Bero Grönroos haki 11-metrisen ökylimusiinin aivan Ukrainan sota-alueen vierestä ja joutui pidätetyksi: ”Olimme 30 kilometrin päässä, kun jysähti”

Soppeenmäkeläinen yrittäjä Bero Grönroos löysi haaveilemansa amerikkalaisen Cadillac Escalade -limusiinin Moldovasta. Hakupäivänä 24. helmikuuta Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, vain noin 30 kilometrin päähän Grönroosin olinpaikasta.
Bero Grönroosin Cadillac Escalade -limusiini on kaikin tavoin ”överi”: valtavan pitkän ajoneuvon istuimet ovat verhoiltu nahalla ja lattia on lasia. Katossa välkkyy tähtitaivas. Auton takaosassa on pieni syvennys leopardityynyillä varustettuna.  Virvokkeiden nauttimista varten on olemassa koko auton kyljen mittainen baaritiski coolereineen.

Soppeenmäessä asuva kuntosali- ja hyvinvointiyrittäjä Bero Grönroos on amerikkalaisten autojen rakastaja. Jos olet nähnyt Ylöjärvellä raitilla tässäkin jutussa näkyvän Dodge Ramin, valtavan mustan monsteriauton oransseilla raidoilla, on kuskin paikalla ollut mitä todennäköisemmin Bero Grönroos.

Lisäksi miehen pihasta löytyy arkiauton virkaa toimittava musta Hummer H2, De Gröna -tarralla varustettu valkoinen Ford F250 -maantiemörkö ja uusin tulokas: 11-metrinen Cadillac Escalade -ökylimusiini, jolla Grönroos ajaa tilausajoja muun muassa hääpareille ja polttariporukoille, myös julkisuuden henkilöille. Tarkoituksena on tarjota elämyksiä ja luksusta.

– Ja kyllähän tämä käy myös ihan tavalliseen baarielvistelyyn. Limusiini on hyvä keino tehdä vaikutus, limusiiniyrittäjä kertoo 12 vuoden kokemuksella.

Grönroos kotiutti 11-metrisen Cadillacinsa helmikuussa Moldovasta. Auto sai mainion koeajon matkalla, sillä sitä ajettiin pitkin Romanian vuoristoa. Moldovan kilvissä tällä limusiinillä sai matkustaa 2+20 henkeä, Suomessa 1+8. – Suomen byrokratia on hienoa. Pelkkä auton kilpiin saaminen katsastuksineen maksaa useita tuhansia euroja.

Kaikin puolin överi

Teemme haastattelua Escaladen sisätiloissa. Auto on kaikin tavoin ”överi”: valtavan pitkän ajoneuvon istuimet ovat verhoiltu nahalla ja lattia on lasia. Katossa välkkyy tähtitaivas. Auton takaosassa on pieni syvennys leopardityynyillä varustettuna.  Virvokkeiden nauttimista varten on olemassa koko auton kyljen mittainen baaritiski coolereineen.

– Ja sitten on helkkarin hyvät musavehkeet, savukone ja laserit, Grönroos luettelee.

Oman säväyksensä antaa kattoluukku, joka toimii hyvänä katseenvangitsijana esimerkiksi Tampereen yössä.

– Minä annan luvan roikkua kattoluukussa, vaikka siitä voi poliisilta sanomista tullakin.­ Myydäänhän tässä kuitenkin elämysmatkailua.

Lue myös: Tällaisia aarteita et uskonut näkeväsi siivikkalalaisessa autotallissa: Esittelyssä mm. uuteen hohtoonsa kunnostetut Hävittäjävoortti, sota-ajan Letukka ja sympaattinen Fiat kuussatanen

Mitä limusiinilla matkustaminen sitten kustantaa? Grönroosin Cadillacissa palvelut alkavat 300 eurosta. Taksa sisältää kuljettajan ja polttoaineen, jota limusiini kuluttaa urakalla. – Tämä kuluttaa 30 litraa satasella.

Matkalle mukaan pinkka käteistä

Tämä Escalade ei ole Grönroosin ensimmäinen. Kun edellisen limusiinin päivittäminen oli ajankohtaista, alkoi Grönroos kartoittaa valkoisten Hummereiden ja Escaladien tarjontaa. Katseet oli suunnattava ulkomaille, sillä Suomessa vastaavia autoja ei ole saatavilla.

