. Minulla on keskiöintilaite ja reunahiomalaite.
Kun linssi on hiottu, se sovitetaan ja kiinnitetään kehykseen. Sitten lasit ovat valmiit asiakkaan sovitettavaksi.

Jatkuvaa kehitystä

Alan jatkuvasta teknologisesta kehityksestä kertoo myös se, että tammikuun alussa Näkökeskus sai laitteen, jonka avulla voidaan ottaa asiakkaan kasvoista 3D-kuva, jota voidaan hyödyntää linssivalmistuksessa ja kehyssovituksessa.

Myös materiaalit ovat kehittyneet ovat kehittyneet Haukipään reilun 30 optikkovuoden aikana. Aiemmin silmälasit olivat painavia, sillä linssit tehtiin pääsääntöisesti lasista.

– Kehysmateriaalit olivat kestäviä, mutta painavia. Teknologian mukanaan tuoma keveys on ollut iso harppaus. Osassa oli mukana nikkeliä.

EU-säännösten mukaan nikkeliä ei saa enää käyttää kehyksien valmistuksessa.

Kun aiemmin yhtä kehysmallia saatettiin tehdä viisikin vuotta ja varaosiakin oli saatavilla vuosia, nykyisin malli saattaa lyhimmillään olla myynnissä puolisen vuotta.

– Toivoisin, että mentäisiin kestävämpään päähän takaisin.

Haukipää kertoo, että kehysten valintaan vaikuttavat mm. kulmakarvojen ja nenän muoto, kasvojen leveys ja silmien etäisyys toisistaan. Lopputuloksen pitää olla sopusuhtainen.(Kuva: Sanna Hillberg)

Yhtäkkinen pysähdys

Haukipää valmistui optikoksi 35 vuotta sitten. Hän on kotoisin Kuopiosta ja rantautui Ylöjärvelle tavattuaan miehensä Mikan vuonna 1989. Pian tämän jälkeen hän aloitti työt optikkoliikkeessä Soppeenmäessä.

Ajatus oman yrityksen perustamisesta kypsyi vähitellen. Puolisonsa kannustamana oma yritys näki päivänvalon 9.1.2003.

Ylöjärven Näkökeskus on sijainnut koko olemassaolonsa ajan katutasossa Mastontie 2:ssa, missä palvelee viikoittain myös silmälääkäri. Viime vuonna Haukipää sulki sisarliikkeen, Tampereen Näkökeskuksen. Se ehti toimia 13 vuotta.

Yrittämisen Haukipää kertoo oppineensa kantapään kautta, se on ollut hänelle eräänlainen kauppakorkeakoulu. Aluksi yrittäjyys jännitti.

– Entinen työnantajani sanoi, että on se kiva, kun on vähän perhosia vastassa joka aamu, kun herää. Siihen yrittäjyyden voi kiteyttää: koskaan ei voi tietää mitä seuraava päivä tuo tullessaan. Joka päivä on uusi päivä ja uudet haasteet.

Haukipää kertoo olleensa aiemmin hyvin työorientoitunut, kunnes kahdeksan vuotta sitten oli pakko pysähtyä.

– Rintasyöpä opetti pysähtymään tähän hetkeen ja miettimään, mitä haluan tehdä tänään. Siinä ajatukset nitkahtivat aika paljon armollisemmaksi itseä kohtaan.

Haukipää heräsi pohtimaan omaa jaksamistaan. Jos hänellä oli aiemmin sata rautaa tulessa, nyt tuli tilaisuus keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.

Tilaa harrastuksille

Sairastumisen ja etenkin pandemia-ajan jälkeen hän rukkasi liikkeensä aukioloajat uusiksi.

– Olen neljä päivää viikossa töissä maanantaista torstaihin. Perjantaina ja lauantaina käyn täällä, jos minun kanssani on sopinut treffit. Se on toiminut äärimmäisen hyvin ja olen asiakkaille kiitollinen, että ovat ymmärtäväisiä siitä.

Kahden tyttären äiti kannustaa muitakin yrittäjiä huolehtimaan itsestään ja jaksamisestaan.

– Minulle on ollut vaikea vetää omia rajoja. Olen luullut, että minun pitää olla aina töissä, mutta ei minun tarvitsekaan.

Tiina Haukipää kuvattuna keväällä 2016, jolloin hän kertoi Ylöjärven Uutisille sairastumisestaan ja sen vaikutuksesta elämäänsä.  (Arkistokuva)

Lue myös: Vauhtinainen lopetti suorittamisen

Yrittäjän arjessa onkin nykyisin aiempaa enemmän tilaa harrastuksille. Haukipäällä on kaksi kääpiösnautseria, joiden kanssa hän käy näyttelyissä.

– Kesäaika on pyhitetty golfaamiselle. Hurahdin siihen muutama vuosi sitten. Se pitää kunnon ja mielen kasassa.

Aiemmin hän harrasti juoksua, ja on ”yksinkertainen” maratoonari.

Omien urheiluharrastusten myötä urheiluun liittyvä näkeminen hänelle tärkeää. Onpa Haukipäältä tultu jopa Riihimäeltä asti hakemaan liikuntaan sopivat silmälasit.

– Kaikki mikä liittyy näkemiseen, yritän löytää ratkaisun siihen, hän sanoo.

Hyvää mieltä haasteista

Pitkälle uralla on mahtunut paljon asiakaskohtaamisia. Erityisesti Haukipään mieleen nousevat sellaiset, kun vaikeaan näkemisongelmaan on löydetty ratkaisu.

– Tykkään haasteista. Kun tällainen ongelma saadaan ratkaistua, niin siitä tulee tosi hyvä mieli.

Haukipää tekee myös kotikäyntejä kodeissa ja hoitolaitoksissa, mihin erityisesti ikääntyneet ja liikuntaesteiset asiakkaat ovat tyytyväisiä.

Yksi sykähdyttävimmistä asiakaskokemuksista liittyy juuri kotikäynteihin. Saattohoidossa ollut henkilö soitti Haukipäälle ja halusi ennen kuolemaansa hankkia neliraajahalvaantuneelle puolisolleen hyvät lukulasit. Haukipää meni heidän luokseen nenäliinapaketilla varustautuneena, mutta avoin keskustelu ja huumori yllättivät optikon ja kotikäynti jäi ikimuistoisesti mieleen.

Haukipää saa hyvää mieltä myös asiakkaiden luottamuksesta, siitä että nämä palaavat vuosi toisensa jälkeen ja antavat Haukipään valita heille kehykset.

Hän on tarkka siitä millaiset kehykset asiakkaalle sopivat, eikä myy näille esimerkiksi viimeisen muotivillityksen mukaisia, jos nämä eivät istu asiakkaan kasvoihin.
– Täältä ei lähdetä huonoilla laseilla, hän sanoo topakasti.