Grönroos kertoo, että hän on tehnyt autokauppaa aiemmin muun muassa Baltiassa, jossa amerikkalaisten autojen tarjonta on parempi.

Uutta limusiinia hän kävi katsomassa aiemmin Liettuassa, mutta auto osoittautui huonoksi. Sitten silmään osui hyvältä vaikuttanut 11-metrinen Cadillac Escalade, joka sijaitsi Moldovassa.

Muutaman puhelun jälkeen Grönroos päätti lähteä katsomaan autoa paikan päälle tositarkoituksella ystävänsä kanssa. Mukaan nostettiin huomattava määrä käteistä rahaa.

– Osan nostin Suomessa, osan paikan päällä. Tuolla suunnalla kaikki kaupat tehdään käteisellä, mitkään tilisiirrot eivät tule kuuloonkaan.

Grönroos on amerikkalaisten autojen rakastaja. Amerikkalaisuuden lisäksi ajoneuvon koko on ratkaiseva seikka.  Tätä valtavan kokoista Dodge Ramia on korotettu urakalla, mutta Grönroos haluaisi siitä vilä vähän ylöspäin. Auton renkaat ovat yli puoli metriä leveät.

Venäläinen vakooja

Matka Cadillacin luo aloitettiin Helsingistä, josta Grönroos lensi ystävänsä kanssa ensin Venäjälle Moskovaan ja jatkolennolla Moldovaan. Kaikki sujui hyvin, kunnes parivaljakko laskeutui määränpäähänsä.

– Käteisen rahan määrä ei kiinnostanut ketään Helsingissä eikä Moskovassa. Moldovassa riemu sitten repesi. Minut pidätettiin, koska oli epäily, että olen venäläinen vakooja. Minua usein luullaan ulkomailla venäläiseksi, mutta että vakoojaksi…

Grönroosin mukaan tilanne selvisi lopulta, kun hän antoi tarpeeksi luotettavat perustelut saapumiselleen.

– Näytin keskustelut limusiinin myyjän kanssa, että olen tulossa ostamaan häneltä autoa. Neljä tuntia kuulustelussa meni kaikkinensa.

Lue myös: Näin rouheasti jyrisee Mutalassa priimakuntoon elvytetty Ford Roadster – ”Nykyautoihin verrattuna tällä ajaminen on kauheaa”

Lisäksi Grönroosin pihaa koristaa tämä Ford F250 -lava-auto.

Sota syttyi kaupantekopäivänä

Pidätys ei jäänyt reissun ainoaksi jännittäväksi asiaksi. Kaupantekopäivänä 24. helmikuuta Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, muutaman kymmenen kilometrin päähän Grönroosin olinpaikasta.

­– Olimme 30 kilometrin päässä, kun jysähti.

Sodan syttyminen muutti paitsi paluureittiä Suomeen, myös varustautumista.

­– Sodan vuoksi meidän oli palattava Romanian kautta. Oli hienoa ajaa vuoristossa 11-metristä autoa, joka ei noin vain käänny. Ajoimme koko matkan luotiliivit päällä kertaakaan pysähtymättä turvallisuussyistä.  Meistä toinen nukkui, kun toinen ajoi. Redbullia kului viiden päivän paluumatkalla 72 tölkkiä, Grönroos kertaa.

Grönroos on työskennellyt limusiiniyrittäjänä 12 vuotta. Limusiinipalveluiden ohella Grönroos pyörittää päätyönään hyvinvointialan yritystä yhdessä puolisonsa Johanna Kuoson kanssa Soppeenmäessä. Hyvinvointipalvelu Kivatreeni tarjoaa muun muassa ryhmäliikunta- ja personal training -palveluja sekä hierontaa.

Pakolliset pysähtymiset hoidettiin virkavallan määräyksestä. Romaniassa limusiinin pysäytti poliisi.

– He pysäyttivät meidät ihan muuten vain, koska halusivat nähdä, millainen auto on. Poseerasivat sitten kuvissa sen kanssa. Samoin kävi Unkarin tullissa.

Viiden päivän ajamisen jälkeen matkaseurue saapui Suomeen. Autossa ei ollut moittimista.

– Tämä oli kyllä paras mahdollinen koeajo, mitä voi olla.

Tämä Hummer on Grönroosin arkiauto.